/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Genstart pc u. tilstedeværelse
Fra : ivanovic1
Vist : 632 gange
50 point
Dato : 04-02-08 11:26

Hej Alle,

Jeg har en server stående, som jeg nogle gange skal genstarte. Da jeg ikke altid er i nærheden af serveren går mit spørgsmål på, om der findes en smart måde hvorpå man kan gestarte serveren uden at være fysisk tilstede?

Mvh.
Ivanovic

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-02-08 11:32
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-02-08 11:34
Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 04-02-08 11:34

Hej Alle,

Det skal være en meget nem løsning, da det udelukkende skal bruges til genstart af serveren og intet andet.

Mvh.
Ivanovic

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-02-08 11:34
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-02-08 11:34

Hvis den er selvstartende som eks. SME-Linux serveren og du kører på en comp (de gamle IBM)
Så vil den kunne starte op selv efter strømudfald og det kan udnyttes med et simpelt tænd/sluk-ur.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 04-02-08 11:35

Til info kører min server linux

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 04-02-08 11:36

Hej Eyvind,

Hvordan fungerer dette ur? Min maskine er ikke en IBM.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-02-08 11:38
Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 04-02-08 11:40

Hej Sunowich,

Min server er linux, og disse programmer kan sikkert ikke installeres. Findes der ikke en "dims" der kan klare dette problem, altså slukke tænde pcen mens jeg styrer den via mobilen, pcen, osv

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-02-08 11:42

Det er et simpelt tænd og sluk ur fra et byggemarked eks. Silvan /Bauhaus/jem og fix /Harald Nyborg osv.
Det koster som regel ca. 100 kroner.

Dit serversystem skal kunne tåle afbrydelse og kunne starte selv når man slukker hovedkontakten og tænder igen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-02-08 11:46
Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 04-02-08 11:48

Ja men lad os nu sige at strømmen f.eks. ryger, og efeter 15 min kommer tilbage, så en min server slukket, og jeg kan ikke komme i kontakt med den, uden at strate computeren. Kan i se problemstillingen?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-02-08 11:48
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-02-08 11:52

Linux kan styres udefra til en genstart.
Du skal ind og rode med remotecontrol eller noget i den stil.
Jeg kan desværre ikke huske hvordan, men jeg resettede vores server som stod et andet sted - men det var via vores netværk.
Men du kan jo styre din server via en browser - så det er bare at tillade adgang udefra internettet.

Men pas på med at bruge eks. telnet for det er der rigtig mange som kan benytte til at besøge din server.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 04-02-08 11:54

Hej Eyvind,

Ok prøver lige at se på det, men skal egentligt kun bruge genstart af den intet andet. Så hvis der findes en kontakt eller andet til rimelige penge som kan styres ville det være super nemt :)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-02-08 11:55

Det eneste du mangler er så et lille kick på startledningerne (startknappen) for så ruller den vel bare ind.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-02-08 11:55

Planlagte opgaver i kontrolpanel. kan de ikke bruges til denne opgave`?

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 04-02-08 11:56

FIk ikke helt pointen på dette "Det eneste du mangler er så et lille kick på startledningerne (startknappen) for så ruller den vel bare ind."

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-02-08 12:01

Vores server blev flere gange testet af os og NESA sådan:
Server kører
afbrudt for strømmen i nogle min.
tilslut af strøm og SME-Linux rullede selv ind
mens den rullede ind ..............afbrudt for strøm
tilslut af strøm og den rullede ind (dog brokkede den sig lidt og kontrollerede lige systemet)
kørende igen.

Den styrede netværket med dhcp / mail / hjemmeside / firewall / ftp

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-02-08 12:06

Ok
Nyere comp. tændes bag på og startes på startknappen (kick som er to ledninger som kortsluttes)

Ældre comp. har bare en tændknap og så starter comp.
Denne type er nemmest at til at være selvstartende.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-02-08 14:36
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-02-08 14:42
Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 05-02-08 17:19

Remote Administration
Remote Administration If enabled, this device can be administered via the Internet, using your Web Browser. See help for details of the "Port Number".
Enable Remote Management
Port Number:
Current IP Address to connect to this device XXXXXXXXXX

Det kan man på min Hawking router HWR54GU

Jeg har dog ikke prøvet, men den kan så genstartes udefra hvis den altså kører.

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 07-03-08 13:27

Tak for svaret Eyvind.