/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Jens Madsen Marie Cronström
Fra : krizz20
Vist : 1626 gange
83 point
Dato : 04-02-08 02:21

Anne Christine som blev døbt 2.Oktober 1796 i Skt. Olai Helsingør (hun var f. 16.Sept.)

JEG LEDER EFTER FORÆLDRENE

Forældrene: Jens Madsen - Matros på vagtskibet St. Thomas af 4. Division 1. Compagni
og hustri Marie Cronström.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-02-08 10:37

Måske Maries far?
"
Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, 3. Fierding (alder omtrentlig se dok.), No 85, , FT-1769
Peder Laursen 44 Gift Dagleyere
- 60 Gift Huustrue
Svend Cronstrøm 36 der til huuse Muursvend
"
Kun for at skyde os ind på området, Luk det nu ikke, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-02-08 10:57

Altså hende her:
"
Anne Christine <JENSDATTER>
Birth: 16 Sep 1796 Place: <Helsingor, Frederiksborg, Denmark>
Christening: 02 Oct 1796 Place: Helsingor, Frederiksborg, Denmark
Father: Jens MADSEN
Mother: Marie CRONSTROM
Sankt Olai; Den Danske Folkekirke
"
Kun for at vide hvordan mormonerne, der ikke har ö, staver til deres navne, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-02-08 11:01

Måske en kusine:
"
Marie Magdalene Cronstrom
Christening: 12 AUG 1810 Garnisons Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark :
Father: Svend Cronstrom Family
Mother: Caroline Kirstine Woltoft
"
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-02-08 11:11

CRONSTROM familien stammer jo sikkert fra Sverige,
(og er lettere at finde end Madsen)
nok fra egnen omkring Kopperberg?

Her er en af de ældste, Svend
"
Peter Isaksson CRONSTROM
Birth: 1651 , Kopparberg, Sweden
Death: 1708
Father: Isak CRONSTROM Kock Family
Mother: Christina Hansson
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-02-08 11:19

Hvis ikke Marie nedstammer fra de danske Cronström?
måske hende her??
"
Maria <JONSDOTTER CRONSTROM>
Birth: 08 Oct 1845 Place: Hyllie, Malmohus, Sweden

Father: Jons CRONSTROM
Mother: Estred SVENSDR
"
Dog en lidt gammel mor, har Anne Christine ældre søskende??? Svend

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-02-08 11:27

Jeg ved ikke om det kan bruges, men et andet spor er konfirmand nr. 50 Peter Jensen søn af matros Jens Madsen.

Konfirmand Peter Jensen er født 30 juli 1798.

http://home20.inet.tele.dk/winnie2/Kondrolai1815.html

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-02-08 11:41

Spændende side, hvis man søger noget i Helsingør:

http://home6.inet.tele.dk/flemclar/helsingr.htm#Velkommen

Kan godt se, at det ikke lige går tilbage til år 17xx.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-02-08 11:46

Godt fundet jakjoe, men...
"
Peter JENSEN
Birth: 30 Jun 1798 Place: <Helsingor, Frederiksborg, Denmark>
Christening: 15 Jul 1798 Place: Helsingor, Frederiksborg, Denmark
Father: Jens MADSEN
Mother: Marie MOGENSDR
"
Er der virkelig to matroser Jens Madsen? Eller hedder Marie Mogensdatter?? Cronström
Kan pigernes konfirmation findes tilsvarende for den mulige storesøster??? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-02-08 16:35

Hvis Jens Madsen er født i Frederiksborg amt, foreløbig ikke kun to, men 5 at vælge i mellem...
"
MATZSEN, Jens   Chr   1751   Denm   Fred   Tjaere
Fa:   Matz NIELSEN

MADSEN, Jens   Chr   1769   Denm   Fred   Stro
Fa:   Mads JENSEN
:
MADSEN SKRADER, Jens   1770   Denm   Fred   Skibby
Fa:   Mads SKRADER

MADSEN, Jens   Chr   1775   Denm   Fred   Skibby
Fa:   Mads JENSEN

MADSEN, Jens   Chr   1777   Denm   Fred   Tikob
Fa:   Mads JENSEN
"
med passende alder, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-02-08 18:12

det markerede kan være faderen til din ane.
senta
Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden
Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, 3. Fierding (alder omtrentlig se dok.), No 85, , FT-1769, C9152
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Peder Laursen44 GiftDagleyere
-60 GiftHuustrue
Svend Cronstrøm36 der til huuseMuursvend
Jacob Hendrichsen28 Giftder til huuseDagleyere
-36 GiftHuustr

Kommentar
Fra : krizz20

Dato : 04-02-08 19:07

nej svend det lover jeg

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-02-08 19:43

De fleste Cronstöm fra Sydsverige hedder også Jonsson, Svend
"
NILSSON CRONSTROM, Lars   Bir   1823   Malm   BosaOn
Fa:   Nils CRONSTROM
Mo:   Kersti JONSDR
JONSDOTTER CRONSTROM, Hanna   Bir   1836   Malm   Hyllie
Fa:   Jons CRONSTROM
Mo:   Estred SVENSDR
JONSSON CRONSTROM, Hans   Bir   1838   Malm   Hyllie
Fa:   Jons CRONSTROM
Mo:   Estred SVENSDR
JONSDOTTER CRONSTROM, Anna Christina   1840   Malm   Hyllie
Fa:   Jons CRONSTROM
Mo:   Estred SVENSDR
JONSSON CRONSTROM, Nils   Bir   1843   Malm   Hyllie
Fa:   Jons CRONSTROM
Mo:   Estred SVENSDR
JONSDOTTER CRONSTROM, Maria   Bir   1845   Malm   Hyllie
Fa:   Jons CRONSTROM
Mo:   Estred SVENSDR
JONSSON CRONSTROM, Jons   Bir   1848   Malm   Hyllie
Fa:   Jons CRONSTROM
Mo:   Estred SVENSDR

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-02-08 20:49

Husk også at det kan staves Chronströn og måske Chronstrøm.

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, , Sct. Anna gaden 69, , FT-1787, C0897
Svend Chronstrøm 34 Ugift Tieneste Folk Ditto [Skomgrsv.]

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-02-08 20:51

Citat
Chronströn og måske Chronstrøm.

Jeg klokkede i det !

Chronstrøm og måske Chronström !!

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-02-08 21:36

Ja og...
"
I 1769 Svend Cronstrøm 36 der til huuse Muursvend, uden h født ca 1733
I 1787 Svend Chronstrøm 34 Ugift Tieneste Folk Ditto [Skomgrsv.], med h født ca 1753
14 May 1794 Svend CRONSTROM Spouse: Christine WOLTOFT Marriage, uden h
I 1810 Family Svend Cronstrom, som far uden h
"
Mon ikke det er en skrivefejl i denne ene folketælling?

Men naturligvis svensk ö, dansk ø, og mormonernes o eller oe...

Og usikkert om der er 2 eller 3 Svend Cronstrøm??
Nok 3 ellers en gammel far??? Svend

Kommentar
Fra : krizz20

Dato : 04-02-08 21:41

tænker på
manden hed Jens Madsen
konen¨ Marie Cronström.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-02-08 21:52

Ja du har ret, men måske kan fætteren? Svend Cronström??
føre os tilbage til den rigtige svenske familie...

Jens Madsen er der jo flere af, mindst to matroser i Helsingør med det navn???

I morgen bliver vi nødt til at gå ind på AO, ikke lige min stærke side, Svend

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-02-08 21:57

Svend> Det må være 2 forskellige Svend´er.

Der er 18 år imellem de 2 folketællinger.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : krizz20

Dato : 04-02-08 22:02

TAGER UDGANGSPUNKT I
Anne Christine som blev døbt 2.Oktober 1796 i Skt. Olai Helsingør (hun var f. 16.Sept.)

Muursvend og ungkarl
Svend Mathiassen Winberg
26 år, ibid Tjenestepige,
Ane Kirstine Madsen
24 år
4.Maj
Tømmermester Rolin, for gommen
Wærtshusmand Ole Mathiasssen for bruden
i kirken

[home20.inet.tele.dk]

Her er fam. i København:

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Klerkegade, Huuset nr. 416 A, Baghus, Stuen, 412 F5, FT-1840, C5130
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Svend Mathias Vienberg 45 Gift Muursvend
Ane Kestine Madsen 44 Gift hans Kone
Christian Peter Vienberg 21 Ugift deres Søn, Muursvend
Vilhelmine Vienberg 13 Ugift deres Datter
Ludvig Emilius Vienberg 16 Ugift deres Søn, i Gjørtlerlære
Marie Madsen 74 Enke Ernærer sig af Haandarbeide, Logerende
Johan Andreas Buusman 24 Ugift Muursvend, Logerende

(Mon ikke Marie Madsen er konens moder ?)

København, København (Staden), Klædebo Kvarter, Rosengaarden 115, Sidehus, 2. Sal, 543, FT-1845, C2788
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Sven Matias Winberg 50 Gift Murersvend Helsingør
Ane Chrestine Massen 49 Gift Kone Helsingør
Matias Fertnand Winberg 24 Ugift Søn, Possementmager Helsingør
Hans Matias Elias Buusmann 27 Ugift Logerende, Murersvend Kjøbenhavn
Hendrik Rudolff Jahn 28 Ugift Logerende, Murersvend Kjøbenhavn

København, København (Staden), Rosenborg Kvarter, Rosenborg, Landemærket 175, 1ste sal a, 496, FT-1850, B6870
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ane Kirstine Winnberg 56 Enke skrædersyning, husmoder Helsingør
Wilhelmine Wiinberg 22 Ugift ligeledes, hendes datter Kjøbenhavn
--------------------------------------------------------------------------------

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, Bødelgaden 216, , F2-164, FT-1801, B8876
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Marie Madsen 31 Gift Husmoder
Ane Madsen 5 Ugift Hendes datter
Peter Madsen 3 Ugift Hendes datter
--------------------------------------------------------------------------------

Anne Christine som blev døbt 2.Oktober 1796 i Skt. Olai Helsingør (hun var f. 16.Sept.)
Forældrene: Jens Madsen - Matros på vagtskibet St. Thomas af 4. Division 1. Compagni
og hustri Marie Cronström.

Dåben kan du se på AO opslag nr: 392.

Denne datter "Peter" i FT:1801 var en søn Peter Jensen han blev døbt i Skt. Olai
15. Juli 1798 (her er moderen opført med ant. faderens patronym Mogensdatter som efternavn) Jens Madsen var endnu Matros på Vagtskibet.
(opslag nr: 418)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-02-08 22:30

Jamen krizz, hvorfor kom du da ikke med disse oplysninger som indledende data til dit spørgsmål?

Jeg har ledt hele dagen efter noget fra 1801, ingen Jens Madsen, ingen Cronstrøm...
Så fandt jakjoe jo lillebroderen, som jeg afviste fordi moderen hed Mogensen, ikke Cronstrøm.

Fortsætter i morgen, Svend

Kommentar
Fra : krizz20

Dato : 04-02-08 22:44

har også lige fundet de her data

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 05-02-08 04:05

Hvis ellers jeg læser rigtigt, så bliver

Jens Madsen og Maris Cronström trolovet den 17. april 1797 og gift den 29. september 1797 !!!
AO opslag 236

De giftes efter datterens fødsel:

Citat
Anne Christine som blev døbt 2.Oktober 1796 i Skt. Olai Helsingør (hun var f. 16.Sept.)

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-02-08 14:02

Her er en Marie Mogensdatter født i Sverige, Svend
"
Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, , Helsingør Almindelige Hospital, 1639, FT-1855,
Marie Mogensdatter !! 71 Gift Hospitalslem [ Manden har forladt hende ] Sverrig
"

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 05-02-08 14:21

Svend> Marie Mogensdatter der i 1855 er 71 år gammel, kan vel næppe være mor
til nogen der er født i 1796 og 1798 ?

Hun kan selvfølgelig være i familie med den anden Mogensdatter, som vi ser i 1798.
I 1798 er der en Hans Mogensen ved dåben, kan han være et ledespor ?
Hans evt. søster må vel hedde Mogensdatter ?

Nu gætter jeg, kan det tænkes at Marie har været gift Cronstrøm, og føder et barn i 1796, som Jens Madsen er far til, og at de derfor står opført som mand og hustru, og derefter bliver gift i 1797, hvorefter hun tager sit ungpigenavn Mogensdatter ?

Ja, vi er nødt til at tænke lidt alternativt !

Fortsat god søgning.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-02-08 14:33

1855-71=1784, nej og vi ved jo hun er født ca 1770? Eller gør vi??
Se kommentaren her: Svend
"
Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, Bødelgaden 216, , F2-164, FT-1801, B8876
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Marie Madsen 31 Gift Husmoder
Ane Madsen 5 Ugift Hendes datter
Peter Madsen 3 Ugift Hendes datter

Kommentarer: "Hendes mand ver brændeviinsbrænderkarl"
"

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 83 point
Dato : 05-02-08 15:36

Er Jens Madsen så død i, eller før, 1801 ?

Her er en Jens Madsen 49 år, der som gift i 1801, arbejder hos
brændevinsbrænder Johann Andres Pslock.

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, Ud til Landevejen 527, , F4-290, FT-1801, B8876

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : krizz20

Dato : 05-02-08 18:32

jak.. og svend skal man gå ud fra mogensdatter eller cronstrøm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-02-08 18:59

Det ved jeg da ikke, det er jo din familie; men hvor forekommer Mogens i den?

Der er måske ikke to men tre Jens Madsen, en brændevins og to matroser??
(der er måske også ikke to men tre Svend Cronström, farfar, bror og fætter???).

Måske er Ane og Peter søskende?
(det er de jo: Ane Madsen 5 Ugift Hendes datter, Peter Madsen 3 Ugift Hendes datter)
Men måske er Ane din Ane; måske er der to: Brændevins Ane og Matros Ane??

Cronström er unikt i Danmark, ikke i Sverige...
Madsen og Mogensdatter er ikke unikt nogen steder, Svend

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 05-02-08 19:02

krizz20> Jeg vil sige "det er et godt spørgsmål" !

Hvorfor disse navneskift vedr. Marie ??

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-02-08 19:25

Jeg kommer til at tænke på perioden 1800-1812, vist ikke rart at være dansk matros på den tid?
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-08 12:36
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-08 12:48

I denne oversigt fundet via "Rötter" er der et par gamle Cronström,
også med forbindelse til Danzig, (Gdansk i dag). Svend

http://hem.bredband.net/b136296/a-o/baaz/baaz-klint-5.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-08 20:46

Ud over Rötter er der også denne i Sydsverige:
http://www.ddss.nu/(S(pnbiuaqrjaytbsunyqq21b45))/swedish/default.aspx

spørger du på Cromström får du disse svar:

Datum Barnets namn Faderns namn Faderns ort Moderns namn Moderns ort Socken
1861-08-03 Josefina Magnus Cronström Nösdala Maria Olsdotter Brönnestad
1864-04-04* August Magnus Cronström Tormestorp Maria Olsdotter Brönnestad
1896-08-20* Otto Hans Kronström N. 7 Kersti Jönsdotter Fosie
1896-08-20* Maria Hans Kronström N. 7 Kersti Jönsdotter Fosie
1900-01-04* Otto Ferdinand Hans Martin Kronström N. 7 Kersti Jönsdotter Fosie
1867-02-02* Magnus P. Cronström Hbg 258 Maria Olsdotter Helsingborg Stad
1869-01-24* Magnus P. Cronström Hbg 117 1/4 Maria Olsdotter Helsingborg Stad
1836-12-19 Hanna Jöns Cronström N. 17 Estred Svensdotter Hyllie/Limhamn
1838-10-14 Hans Jöns Cronström Hyllie N. 17 Estred Svensdotter Hyllie/Limhamn

svært at læse i kandu så se her: Svend
http://www.ddss.nu/(S(pnbiuaqrjaytbsunyqq21b45))/swedish/default.aspx

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-08 09:02

Der er nulevende Marie Cronström både i Malmø og Upsala,
måske i familie og med kendskab til deres navnesøster:
http://search.yahoo.com/search?ei=utf-8&fr=geofree&p=cronstr%C3%B6m

Når jeg er begyndt at søge i Sverige, håber at finde en med passende alder...
Vi kan jo tilsyneladende ikke finde hende født i Danmark, Svend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 13-02-08 21:32

Jeg skulle en gang for mange år siden finde en fisker Herluf Trolle, og så viste det sig at der var to fiskere Herluf Trolle i samme by, og de kendte hinanden.

En anden gang fandt jeg en pige, og fjorten dage senere en anden pige med samme navn. Begge født samme dato, måned og år, men i hver deres by.

Den sidste havde iøvrigt giftet sig til efternavnet, og begge var uvidende om den andens eksistens.

Jeg fandt også Steen Steensen Blicher (2 gange i samme by). Begge i slægt med digterpræsten.

Min kones morfar havde et efter danske forhold ret usædvanligt navn, men søgning på intetnettet giver ca. 534.000, men ingen i Danmark. Jeg kender da også kun den samme.

Så jeg ville ikke afvise noget som helst uden en grundig undersøgelse.

Altså kontrol og et åbent sind er nødvendigt. Blot til almindelig fornøjelse - og eftertanke.

Ejvind

Godkendelse af svar
Fra : krizz20

Dato : 16-02-08 02:20

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-02-08 07:21

Jeg siger også tak.

mvh
jakjoe