/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Jehovas vidner-> dommedagssekt
Fra : Hoddy
Vist : 2419 gange
14 point
Dato : 03-02-08 15:43

Jehovas Vidner begår selvmord, for at "redde" sig selv, end jorden går under. Folk som repræsenter dem fortæller dem løgn historier med bl.a, at de ikke må røre ved penge. Ja de tager dem til egen lomme, med den forfærdelig bemærkning at jorden går under i MAJ?

Hvad er det for noget, at påstå ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-02-08 15:47

Det er skam rigtig nok

Har du lidyt i sparegrisen bedes du omgående sende dem til de fattige så de kan nå at bruge dem inden det er for sent....

Accepteret svar
Fra : Bjarkan78

Modtaget 24 point
Dato : 03-02-08 15:48

Øh kan man få en kildehenvisning ?

Ret beset kan man sikkert sige at alle religioner har folk der går over grænsen, er ikke selv en stor fan af Jehovas vidner og evangelist og den slags yderligående kristendom, MEN MEN MEN så må det som minimum kræves at vi selv holder os på måtten og ikke bare slynger om os med påstande.

Jehovas vidner har et par gange forudsagt jordens endelig og de opererer med mere eller mindre symbolske 12 stammer at 12000 der overlever, og bliver de nye borgere i "den nye verden" "guds rige" eller lignende betegnelser.

Kan nævnes at Jehovas vidner på forskellige tider og i forskellige lande er blvet behandlet lige så skidt som jøderne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-02-08 15:50

Er du gået "tør" for skolespørgsmål ???

Nu behøver du ikke længere løsninger da der er fred om 3 måneder.....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-08 15:50

Går Jorden under i maj... hvilket år?? Alle de andre gange de har forudsagt dette, er det da smuttet for dem LOOL

Kommentar
Fra : Nesdam143

Dato : 03-02-08 15:56

Engang fis i en spand vand. .

Det har de sagt de 50 år eller mere.

Det en stor pengetank og ikke andet.

De henvender sig kun til de svage og deres penge, så kan de manipuler med dem som det passer dem.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-08 15:59

LOOL En eller anden dag får de nok ret, hvis bevægelsen eksisterer om 10 mio år

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 03-02-08 16:00

- hos JV går jorden under i tide og utide - de har ikke engang selv styr på det...

- men at andre skal blandes ind i deres hjerneblødninger, fatter jeg ikke. Hvis de ringer på, riv døren op og råb "Bloddonor". Inden du kan nå at sige "Vorherre bevares", er de inde i det næste sogn...

Kommentar
Fra : Hoddy

Dato : 03-02-08 16:03

Jeg er heller ikke helt inde i Jehovas vidner, må jeg ærligt indrømme, men de har jo altid troet på at dommedag ville komme en dag. Det komiske var så, at den ifølge dem, allerede skulle have været der for et par år siden.
Man kan virkelig ikke tage dem seriøst

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-02-08 16:04

Citat
jorden går under i MAJ

Det tror jeg på LOOOL

Citat
Også herhjemme i Danmark har vi vores egne dommedagssekter. Jehovas vidner har siden stiftelsen i forrige århundrede proklameret jordens undergang, men er gang på gang blevet skuffet.

http://www.flix.dk/modules.php?name=News&file=print&sid=972

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-02-08 16:07

Og glem nu ikke at Jehovas Vidner har et vagttårn LOOOL Det er der, de holder udkig.

Kommentar
Fra : croaks

Dato : 03-02-08 16:15

Citat
jorden går under i MAJ

Trist - jeg havde ellers glædet mig til Sct. Hans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-02-08 16:16

Det kan jo være at Jehovas Vidner så vil samarbejde med Frelsens Hær, når jordens undergang nærmer sig.

Kommentar
Fra : croaks

Dato : 03-02-08 16:38

Skulle jorden ikke have været gået under for nogle år siden? kan ikke huske hvilket årstal det var

Men jorden har i det hele taget skullet været gået under, mange gange...
Gad vide om deres krystalkugler har manglet batterier.
Siden spådommene ikke har været rigtige, indtil videre.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-02-08 17:54

Det var engang i tresserne hvor vi skulle være gået ned juleaften, det var ikke JV men en skolelærer der oppiskede en stemning.
Han nåede faktisk at få lavet en kraftig betonbunker men kunne ikke betale håndværkerne og måtte rejse fra hus og hjem.
Havde sgu nok regnet med at der ikke var nogen at betale til.......

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-02-08 19:01

Jorden er gået under mange gange, ifølge Jehovas vidner og andre dommedags profeter, vi har bare ikke opdaget det husker i dommedags sekten i Canada ? Der døde gud dagen før jorden skulle være gået under, sikkert heldig for os

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 04-02-08 11:42

Hej Hoddy.. Hvor har du læst henne?

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 09-02-08 17:37

Tja... bud på hvornår verdens undergang kommer er der mange af... Principielt skal der jo ikke mere til end tumpen, der smider bomben. Men for at holde os til det grundscenarie JV henhholder sig til, skal vi kigge lidt i biblen. Der mangler et par ting, før tingene falder i hak...

1) Verdens nationer skal samles under en verdensleder (Antikrist med tallet 666) i en (ustabil) verdensunion.
2) Fælles valuta. Der vil kun kunne handles, hvis man har dyrets mærke, fx en mikrochips i hånd eller pande.

Teknologien til punkt 2 findes allerede og bruges til hunde og katte. Punkt 1 er straks vanskeligere. Hans fremtræden indledes med en fredsaftale, formentlig for 7 år, så der er en del ujævnheder, der skal afhjælpes. Men en ydre trussel har tidligere medført enhed, fx de allierede under 2. verdenskrig. I henhold til de gængse teorier vil jødernes tempel i Jerusalem blive genopbygget på tempelbjerget, men freden brydes efter 3½ år, når verdenslederen sætter sig på tronen i templet og proklamerer sin guddommelighed. Ved slutningen af de 7 år, vil der komme et stor slag, der i biblen er placeret på Megiddos højslette (Armageddon-slaget). Dette slutter med Jesu tilbagevenden til jorden. Herefter vil der være et tusindårigt syndfrit fredsrige på jorden, der afsluttes med et endeligt opgør med Satan.

Set i dette lys kan JV altså ikke have sat en dato for verdens undergang i maj, da den midst må ligge 1007 år fremme tiden, højest den dag hvor Antikrist fremtræder. Den største internationale politiske begivenhed i 2008 er det amerikanske præsidentvalg. I maj ved vi sandsynligvis, hvem der bliver John McCains demokratiske modkandidat. Beregninger på John McCains navn kan give 666 (hebraiske bogstaver har en talværdi), men jeg er ikke nået samme resultat ved Hillary Clinton eller Barak Obama; andre beregningsmetoder kan give andet resultat. Medtaget at det amerikanske præsidentembede tidligere har været overvejet i forbindelse med Antikrist, kan præsidentvalget altså være begyndelsen på enden.

Men som ovenfor forespurgt, er det rimeligt aforvente en kilde til et udsagn, især når der ikke er tale om almen viden.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-02-08 17:46

Nå okay... Så kan jeg altså godt købe en LP.

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 11-02-08 23:30

Tja klumme...

Hvis begyndelsen på enden er i maj og du kan finde en god gammeldags LP med god musik, burde du jo så have mindst 3 år og 8 måneder til at høre den... Jeg vil tro du kan finde en med Harboøresangbogen eller Bethelkoret i din lokale Kirkens Korshær genbrug...

Og så er det nok ingen skade til at be' en bøn eller to... Hvis JV har ret, er verden ikke sjov at leve i om 4 år...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-02-08 23:34

Jeg er klar til Harboøresangbogen... Det er lige mig

Kommentar
Fra : smut3

Dato : 26-03-08 15:23

hej det er dog som man kan bruge ord om noget, der ingen vil sætte sig ind i. der er bare det, at for året 1914 skulle det være slut. men der skal gå 7 tider henover og der beregnes 3½ tid over alt det hele. der er 12 stammer med ialt 144000 som skal være sammen med jesus kristus til at styre os alle fra det himmelske ej det jordiske. jordiske kan ikke blive himmelske og himmelske kan ej blive jordiske. det med punkterne er godt forklaret, men mangler nok lidt mere indhold for alt andre skal kunne forstå dette uden at tro det værste om dem og andre i forholdet til jehovas vidner som dommedagsbebudere.

smut3

Kommentar
Fra : torben2000

Dato : 26-06-08 14:54

Jeg er et Jehova's vidne, og jeg må sige at det der skrives er som HC.A historie om 1 fjer der blev til 5 høns. Jeg kan ikke genkende, det i tror skulle være min opfattelse.

Vi har ikke noget med, at jorden går under - tværtimod.
Vi skal bo på jorden (planeten) - men der skal blive fredeligt, og vi kan leve uden sygdom og død.

Vi er ikke føelses mæssige - nej vores tro baseres på mange videnskablige beviser, og
fakta som vi kan se, samt, at vi bruger den sunde fornuft og ser logisk på tingene.

men hvorfor svare nogen som ikke har kendskab, prøv at spørge et JV som jo nok skal komme forbi en dag.
og hvorfor kommer de forbi ? jo - fordi I ikke ved hvad der står i bibelen, det kan osse sammenlignnes med at vi ser et hus brænde i den ene ende, og vi banker på døren og fortæller beboren det.
Vedkommende kan så smække døren eller komme ud af huset for at se om vi har ret !

Så I er velkommen til at have en samtale med disse her mennesker (JV) de sætter heller ikke foden i døren - det er også en skrøne som går igen og igen - mange mennesker lyver om det for at få opmærksomhed - eller fordi de hader os. Men det er deres problem.

Hilsen Torben2000

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-06-08 15:57

Citat
fordi I ikke ved hvad der står i bibelen

Jooo noget ved jeg da, men er det ikke lige meget hvad der står i en eller anden bog, som nogen tilfældige mennesker for mange år siden skrev. Sandhedsværdien er ikke specielt høj, men historisk meget underholdende.

I ... JV kunne forsåvidt lige så godt lave jeres påtrængende opsøgende virksom med et Anders Blad under armen. Er faktisk sikker på, at I ville få større succes.

Kommentar
Fra : torben2000

Dato : 26-06-08 17:02

Klumme - eller hvad det nu kan sammenlignes med.

Du udtaler dig som en børnehave barn over for en uddannet.
Du skal ikke udtale dig om noget du ikke har forstand på.

Undersøg tingene først, så vil du blive forbavset over at mennesker IKKE har kunne skrive det som står i bibelen. Men du vil vel bare affærdige det med en eller anden dum replik - hvilket vider om din IK - men vil du virkelig vide noget - så brug tænkeren - din Hjerne. undersøg tingene FØR du udtaler dig - så røber du ikke din uvidenhed.

Ja - når du ikke er mere end et barn i din viden om bibelen - så kan jeg ikke tale med dig.

Men ellers tak for kommentaren - men den holder ikke !

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-06-08 18:30

Citat
så vil du blive forbavset over at mennesker IKKE har kunne skrive det som står i bibelen.

Fint...hvis du kan bevise dette, så ser jeg det gerne. Du vil blive verdensberømt. Og dit forsøg på latterliggørelse af min person, bider ikke. Jeg er nærmest bedøvende lige glad. I er og blir en flok platugler uden respelt for andre mennesker og skal som jeres mantra absolut forsøge at påpdutte andre...sædvanligvis svage mennesker, jeres latterlige teorier.

Har du fulgt pressens skriverier på det sidste??? Der omtales at religiøse i gennemsnit er dårligere begavede end ikke troende. Du passer perfekt ind i den undersøgelse, og kan med stolthed bære prædikatet IDIOT

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-06-08 06:35

Hvor blev du af Torben...Er du ude at lede efter beviser, eller blev du tilkaldt til at give blod

Kommentar
Fra : torben2000

Dato : 27-06-08 18:43

Bevis - se vedlagte jeg har mange henvisninger, her er de:

HENVISNINGER

1. Appelbaum PS, Roth LH: Patients who refuse treatment in medical hospitals. JAMA 1983; 250:1296-1301.

2. Macklin R: The inner workings of an ethics committee: Latest battle over Jehovah’s Witnesses. Hastings Cent Rep 1988; 18(1):15-20.

3. Bouvia v Superior Court, 179 Cal App 3d 1127, 225 Cal Rptr 297 (1986); In re Brown, 478 So 2d 1033 (Miss 1985).

4. In re Storar, 438 NYS 2d 266, 273, 420 NE 2d 64, 71 (NY 1981).

5. Rivers v Katz, 504 NYS 2d 74, 80 n 6, 495 NE 2d 337, 343 n 6 (NY 1986).

6. Dixon JL, Smalley MG: Jehovah’s Witnesses. The surgical/ethical challenge. JAMA 1981; 246:2471-2472.

7. Kambouris AA: Major abdominal operations on Jehovah’s Witnesses. Am Surg 1987; 53:350-356.

8. Jehovas Vidner og spørgsmålet om blod. Udgivet på dansk af Vagttårnets Selskab, 1977, siderne 1-64.

9. Paven fordømmer polske overgreb. NY Times, 11. januar 1982, side A9.

10. Det amerikanske Advokatråd: Medicolegal Forms with Legal Analysis. Chicago, American Medical Association, 1973, side 24.

11. Kleiman D: Hospital philosopher confronts decisions of life. NY Times, 23. januar 1984, siderne B1, B3.

12. Vercillo AP; Duprey SV: Jehovah’s Witnesses and the transfusion of blood products. NY State J Med 1988; 88:000-000.

13. Wons v Public Health Trust, 500 So 2d 679 (Fla Dist Ct App) (1987); Randolph v City of New York, 117 AD 2d 44, 501 NYS 2d 837 (1986); Taft v Taft, 383 Mass 331, 446 NE 2d 395 (1983).

14. In re Osborne, 294 A 2d 372 (DC Ct App 1972).

15. Mill JS: On liberty (Om friheden), på dansk ved Mogens Blegvad, Berlingske Filosofi Bibliotek, 1969, s. 200.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-06-08 19:01

Jeres blodproblemer kan du stoppe skråt op. For min skyld kan I lægger jer til at dø, hvis I ikke vil modtage blod. Men jeres unger skal I ikke bestemme, hvorvidt de skal modtage blod. Der skal I holde jeres mund og blande jer uden om. Gør I ikke det, burde jeres unger prompte tvangsfjernes

Men det var nu ikke jeres blod, som du skulle bevise noget om. Jeg har ikke bedt dig om noget, men du skulle lige forsøge om dit Karl Smart fis virkede. Næææ bassemand.... det var hvor vidt Biblen var skrevet af en flok yderst dødelige personer, med en flok fantasifyldt til lejligheden opfundne personer, historier, hændelser og mirakler, eller som du påstår at den er forfattet af hellige mænd, med det ene ben i Vor Herres lille kolonihave LOOL, og deraf følger hvorvidt jeres guru Gud fysisk eksisterer, eller blot er en lille prut i en stjernetåge, opfundet til smådumme mennesker som skal styres.

Kom så Torben, og bevis lidt Gudefis, og spar dig alle de udenlandske blærerøvs litteraurlister. Det er slet ikke moderne mere at simulere belæst og intellektuel, og du er for længst spottet som den platugle du er LOOL

Venter spændt på om jeg skal til at være kristen...når du har bevist at din "formand" (Gud) eksisterer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-08 19:05

Mener du 13 bøger skrevet af en "flok vidner" skulle bevise noget som helst....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-08 19:10

Citat
Ja - når du ikke er mere end et barn i din viden om bibelen - så kan jeg ikke tale med dig.

Så er der jo ingen grund til at kapre NYE vidner - de er jo ikke værd at tale med - de taler måske fremmedsprog...

Kommentar
Fra : torben2000

Dato : 27-06-08 19:23

Man skal virkelig være troende hvis man ikke tror vi er skabt af en inteligens.

Selv Darvin var troende, men der findes nu lige så mange teorier i Davins lærer som der er tilhængere. Om jeg skal bevise om der er en Gud - kan du selv finde ud af hvad jeg skal bevise, - du skrev noget andet før - og jeg henviser til mange vertslige udtaelser.

Skal jeg bevise at bibelen IKKE er skrevet af menneskers egne ord ?

Det gør den selv - og dem der studerer den kommer til samme konklution.

Du kan jo osse blot se i "den store bog" "naturensbog" se dig omkring, se på dig selv hvordan du er skabt, men du fornægter måske og tror du er kommet fra en amøbe/abe, det er muligvis rigtig, men så er du ikke i den slægt/race jeg er i .....

Jeg plejer osse at sige til folk, hvordan er det med kromosonerne . ... hvormange har vi, hvormange har andre dyr/racer ?

det kan simpelt hen ikke lade sig gøre med en udvikling, men der kal ske nogle mutationer inde for hver race, de kan ikke få nye legemsdele, men de kan få kopieret det de har eller miste det !

når jeg så kommer med beviser - så er det underligt at du at du afbryder din hån - men det minder mig om hvad der står her : 2. peter 3:3 - kan du selv læse det ? eller skal du igen udspyde din galde - for så stopper jeg - har ikke lyst at indvi dumme mennesker i visdomsord.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-08 20:02

Citat
Du udtaler dig som en børnehave barn over for en uddannet.

Gad vide HVAD du er uddannet som ? Prædikant

Citat
og tror du er kommet fra en amøbe/abe, det er muligvis rigtig

Det er da rart du kan se det....

Citat
de kan ikke få nye legemsdele

Den må du lige forklare

Citat
når jeg så kommer med beviser

HVOR - HVAD - HVILKE beviser ????

Egentlig drejer det her sig SLET IKKE om tro - men om en flok der påstår deres tro er den eneste ene

Til forskel fra en masse andre "troende" er I utrolig pågående og anerkender ikke andre end jer selv...

Hvad får jer dog til at tro at jeres tro er bedre end andres....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-06-08 20:40

Citat
når jeg så kommer med beviser

Hvilke beviser for hvad???? Endnu har du ikke fabrikeret et eneste bevis Kan du ikke, eller vil du ikke...??? LOOL

Kommentar
Fra : torben2000

Dato : 28-06-08 10:02

Refi & Klumme !

Du beviser din egen uvidenhed, samtidig er du/i en person som åbenbart ikke vil gøre lidt selv for at læse og se beviserne.

Jeg forstiller mig du/i er nogle personer som er meget egosentriske, ikke kan se ud over sin egen næsetip, samt har meget ondt af sig selv, det er åbenbart kun din mor der kan lide at være i stue med dig, for du vil jo ikke lave en seriøs samtale.

Du vil osse kun prøve at være sjov på andres bekostning, men hvor perler det af.
Alt hvad der er skrevet fra din hånd, der kan man læse hvilken personlighed du har.
Så kan du spørge hvor jeg ved det fra ?

Fordi jeg kender dig godt - og nu er du blevt en sur gammel idiot med hang til at skælde andre ud - når du ikke for din vilje - pas på det liv du har tilbage, men hvor må det være kedeligt og besværligt at være dig ......

Og alligevel skal du ind og læse dette - og så skal du nu sætte dig ned og svine til igen og more dig - hvor er jeg dog ligeglad med dig - for jeg svare ikke mere på hvad du skriver - selvom du vil fortælle at jeg ikke kan - jeg har prøvet, men du lukker øjene, så hvorfor skal jeg svare/bevise og bruge min tid, når du er så uimodtagelig for andres meninger -

har du ingen venner - siden du bruger megen tid her ? nej ! (måske)

Hej

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-06-08 10:16

Fint nok alt sammen, men du snakker udenom. BEVISER bette mand!!!!!!! Kan du ikke eller vil du ikke?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-06-08 10:38

Ak ja - det sædvanlige volapyk ....

Det er DIG der ikke diskuterer, kammarat, du snakker udenom....

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 28-06-08 12:59

Klumme, Refi og Torben2000. Sikken I kan diskutere uden at føre noget der ligner en dialog. Den bedste måde at forplumre dialog, er jo netop mudderkastning, skældsord og undvigelse.

Nej. Der findes intet videnskabeligt bevis for at Gud eksisterer. Der findes intet videnskabeligt bevis for at Bibelen er inspireret af denne Gud. Det nærmeste vi kommer er russisisk matematiker, der simpelthen regnede i det græske Ny Testamente og nåede frem til det forbløffende resultat Jesus Kristus; et lignende resultat findes ikke for andre græske bøger. Alligevel findes der en videnskabelig retning, der hedder theologi - læren om Gud

Sjovt nok findes der heller intet videnskabeligt bevis for eksistensen af intelligens, endsige sjælen. Alligevel findes der en videnskabelig rening, der hedder psykologi - læren om sjælen -hvor et af hovedområderne er intelligensforskning.

Det regnes normalt for videnskabeligt uredeligt at behandle et udefinerbart begreb/eksistens videnskabeligt. Det strider mod den empiriske tanke, der ligger bag videnskaaben.

Når det så er sagt, skal det nævnes, at en del af bibelens historiske indhold er bekræftet af anerkendte ekstrabibelske kilder, og at andet historisk indhold ikke er underkendt af ekstrabibelske kilder. Det er altså videnskabeligt redeligt at fremsætte den tese, at bibelens historiske indhold, stort set, er sandt. Der kan være småfejl som navnet på guvernøren i syrien omkring Jesu fødsel, men her skal det huskes, at vi taler øjenvidneberetninger nedskrevet efter erindringen 40-75 år efter de fandt sted, her er en ca. tidsangivelse på 5 års unøjagtighed vel ikke urimelig.

Guds eksistens og Bibelens guddommelige inspiration kan ikke bevises, da der er tale om et ekstravidenskabeligt område. Men faktum er, at Darwinismen befinder sig på et lignende plan. Skønt forsøg på at sandsynliggøre evolutionen, er det endnu ikke bevist, at den finder sted. Ligeledes er Charles Lyells lange geologiske tidsspænd ikke bevist, men kun sandsynliggjort. Derimod har kataklysmeteorien sandsynliggjort et kortere tidspænd og et historisk scenarie, der ligger tættere på Bibelen. Vi befinder altså os i et område, der ligger udover bevisernes grænse, så vi ender der, hvor det kun bliver et spørgsmål om tro og overbevisning.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-06-08 14:38

Tak Gywerd.
Citat
Nej. Der findes intet videnskabeligt bevis for at Gud eksisterer. Der findes intet videnskabeligt bevis for at Bibelen er inspireret af denne Gud

Det var det eneste jeg ville vide, men ville gerne have Torben til at fortælle det, eller høre hans komiske historie, som skulle bevise det modsatte.

Om Gud er eller ej beror på den enkeltes tro, og kan ikke bevises... Ikke engang af JV Torben

Når han uden at føre bevis for sin påstand at Gud er til, er han i mine øjne en idiot. SEED

Kommentar
Fra : smut3

Dato : 03-07-08 00:06

hej med jer kloge.

jeg vil lige pege på, at jesus kristus er født år 0 og i år 33 bliver han korsfæstet/pælfæstet. det er jer som skabte jorden/planeten. det er jer som fik jorden til at blive til, så derfor findes der kun hvad vi selv vil med livet. JV tror på den bibel, som de siger er skrevet af jesu apostle. jeg synes det er på tide, at slutte med at klage over de nægter at modtage blod, som den dag i dag er med AIDS eller HIV. der er meget andet som vi bør være klare over, men dem seer ingen af jer til. det hele skal bare gå efter ens eget hoved, så kan andre gøre hvad de vil. sygdommene lever bedre end før, så vi skal passe på hvad vi modtager af blod og andet. de er dygtige men med AIDS eller HIV er de alle på HERRENs mark. der bør være mere respekt for det I grundlægger jorden af og alle planterne selv havet med bjergene er der jo også, tillykke med grundlæggelserne af alt dette. jeg er glad for at I kan klare så meget på årene fra år 33 til år 2008 som vi lever i nu.

hilsen smut 3

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-07-08 00:33

LOOOOL Tju hej hvor det går. Mon det var et af æresmedlemmerne det lige kom på

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-07-08 00:39

Sorry smut3

Et af disse mange tilfælde hvor JV udnytter svage og syge mennesker. http://www.kandu.dk/Spg114832.aspx

Kommentar
Fra : smut3

Dato : 05-07-08 13:25

hej igen.

det er dejligt, som man kan svare på noget, som ingen sætter sig ind i. jeg tror, mange er bare kloge uden at sætte sig ind i noget. det er da dejligt med alle de kloge ord, som man ikke tør sige til andre end når de kan skrives til at lære andre modangreb på andres ret til selv at bestemme.

hilsen smut 3.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-07-08 13:47

Øhhhh Det er måske varmen der gør, at jeg ikke fatter et pløk af det vrøvlebavl du skriver. Prøv lige en gang til, og så på dansk.... please

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-07-08 03:41

Citat
jeg vil lige pege på, at jesus kristus er født år 0 og i år 33 bliver han korsfæstet/pælfæstet

Det er der da INGEN der fornægter......

Men det var vist IKKE ham vi talte om

Kommentar
Fra : smut3

Dato : 09-07-08 23:41

tak for de pæne ord. men ingen tror, så må det være det. jeg kan ikke forstå, jeres byggen jordklode og så svine den til. der er svineri overalt som ingen gider rydde op på. de fine skal have alt og de som ikke kan være noget rydder op efter de fine. de fine vil ikke rydde op efter sig.

den som tror, tror men som ikke tror vil ikke tro på noget.

smut 3

Kommentar
Fra : croaks

Dato : 10-07-08 04:47

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 11-07-08 20:49

Klumme:
Citat
Når han uden at føre bevis for sin påstand at Gud er til, er han i mine øjne en idiot.

Tja... Med den argumentation kan man vel hævde det samme om dig, hvis du hævder ikke-eksistensen af et højere væsen uden skyggen af bevis.

Men, det får jo ikke diskutionen tilbage til sagens kerne: Hoddy manglende kildeangivelse på sin oprindelige påstand om kollektivt selvmord pga. jordens undergang i maj, samt at menige JV'er ikke må røre penge, så ledelsen kan skrabe penge til sig...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-07-08 22:56

gywerd

Med et elementært kendskab til romersk ret og hvad der af denne er sædvanne, så er det ikke mig der skal bevise ikke eksistensen af noget ikke eksisterende, da det i sagens natur er umuligt. Men det er vel logik, som ligger langt uden for din fatteevne.

Jeg kan ikke forstå at det kan være så svært for jer troende at bevise, at I har en Gud som eksisterer. I påstår jo at det vrimler med mirakler og andre mystiske hændelser. Det pudsige er blot, at når man videnskabeligt går jeres påståede mirakler efter i sømmen, så viser det sig altid, at det enten er fup og svindel fra jeres side...fyyyyhhh skulle det være nødvendigt LOOL, eller at der er en ikke gudelig og helt naturlig forklaring på hændelsen.

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 12-07-08 03:40

Tja Klumme...

Nu henviser du til romersk ret... En ret der ikke blot anerkender eksistensen af en gud men af en del...

Men nu er det hverken romersk ret eller nogen som helst anden juridisk ret, der er aktuel i dette spørgsmål... Det er naturligt at vælge en videnskabelig eller empirisk tilgang til spørgsmålet... I det, det hverken er muligt at bevise eller modbevise et guddommeligt væsens eksistens ud fra de aktuelle "facts", bliver det netop et spørgsmål om overbevisning eller mangel på sammes. Ergo er det ikke muligt at vurdere en persons intelligens ud fra spørgsmålet.

Men lad os nu alligevel prøve at gribe sagen an ud fra dit perspektiv. I sagens natur må dele facts op i fire kategorier:
- deciderede svindelnumre
- oprigtige personer, hvor der dog ikke er en effekt
- psykosomatiske lidelser, hvor forbedret livskvalitet medfører at sygdommen mildnes/ophører
- egentlige mirakler, hvor der ikke findes en naturlig forklaring

Der findes ganske rigtigt ikke så megen dokumentation på egentlige mirakler. Det er ikke hverdagskost at døde opstår, AIDS helbredes eller amputerede lemmer gror ud. Men der er vidneudsagn om lamme eller stærkt bevægelseshæmmederejser sig fra kørestolen og går.

Felix film udgav på et tidspunkt en film med titlen `Et dokumenteret mirakel´. Her gennemgås livshistorien for et færdselsoffer, der var næsten bundet til sin kørestol, måtte bruge krykker når hun stod op, var plaget af kraftige rygsmerter og brugt stærk medicin i mange år. Efter at lægen har gennemgået de behandlinger, han uden held har foreskrevet gennem årene, udtaler han, at han finder det usandsynligt, at prædikanten, der i medicinsk henseende er lægmand, skulle kunne have givet kvinden en massage, der skulle kunne fjerne skaden på ryggen og smerterne. Alligevel klarede kvinden i filmen sig uden rygstol, krykker og medicin efter prædikanten havde bedt for hende. Jeg kender ikke til dokumentation, der modbeviser filmens historie eller lægens ekspertise. Og det er nok det nærmeste jeg kommer dokumentation.

Men jeg ved at `Udfordringen´s direktør Henri Nissen har udgivet bogen `Åndens magt - Helbredelse ved Bøn´, hvor han systematisk gennemgår en del danske tilfælde. Ligeledes kan du læse en del personlige beretninger på JegBlevHelbredt.dk

Så der er lidt læsestof at gennemgå empirisk, før du underkender eksistensen af mirakler.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-07-08 04:51

Ellers tak gywerd . Hvis jeg kan vælge mellem at læse science fiktion med et stænk af religion og Illustreret Videnskab, så foretrækker jeg det sidste.

Med hensyn til min henvisning til romersk ret, så ser du ikke at begrebet Gud er nævnt. det blev udelukkende fremført for at pointere, og jeg gentager........at man med et elementært kendskab til romersk ret og hvad der af denne er sædvanne, så er det ikke mig der skal bevise ikke eksistensen af noget ikke eksisterende, da det i sagens natur er umuligt. Dette gælder generelt for alle beviser.

Men nu lader jeg dette fare. Erfaringsmæssigt kommer man ingen vegne ved at diskutere med troende - Og det er helt ligegyldigt om de er kristne eller en aflægger af denne tro, muslim, buddist, hindu, jøde, new age eller en af de mange andre religioner.

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 12-07-08 14:34

OK... Lidt Illustreret videnskab:
En lørdag morgen i maj 1993 var vi impliceret i en ulykke i Gaza-krydset Århus. Min far, der sad på højre bagside, fik i bogstaveligste forstand en anden bil op på skødet. Vi andre i bilen slap nogenlunde uskadt fra sammenstødet.

Min far havde fået skadet hoften med flere brud og havde indre blødninger i bughulen. Han er normalt ikke en mand der giver udtryk for smerte. Lige ved sammenstødet skreg han, bagefter led han i stillhed. Efter vi andre var taget tilbage til Thisted, blev vi søndag aften kaldt til sygehuset i Århus for at tage afsked. Lægerne turde intet at gøre! En brist i hjertets hovedarterie betød, at en ballon af blod hobede sig op mellem arteriernes to yderlag. Der var to uundgåelige scenarier: Enten ville ballonen briste, eller den ville klemme på hjertets kranspulsåre. Uanset ville han dø! Det var lægernes dom.

I løbet af natten stabiliserede tilstanden sig dog - uden lægers indgriben. De indre blødninger aftog ligeledes uden lægelig indgreb og efterfølgende opgav lægerne en operation af hoften, i det denne ikke ville betyde et bedre resultat. Efter to-tre måneder blev han udskrevet med krykker. Sundhedsvæsnet har ikke gjort andet end at røntgenfortografere, scanne, give smertestillende og eferfølgende igangsætte min fars selvstændige genoptræning.

Faktum er, at min far var dødsdømt af lægerne - uden chancer for overlevelse! I dag er han 69, har ikke bøvl med hjertet eller højre hofte, har i mellemtiden arbejdet nogle år ved hårdt bygge-anlægsarbejde og efterfølgende været bestyrer på en lejrskole, hvor der også har været en del hårdt anlægsgartnerarbejde, blandt andet skovning efter orkanen i 1999.

Kan din illustrerede videnskab forklare det? Ovenstående sygdomsforløb kan ses i min fars sygejournal fra Århus Kommunehospital og Århus Amt sygehus, hvor han de første 14 dage kørte i pendulfart imellem. Så vidt jeg kan vurdere, er det et dokumenteret mirakel, hvilket overbeviser mig om, at der er mere mellem himmel og jord. Jeg ved, at der i samme periode var en del mennesker, der bad til Gud for min fars liv. Bl.a. derfor er jeg overbevist om Guds eksistens.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-07-08 15:24

Citat
Så vidt jeg kan vurdere, er det et dokumenteret mirakel

Som jeg skrev tidligere
Citat
Erfaringsmæssigt kommer man ingen vegne ved at diskutere med troende

og det dokumenterer du så rigeligt. At du er komplet blind for alt andet, end at en ikke jordisk mystiker har grebet ind, vil jeg ikke forsøge at tage fra dig. Din verden ville blive tom og ensom, hvis jeg fik dig overbevist om, at naturen har betydeligt flere dokumenterede "mirakler", end jeres Gud.

God weekend

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 12-07-08 17:23

Prøv mig Klumme... Jeg har ført beviser og vidneudsagn til forsvar for en levende Gud. Med mindre du vil betragtes som ignorant og videnskabeligt uredelig, er det vist på sin plads, at du dokomenterer din påstand:
Citat
... at naturen har betydeligt flere dokumenterede "mirakler", end jeres Gud.

Citat
Har du fulgt pressens skriverier på det sidste??? Der omtales at religiøse i gennemsnit er dårligere begavede end ikke troende.

Uden at jeg vil sætte et konkret tal på, beviser både forsvarets og øvrige intelligenstest, at dette ikke er tilfældet for undertegnede. Du har altså fundet en opponent, der til fulde matcher dit store vid, og er i stand til at tage en saglig diskussion.

Bevis at jeg er komplet blind for alt andet. Jeg har gennemført en gymnasial eksamen og studeret forskellige fag på universitetsniveau, så jeg er villig til at tage en saglig diskussion på et videnskabeligt grundlag. Jeg har kendskab både til big-bang, kvantefysik, historie, geologi, evolutionslære, biokemi, anatomi m.v. Men jeg har ikke fundet at Charles Lyells uniformitarianisme sammenholdt med Darwins evolutionslære har givet en bedre forklaring på universets, jordens og livets tilblivelse, end Kataklysmeteorien. Der er tale om at de samme facts, fund, undersøgelser m.v. , der vurderes forskelligt af videnskabsmændene.

Jeg skal undlade at bringe talen hen på intelligent design, der i sagens natur forudsætter en skabende og indgribende Gud, hvilket vi som udgangspunkt er nået frem til, ligger udenfor videnskabens område. Dette er derimod ikke tilfældet for kataklysmeteorien. Alt er funderet på videnskabeligt grundlag, og kan sandsunliggøres uden en skabende og indgribende Gud. Paradoksalt nok blev Big-Bang teorien oprindeligt fremsat af en katolsk præst, som forklaringsmodel for skabelse!

Den ene teori udelukker altså ikke elementer af den anden. Lyells uniformitarianisme hævder at naturkatastrofer ikke er en forudsætning for de forandringer der ses i landskabet. Det vil tage længere tid uden naturkatastrofer, hvis tingene foregår med en ensartet hastighed, og med mindre synlige spor, skønt alle er enige om at den skæve Titicacasø er tegn på landhævning i andesbjergene, blot ikke tidspunktet. Jeg fatter stadig ikke, hvordan Charles Lyell midt i 1800-tallet var i stand til at måle afstanden mellem europa og amerika, endsige konstatere ændringer pr. år. En fysisk måling er umulig, pga. jordoverfladens krumning, for ikke at tale om det astronomiske målebånd, der skulle bruges; og han havde ikke adgang til avanceret satelitudstyr.

Ligeldes øges støvlaget på månen ifølge videnskaben og baseret på Lyells uniformatarianisme med en vis konstant hver år, da det er en satellit uden vind (hvordan kan et flaget alligevel blafre deroppe?). Følgelig burde der være et kraftigt støvlag på månen ved månelandingen i 1960'erne (et støvlag, der ifølge nogle beregninger burde strække sig til jorden efter flere millioner år. De fandt intet støvlag af anseelig tykkelse (hvis de overhovedet var der).

Nå ja... Hvor er eksemplet på en væsentlig mutation, der både er overlevelsesdygtig og i stand til at forplante sig? Jamen, vi har da bananfluer i flere farver, den kendte klassiker fra evolutionslæren. Men hvilken betydning har fluens farve for dens overlevelse. Tja... en forkert farve betyder dårligere camouflage overfor naturlige fjender og haps. Muldyr er ikke fertile. I naturen sættes misdannet afkom ud til rovdyrene eller ædes af forældrene.

Downs syndrom og Turner-syndrom er eksempler på menneskelige mutationer, hvor hhv. overlevelsesdygtighed og forplantling er ændret væsentligt. Bag de anderledes ansigtstræk gemmer downs syndrom ofte på en medfødt, operationskrævende hjertefejl. Bag den lave højde gemmer turner-syndrom på manglende fertilitet.

Hiroshima, Nagasaki og Tjernobyl er eksempler på mutationer pga. nuclear stråling. Her er alt for mange eksempler på misdannelser og retardering.

Jeg afviser ikke at udvikling i et vist omfang er muligt. Menneskeheden blev over nogle århundreder i stand til at overleve "Den sorte død", men det betød ikke udseendesmæssige forandringer. Store miljøforandringer og ændrede levekår, hvor bl.a. levealderen ændres drastisk, vil selvfølgelig have betydning både for pubertetens og alderdommens indtræden. Et eksempel er, at det ikke var unormalt for en pige i attenhundredetallet at få sin første menstruation efter det fyldte 18. år, mens få blev over 50 år. I dag får piger typisk deres første menstruation i 9-11 årsalderen, og det er nødvendigt at behandle et stigende antal små piger mod præmature kønsforandringer; til gengæld er levealderen steget til 70-80 år - men igen uden den store udseendesmæssige forandringer, bortset fra højden og drøjden, der primært skyldes kosten.

Hvilken forandringer ville vi se ved en levealder på 700-900 år. Ville der være kæmper? Ville der være markant kraftigere knoglebygning, og gennemsnitshøjde på ca. 2,5m (kendetegn for Homo Sapiens Neanderthaliensis)? Ville man blive "tidligt" senil i en alder af 100 år?

What's up, Doc? Tør du tage diskussionen op på et sagligt grundlag, eller er du bange for at kløjs i dit eget skvaldrende ordskvalder? Vil du fortsætte med at hævde, at troende mennesker er idioter, blindt naive, udenfor fornuftens rækkevidde og talende volapyk, som undskyldning for ikke at diskutere på et sagligt grundlag? Hvornår kommer den Klumme, der tilsyneladende ved så meget på banen og forholder sig sagligt i stedet for nedladende til sagen.

Om min verden ville være tom uden Gud? Sandsynligvis, men jeg kunne jo bare begynde at tro på videnskaben, vor tids religion! Men fra mit synspunkt må livet være tomt, hvis man bruger al sin tid i et diskussions forum med at spille klog og latterliggøre andres argumenter, uden at kunne/ville bevise eller argumentere for, at de har uret. For mig er det rigt at kunne fortælle om og argumentere både for det jeg tage på, se og føle, men og det der ligger hinsides empiriens begrænsninger, men som er med til at give livet værdi. Uden varme værdier, kunne vi meget let være en flok associale individer, der gik rundt og slog ihjel, hvis nogen trådte os lidt over tæerne, voldtog de andre, når driften meldte sig - på godt dansk, vi ville udslette menneskeheden.

Den kendte højenergifysiker Holger Bech Fritz Nielsen har udtalt, at disse værdier finder vi ikke i naturvidenskaben, de findes i religionen. Altså er videnskaben [I]ikke[/I] svaret på alle livets spørgsmål. Nogle mennesker lever i armod og slaveri; ud fra et ateistisk synspunkt har de udsigt til... intet. Der findes så mange urimeligheder i vort samfund, så megen vold og meningsløs ondskab. Uden en kærlig, forstående og trøstende Gud, som vi frit kan henvende os til under alle forhold, i glæde som i sorg, vurderer jeg, at der er al mulig grund til at blive deprimeret. Jeg håber at du en dag finder den levende Gud, der er alt dette og meget mere, og forhåbentlig før den dag han finder dig, og du ikke længere kan reddes. Tør du overhovedet tro på Jesus? Eller er du bange for families og venners reaktioner?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-07-08 17:54

hehehe Du er god gywerd. Den ros skal du ha, men jeg lukker alligevel ikke min dør op for dig. Det er det samme I kører frem med allesammen, omend dit er gjort mere interessant end den gængse salmesang.

God weekend

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-07-08 21:37

Citat
I løbet af natten stabiliserede tilstanden sig dog - uden lægers indgriben

Da du er troende må jeg sige.....

TRO MIG - LÆGERNE HAR GREBET IND - eller mener du bare de sad og drak kaffe medens vorherre udførte mirakler

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-07-08 22:25

Citat
eller mener du bare de sad og drak kaffe medens vorherre udførte mirakler

Det er altså et fagforeningsspørgsmål.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-07-08 22:28

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-07-08 22:34

Gud ved hvad for en A-kasse Vor Herre er medlem af. Arbejdslederens solo A-kasse
Helvedes god service og himmelsk lavt kontingent

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 13-07-08 02:54

refi:
Citat
eller mener du bare de sad og drak kaffe medens vorherre udførte mirakler

Jeg meder det jeg skrev. Selvfølgelig fik min far observation, undersøgelser, smertebehandling og den sædvanlige pleje, der kendetegner seriøst sygehusarbejde. Men til trods for at lægerne erklærede, at han ville dø uanset hvad pga. en brist i aortaens yderlag, til trods for at han havde indre blødninger og til trods for at han [B]ikke[/B] blev opereret, overlevede han ulykken uden men!

Du antager måske, at kroppen ganske enkelt restituerede sig selv, stik imod lægernes forventning og erfaring. Jeg vælger at tro på, at det skyldes en levende Gud, derformår at gribe ind i liv og død, skønt alt håb er ude.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-07-08 03:21

Du blir ved....symptomatisk for sekteriske mennesker.

Hvad angår din fars "mirakel", så kan du kan i det mindste fremvise disse læger, som intet gjorde ud over hvad de forventedes at gøre, men du har vist større problemer med at fremvise ham der Gud, som du snakker så meget om. Så mon ikke det handler om at du vælger hvad du ønsker at tro.

Jeg mener at du lige så godt kunne have valgt at mene, at det var Odin og Tor, eller en eksotisk afrikansk eskapismefigur som reddede din far. Underligt er det, at et tilsynelaende begavet menneske forlader sig på ingenting, i stedet for logisk at forholde sig til det eksakte.

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 13-07-08 15:56

Klumme:
Citat
Underligt er det, at et tilsynelaende begavet menneske forlader sig på ingenting, i stedet for logisk at forholde sig til det eksakte.

Netop fordi jeg ha beeskæftiget mig med det eksakte, den empiriske tilgang osv. har jeg måttet konstatere, at den naturvidenskabelige forklaringsmodel ikke er dækkende.

Ingen af jer har forsøgt at forklare, hvordan hvordan min far, der uanset ville have været død, fordi lægerne var magtesløse - de turde ikke operere pga. bristen på aorta - til trods overlevede. Klumme, du be'r mig om at være eksakt. Hvad er den eksakte forklaring?

Klumme:
Citat
Jeg mener at du lige så godt kunne have valgt at mene, at det var Odin og Tor, eller en eksotisk afrikansk eskapismefigur som reddede din far.

Teoretisk set. Men jeg har valgt at tro på et højere væsen, ikke en figur, der er skabt med menneskers hænder. Det er ganske rigtigt et valg, der ligger udenfor den rationelle naturvidenskabs begrænsede rammer, men så meget indenfor disse rammer er tro, formodninger og teser, der endnu ikke er blevet afkræftet, så det er ikke overbevisende. Jeg har turdet at prøve at tro på Jesus. Og den sarkasme, bæren over med og rynken på næsen man ofte møder blandt "begavede" mennesker, der tror de ved noget om naturvidenskab, fortæller mig, at det vil kræve mod, hvis en af jer prøvede at tro på Jesus. For I skulle til selv at leve med sarkasmen mv. og i værste fald ville jeres "begavede" venner måske ikke have mere med jer at gøre, hvis I blev "hellige" naive for videnskaben fortabte.

Og nej. Jeg har ikke bevist Guds eksistens. Jeg er kommet med eksempler, der kan bekræfte tesen om eksistensen af en højere magt. Eksistensen af den levende Gud kræver nærmest at han træder frem i sin magt og vælde. Men der er noget, der er interessant. For mange historiske personligheders vedkommende anerkender vi deres eksistens, skønt det meste, vi ved om dem, er legendarisk stof. Vi ser ikke vinden, vi ser ikke solstråler eller radioaktiv stråling. Alligevel oplever vi konsekvensen og anerkender deres eksistens. Men alligevel er det ikke en videnskabelig tilgang til udforskningen af Guds eksistens, hvis man gør det samme.

Faktum er, at ingen seriøse historikere vil afvise Jesu historiske eksistens. Man kan være uenige omkring detaljerne, men der er generalt enighed om at der levede en mand ved navn Jesus omkring begyndelsen af vor tidsregning, som blev årsag til at en bevægelse spredtes ud over jorden. Både Simon Peter og Paulus regnes for historiske personer. Fælles for disse tre er, at de kilder der ligger tættest på deres levetid alle findes i Biblen og derfor regnes for religiøst farvede. De ekstrabibelske kilder ligger i alder mv. længere fra begivenhederne og regnes derfor for sekundære. Så al seriøs forskning tvinger en til at læse bibelske tekster, for at finde de historiske personer.

Der hvor det gør ondt, er at naturvidenskaben ikke vil anerkende, at der findes noget den ikke kan forklare. Eksempelvis er størstedelen af menneskets neurologi kortlagt, men endnu er den "software" der kaldes sjælen ikke kortlagt. Psykoligien har ganske vist kortlagt en del funktioner, men kun på brugerfladeniveau. Ingen har endnu forklaret hvordan en samling elektriske impulser i en biokemisk organisme bliver til en bevidsthed om væren, intellekt, rationel & abstrakt tænkning, sproglig formulering, åndelig søgen, endsige psykiske lidelser, neuroser, psykoser osv.

Hvorfor forholder du dig ikke hertil Klumme, istedet for at bevise at du ikke kan/vil komme med modargumenter. Du forsøger at undgå diskussionen ved at tie den ihjel. Jeg forundres hvad du laver i et religionsforum, når alligevel ikke ønsker at diskutere/argumentere på et sagligt grundlag. I stedet for bevise eller modargumentere gyldigheden af beviser og vidnesudsagn, stiller du dig stik imod al videnskabelig redelighed op som en videnskabelig smagsdommer og underkender dem efter forgodtbefindende - vurdering af et udsagns/bevis' validitet kræver argumentering/modargumentering. Hvis det er sådan du diskuterer, beviser det blot, at du ikke behersker retorikkens og diskussionens kunst, og dermed er det ikke så underligt at du finder, at du
Citat
ingen vegne [kommer] ved at diskutere med troende.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-07-08 20:57

Først
Citat
Hvis det er sådan du diskuterer, beviser det blot, at du ikke behersker retorikkens og diskussionens kunst
Okay.... hvis du ser det på den måde, at når man ikke mestrer retorikkens kunst er det selvfølgeligt at man ikke er troende

Så spørger du hvad jeg laver i et religiøst forum...Jeg prøver at imødegå den grove og ubehagelige adfærd som JV's folk angriber sårbare mennesker med. Ikke fordi jeg er imod jeres religion... det må I selv om, men hold jer fra at tromle enlige, bange og svage mennesker ned for at overbevise dem om at jeres tro er den eneste ene. Fuldkommen som du forsøger at tromle mig LOOL

Du spørger også:
Citat
Tør du overhovedet tro på Jesus? Eller er du bange for families og venners reaktioner?

Lad mig svare dig uden omsvøb. Ja det ville jeg godt turde. Det må kræve mere mod af mig, at afstå fra at tro på Guds eksistens, i følge din terminologi. Men jeg tør godt være "alene" uden dette indbildte "sikkerhedsnet", og jeg kan godt leve med, at jeg og andre ikke kan forklare alting....endnu.

Nu lokker du mig til at diskutere og du satser selvfølgelig på, at jeg dummer mig så meget at du vendt mod tvivlerne, dine potentielle medtroende, kan sige...Der kan I se hvordan det går, når man ikke tror på Gud.!!!!!

Svar mig lige på dette...Hvorfor er det så hamrende vigtigt at få andre til at tro som JV gør. I kan da vær ligeglade, så længe deres tro eller mangel på samme ikke generer jeres tro. Lad nu være at fortælle mig. at det er noget Gud har bedt jer om at gøre LOOL

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 14-07-08 00:27

Klumme:
Citat
Okay.... hvis du ser det på den måde, at når man ikke mestrer retorikkens kunst er det selvfølgeligt at man ikke er troende

Hvor kom den lige fra? Jeg forholdt mig til den måde at diskutere på, hvor man undlader at argumentere, underkender argumenter uden modargumenter og tier diskutionen ihjel. Det kan være tegn på, at man ikke forstår at diskutere. Jeg har ikke sat retorik i forbindelse med det at være troende.

Klumme:
Citat
Nu lokker du mig til at diskutere og du satser selvfølgelig på, at jeg dummer mig så meget at du vendt mod tvivlerne, dine potentielle medtroende, kan sige...Der kan I se hvordan det går, når man ikke tror på Gud.!!!!!

Det ville da være et elendigt grundlag for at komme til tro... At en person har tværet en anden person ud i diskution. Eller, at man er blevet skræmt til det pga. jordens undergang for den sags skyld... Grundlaget for at komme til tro burde være, at man har oplevet Guds kærlighed, og har fundet ud af, at man må ha' mere.

Klumme:
Citat
Det må kræve mere mod af mig, at afstå fra at tro på Guds eksistens, i følge din terminologi.

Egentlig skulle man jo tro det, og sådan var det måske også for 100 år siden. Da havde de fleste en forestilling en forrestilling om Gud, og der var mange, der fortsatte med at leve deres liv på en fra et kristent synspunkt syndig måde, fordi de troede sig chanceløse mht. Guds nåde. Da var det ofte nok, at gøre opmærksom på Guds uendelige nåde.

I dag har mange ikke denne bevidsthed om Gud og mener, at de kan klare sig uden. Baseret herpå, og den erfaring jeg har gjort mig, vurderer jeg, at det ofte kræver langt mere mod at tro på Gud, end at lade være.

Klumme:
Citat
Svar mig lige på dette...Hvorfor er det så hamrende vigtigt at få andre til at tro som JV gør. I kan da vær ligeglade, så længe deres tro eller mangel på samme ikke generer jeres tro. Lad nu være at fortælle mig. at det er noget Gud har bedt jer om at gøre

Tja... Du rammer ganske enkelt hovedet på sømmet... Som kristen oplever jeg, at jeg har fået en stor gave foræret... Denne gave vil jeg gerne dele med andre. Og ja, så er der også et par passager i Biblen, hvoraf en oplæses ved hver dåb i folkekirken. Disse taler ganske rigtigt om, at det er en af Gud given opgave at bringe det glædelige budskab om frelsen i Jesus, der døde for at betale prisen for, hvad du og jeg gør forkert. Jeg kan sammenligne det med et skib, der er i havsnød. Du svømmer rundt i det iskolde hav, mens jeg sidder sikkert i en redningsflåde. Jeg bør springe i vandet og redde dig ombord. Sådan føler jeg det. Hvis du ikke vil hjælpes op er det din sag, men det ville være forkert af mig blot at vende ryggen til og sejle min vej, uden at tilbyde min hjælp.

Det kristne symbol er fra oldkirkens tid en fisk og Jesus omtaler medarbejderne i Guds rige som menneskefiskere. Nogle gange taler jeg humoristisk om rovfiskerklubben. Som jeg ovenfor har anførte er forkyndelsen om frelse livsnødvendig. Derfor respekteres hverken kvoter, mindstemål, maskestørrelser, fredningstid eller EU-harmonisering. Men vi må modvilligt slippe fisk, der ikke ønsker at fanges.

[B]Jeg er ikke JV'er[/B], og der er ting ved JV, jeg tager stærkt afstand fra, bl.a. den strenge kirketugt og åndelige magtmisbrug, som jeg kalder rædselsregimet. Her er nøgleordet [B]friheden[/B] til at være i en kirke, som friheden til at gå uden uden at miste familie og venner. Desuden er jeg teologisk set uenig med JV i deres Guds-forståelse, i det de afviser det oldkirkelige treenighedsbegreb - det at 'Gud Fader', 'Gud Søn' og 'Gud Helligånd' er én og samme Gud, ligesom et trekløver, der nok har tre blade, men dog er én og samme plante.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-07-08 01:31

gywerd
Det skal have en ende dette her. Jeg har tidligere diskuteret emnet med forskellige bl.a. en totalidiot her på Kandu - summer -. En klassiker...tidligere alkoholiker og vist osse narkoman, og så så han lyset og wupti nu skulle alle andre fanden brodere mig osse have Vor Herre påduttet. Det er skruen uden ende. "I" bliver ved i det uendelige og det er ørkesløst. Det gider og orker jeg ikke. Du passer din tro, og jeg passer min mangel på samme.

Kommentar
Fra : smut3

Dato : 14-07-08 14:55

jeg har ikke tid lige nu, så jeg vil vende tilbage senere.

smut 3.

Kommentar
Fra : smut3

Dato : 22-07-08 10:44

hej igen.

jeg synes ikke om dette, men der kommer mange gode oplysninger frem. det er det gode ved dette, men om man kan tro eller ej. det er jo dette at tro eller ej, som er det afgørende hos alle. men skulle det ikke bare blive ved dette, at mange skal selv finde løsningerne om livet og døden. jeg tror, mange ved hvorfor de dør og hvorfor de ikke lever længere end de gør. der er tiden hvor GUD ikke havde nogern regenter, men tiden for hedningerne. en tid med de sidste dage og så når JESUS KRISTUS kommer med sit tusindårsriget, så skal vi alle lære mere og se paradiset komme. men dette behøver de andre ikke at kende til, når de nu er imod GUD og JESUS KRISTUS hele tiden.

jeg synes det er synd for dem, men de er jom selv herre over den lærdom de vil modtage. lad dem om det, så må vi andre bare lære mere end dem. de kan leve uden lærdom om noget som helst.

hilsen smut 3

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-07-08 11:01

smut3

Jeg kender godt de ord du har skrevet, men jeg må indrømme, at jeg ikke kan hitte rede i den rækkefølge du har sat dem op i, med det resultat at jeg ikke fatter en dyt af hvad du mener

Kommentar
Fra : croaks

Dato : 22-07-08 11:50

Ingen e-mail når der er nye indlæg på dette spørgsmål.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-07-08 12:57

Jeg fik email...

Kommentar
Fra : croaks

Dato : 22-07-08 13:00

Nok...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-07-08 13:04

Det er sgu da irriterende, nu har jeg meldt fra fra denne tråd for laaaang tid siden. Får stadig mails

Kommentar
Fra : croaks

Dato : 22-07-08 13:09

Det samme her... Det er skide irriterende!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-07-08 13:20

Kommentar
Fra : croaks

Dato : 22-07-08 13:24

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-07-08 13:31

Hvad fanden sker der med kandu ????????????????

Jeg hader denne tråd, og vil bare være fri for den.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-07-08 13:57

Det er særaftale jeg har med Kandu. Det er kun når jeg skriver at der sendes mail,

Kommentar
Fra : croaks

Dato : 22-07-08 15:13

Citat
Det er særaftale jeg har med Kandu. Det er kun når jeg skriver at der sendes mail, [Hahahahaha]

Kommentar
Fra : smut3

Dato : 24-07-08 00:31

hej med jer.

det er da godt man ikke kan dette mere. men enhver har sin egen vilje til at forstå eller ej. der er da firheden til selv at vælge sit livs normer. man kan vælge sit livs indhold som en selv vil.

men nu er det godt svaret, men mange gode oplysninger kom der jo hen af vejen. men valget er vores egne, alt efter hvad vi vil med livet. om vi vil tro er op til enhver selv. nok om dette vi skal ikke belære andre men oplæres til at tro på et godt liv med gud eller uden gud.

det hele er en frit for at tro eller ej. så jeg vil sige tak for dysten allesammen.

smut 3

Kommentar
Fra : croaks

Dato : 24-07-08 10:07

Skide irriterende med den mail, når der er nye indlæg her!

Kommentar
Fra : smut3

Dato : 25-07-08 01:27

tak for en god dyst. jeg tror ej, der er mere at komme ind på. enhver vil hvad de selv vil. når nogen vil sætte dem på plads, så bliver de alle dumme og forstår ikke noget som helst. mange vil kun det enhver selv vil, det som på bibelens tid. ingen vil andet end det de finder på, men sygdommene er der nok af, så mange kan gå fri for straf, når de misbruger det hele som fri afbenyttelse af andres dumheder. de tror på alt hvad de fortælles, så har man fri afbenyttelse af andre, som ikke ved de kun er legetøj for dem. de fleste er sådan, men nok om det. jeg siger blot tak for dysten, det er godt nok rart, at blive til grin, når man ikke vil tro på alt man hører men vil ved selvsyn se det. det er godt, mange ikke køber alt som der bliver sagt, meget af det er løgn. løgne kommer for at kunne udnytte andre, så er mange frie for at yde og skal kun nyde livets goder via dette oplysningspligt.

jeg håber, at alle vil se sig for, før de køber noget af de udsagn der kommer fra de der vil ændre verdenen og mennesket. vi er alle herre over os selv, gud lovet for dette.

smut 3.....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 25-07-08 02:23

Smut for fa......

Tar du pis på os, eller er du i virkeligheden stanghamrende ordblind? Hvis du er ordblind, så kan du jo ikke rigtig gøre for det, men jeg fatter simpelthen ikke hvad du skriver.

Kommentar
Fra : croaks

Dato : 25-07-08 08:18

.

Kommentar
Fra : smut3

Dato : 28-07-08 12:39

det er meget muligt, at du ikke forstår noget, men det må du så om. man kan ikke skære alt ud i pap, så alle kan forstå det. nogen vil bare ikke forstå noget og andre prøver at lave om til det de kan forstå. derfor vil jeg ikke mene mere end jeg gør. tænk over hvad I vil, men det er op til enhver selv at løse livets gåder. vi kan ikke leve for andre og andre kan ikke leve for os. det må vi selv leve og selv finde ud af. det er godt, der er nogen som tror de ved det hele, men ikke kan det hele når det kommer til stykket. læs mere på livets lektie, så kommer det nok, mange tror, de kan få andre til at leve for dem. de skal selv leve deres eget liv, derfor kan man ikke forstå noget. jeg vil bare sige tak fordi du vil spørge så dumt, fordi dumme spørgsmål får dumme svar og tænk dig om en anden gang, de dumme spørgsmål får dumme svar.

smut 3........

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-07-08 13:16

Hold da kæft din båtnakke det er lissom at høre en båndafspiller køre i en sløjfe. Du siger det samme igen og igen og igen

Du skal ikke male flere bogstaver for min skyld. Den slags ligegyldige tomgangssnak gider jeg ikke spilde tid på. Du synes sikkert, at det er fantastisk, hvad du har hittet på at klampe sammen, du har suttet og smasket godt og grundigt på sætningerne, hvis man kan kalde dem det. Du føler formentlig at du er Guds gave til Kandu og den litterære verden, men lad én som ved mere om bogstaver end du øjensynlig gør, fortælle dig at du skriver absolut 0 - nada - zero - ingenting!!!

Kommentar
Fra : smut3

Dato : 30-07-08 14:55

tak selv, det er godt, du kan sværte andre til uden selv at sætte dig ind i noget. din frihed er god.

jeg kan ikke forstå, du ikke kan lære noget. men det er din frihed til ikke at lære noget.

du er et geni som kan alt hvad andre ikke har lært endnu.

smut 3.

Kommentar
Fra : croaks

Dato : 30-07-08 16:54

Citat
NEJ tak, send mig en e-mail når der er nye indlæg til dette spørgsmål.

Kære croaks,

Der er ankommet en kommentar til spørgsmålet :

"Jehovas vidner-> dommedagssekt" i kategorien "Religion".

Du kan læse den nye kommentar her:

http://www.kandu.dk/spg116454.aspx

Med venlig hilsen

Teamet bag Kandu.dk

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 31-07-08 21:46

Hoddy (eller evt. em moderator)... Det er på tide at lukke spørgsmålet...

Vi er ikke nået videre med det oprindelige spørgsmål, idet du ikke har kommet med kildehenvisninger til din påstand, Hoddy. Og vi har alle konstateret, at jorden ikke gik under i maj.

Spørgsmålet har udviklet sig ud på en sidegren, hvor folk åbenbart ikke ønsker at uddybe det mere.

Og smut3. Der er et par enkelte guldkorn i dine ordudgydelser, men de er svære at finde i dit misforståede forsøg på høj stil; det opnås ikke blot gennem mange ord, ligesom mange ord ikke i sig selv medfører bønhørelse. Forudsætningen for at man kan oplæres som en Guds discipel er netop, at man tror på Gud. Derfor når vi ikke videre i denne tråd, da blandt andet Klumme afviser den udstrakte hånd fra Jesus. Det er tid til at ryste støvet af fødderne og vandre videre til en ny tråd.

Kommentar
Fra : smut3

Dato : 02-08-08 12:40

tak for det, ja men der er mange som ikke vil høre om jesus og hans fader som er gud og skaber. vi kan ikke have gjort os selv, vi må komme fra noget, men alle tror, de kom fordi de skulle, men kan ikke se, at vi er fnug i guds billeder og skaberen skabte jord og himle. men forklare de tunge dette er jo som at slå søm i træet, om man vil sømme et bord sammen eller hvad man vil.

det er godt at andre kan tro, så lad dem som ikke vil tro, leve deres meningsløse liv med narkotika og druk resten af deres liv. de vil hellere dø end at leve med det bedste langt fra dem, de vil dø når det gælder, mere end de vil leve her på jorden. de tror de kommer i himlen, for at leve når de dør.

det er mit svar på det sidste. smut 3..

Kommentar
Fra : croaks

Dato : 02-08-08 12:54

Citat
Kære croaks,

Der er ankommet en kommentar til spørgsmålet :

"Jehovas vidner-> dommedagssekt" i kategorien "Religion".

Du kan læse den nye kommentar her:

http://www.kandu.dk/spg116454.aspx

Med venlig hilsen

Teamet bag Kandu.dk

Send mig IKKE e-mail, når der er nye indlæg på dette spørgsmål.

Kommentar
Fra : croaks

Dato : 02-08-08 12:54

Citat
Kære croaks,

Der er ankommet en kommentar til spørgsmålet :

"Jehovas vidner-> dommedagssekt" i kategorien "Religion".

Du kan læse den nye kommentar her:

http://www.kandu.dk/spg116454.aspx

Med venlig hilsen

Teamet bag Kandu.dk

Send mig IKKE e-mail, når der er nye indlæg på dette spørgsmål.

Kommentar
Fra : smut3

Dato : 02-08-08 13:24

tak for de søde sider med svar på.

smut 3 ....

Kommentar
Fra : croaks

Dato : 03-08-08 09:03

Kommentar
Fra : croaks