/ Forside/ Teknologi / Udvikling / SQL / Spørgsmål
10  smorch 260
stored procedure
Fra : MKC
Vist : 641 gange
100 point
Dato : 18-02-03 13:56

Hej
Jeg har problemer med en stored procedure der ser således ud:
-----
CREATE PROCEDURE GetCprTotalPrice
AS
SELECT Cprnr ,sum(totalpris)
FROM Kunder, ordrer
where cprnr = kundeid
group by cprnr
GO
-----
Problemet er at jeg skal have listet alle Cprnr fra tabellen kunder samtidigt med at jeg skal have deres totalpris fra tabellen ordrer, men det virker ikke

Håber der er nogle der kan hjælpe

//Mikkel

Kommentar
Fra : pmbruun

Dato : 18-02-03 14:10

Du skriver ikke lige hvilket SQL produkt du bruger, men det ligner MS SQL Server eller Sybase. Det kunne måske også hjælpe, hvis du skrev lidt om, hvordan det ikke virker - kommer der en fejlmeddelelse, hvad siger den, o.s.v.

I øvrigt ser det ud som om du med fordel kunne bruge et view i stedet for en stored procedure.

Peter

P.S. Du skriver heller ikke, hvad du skal bruge databasen til, men det er ikke lovligt at bede om eller gemme kunders CPRNR, med mindre du har en særlig indberetningspligt til myndighederne (bank, forsikring, o.s.v.).

Kommentar
Fra : MKC

Dato : 18-02-03 14:26

Det er MS sql, der kommer ingen fejlmeddelse, med det blever kun retuneret de værdier der har en totalpris alså fra ordretabelln og ikke alle cprnr fra kundetabellen.

Det behøver ikke være cprnr det er bare en unik nøgle.

tak

Accepteret svar
Fra : pmbruun

Modtaget 110 point
Dato : 18-02-03 14:51

Aha. Problemet har ikke noget med stored procedures at gøre, vel? Hvis du skriver:

SELECT Cprnr ,sum(totalpris)
FROM Kunder, ordrer
where cprnr = kundeid
group by cprnr
GO

får du samme svar, ikke også?

Løsningen hedder "outer join". Se: http://www.pbdr.com/vbtips/db/sql1.htm

Med venlig hilsen

Peter M. Bruun

Godkendelse af svar
Fra : MKC

Dato : 18-02-03 15:29

Tak for hjælpen, en outer join var svaret