/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
Siamesiske tvillinger
Fra : Jimmy17
Vist : 4898 gange
100 point
Dato : 02-02-08 22:53

Hey derude.

Siamesiske tvillinger, har de 2 cpr numre?
Hvad afgør om de er siamesiske tvillinger?

Meget gerne med links, hvis nogen kan finde noget.

Jimmy

Accepteret svar
Fra : dr_dem

Modtaget 110 point
Dato : 02-02-08 23:19

Citat
Siamesiske tvillinger (conjoined twins)

Dette fænomen sker i 1 ud af 50.000-100.000 fødsler..

På vejen frem til livmoderen starter ægget med at dele sig på samme måde som til enæggede tvillinger, men ca halvvejs stopper delingen og udvikler sig nu til èt foster. Man mener at denne deling først finder sted ca. 13 dage efter befrugtningen har fundet sted.

Det er sådan set to fostre, men pga. den afbrudte delingsproces, er de to fostre, nu sat sammen til èt foster. De kan hænge sammen enten ved maven, ryggen, hovedet, hofterne, brystet eller bagdelen.

Man mener at ca. 5 % af alle graviditeter med enæggede tvillinger vil være en "siamesisk tvilling", men da naturen laver sin egen udvælgelsesproces og får livmoderen til at udskille "dårlige" fostre i form af en abort, er det meget sjældent at siamesiske tvillinger bliver født.

Hvis de når at blive født, vil de fleste være dødfødte eller dø få timer efter fødslen. Nogle gange kan man skille siamesiske tvillinger ad, men det kommer helt an på hvilke organer de deler. I mange tilfælde må den ene tvilling lade livet, for at dens bror eller søster kan overleve.

Man har også fundet ud af at det oftere er piger end drenge fostre, som udvikler sig til siamesiske tvillinger. Hvorfor det er sådan ved man endnu ikke. Det sker også oftere i Indien og Afrika end i eks. Kina eller USA.

I Danmark har vi kun set ganske få tilfælde af siamesiske tvillinger.

Der er endnu aldrig set trillinger eller andre flerlinger der har hængt sammen. Så det lader til at det kun er ved enæggede tvillinger, at denne "fejl" opstår.

FRA http://www.min-mave.dk/index.php?vis=artikler&gaatil=329&id=30

Om de får hver sit personnummer ved jeg ikke men som der står dør den ene som regel ved fødslen og her er det så ligemeget, og så kommer det ind hvis det er to drenge, er det to ulige numre efter hianden eks. 01-03 som det sidste nummer, og hvis det er piger eks. 02-04, så er der dreng-pige eks. 01-02 eller omvendt eks. 02-01 alt efter hvem der kommer først og de numre der kommer før disse numre jeg har nævnt kommer an på hvor langt staten Danmark er kommet og det ved jeg ikke.

dr.dem

Kommentar
Fra : leifjskov

Dato : 02-02-08 23:56

endnu et link.no.wikipedia.org/wiki/siamesiske-tvillinger.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 02-02-08 23:59
Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 03-02-08 00:29
Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 03-02-08 00:33

Ja der var en forskel det var stregen der skulle flyttes ned

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-02-08 00:52

Undskyld det var en trykfejl. Det vidste jeg godt

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 03-02-08 00:59

Citat
Undskyld det var en trykfejl. Det vidste jeg godt

Hvad har du med leifjskov og Jimmy17 og gøre ?????????????? siden det er dig der svare??????????????????

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 03-02-08 01:01

Nåja det er Leif som også hedder Skov

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 03-02-08 01:03

Undskyld Jimmy17

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 03-02-08 01:04

DET GAS

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 03-02-08 01:18

Der er da vist enten nogen, der er meget friske eller trætte :D

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 03-02-08 01:22

Citat
Der er da vist enten nogen, der er meget friske eller trætte

Hvad tænker du på????

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 03-02-08 01:25

Og jeg er ikke frisk det er 7½ time over min sengetid

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 03-02-08 01:37

Og jeg skal snart op

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 03-02-08 04:13

Og jeg skal snart i seng. Skal bare lige have fri fra job først.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-02-08 11:07

Morn. Leif er min mand. Gør det noget HaHa

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-08 11:35

Siamesiske tvillinger er enæggede og derfor ALTID af samme køn

Citat
så er der dreng-pige eks. 01-02 eller omvendt eks. 02-01

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 04-02-08 08:14

Hvis ikke de havde samme køn, ville det da også være problematisk på toiletter, i svømmehaller mm.
Skal vi gå ind til damerne eller herrerne idag?
Skal vi klunse om det?

hehe Sikke nogle skænderier

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-02-08 09:12

Ja Jeb3.

Det ville blive et problem og der ville blive mange af dem, men det kan som skrevet ikke lade sig gøre. Skulle de have forskelligt køn, skal de være tveæggede, og så er der ikke tale om Siamiske tvillinger.

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 23-02-08 12:08

Tak for svaret dr_dem.
Fandt dog ikke rigtig svar på det.
Men tror jeg vil prøve at kontakte folkeregisteret.
De må jo vide det.

Kommentar
Fra : cprdrengen

Dato : 28-01-20 08:54

ok folkens, jeg har nu siddet inde med dette spørgsmål for længe, så jeg kontaktede statens serum institut, hvor de sagde at der ikke er nogen plan for hvad der skulle ske. Der er altså ingen protokol for hvad der skal ske, så det er op til lægen.