/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Stimulering af sin hund
Fra : MeLViS
Vist : 984 gange
100 point
Dato : 30-01-08 20:15

Harj..
Vi har en lab på lidt over 2år.. Jeg kunne godt tænke mig inputs til stimulering/leg om aftenen.. Hun er jo hjemme fra 9 til 17 hver dag...

Vi kaster jo bold med hende.. hiver i knude.. leger pote,sit,dæk,spil død, halse med hende.. men det bliver lidt trivielt.. nogen gange gemmer vi godbider i huset og beder hende søge...

Har i andre forslag til hvad vi kan lave.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-01-08 20:31

her er en kanon side med foreslag til lege og aktiviter for hunde http://lachleen.dk/2003/aktiviter-og-lege.htm

Rigtig god fornøjelse

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-01-08 20:34

Endnu en sjov side her http://www.hundeforum.dk/lege.htm

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-01-08 21:22

Gå en lang tur det er nok den bedste gerning at give hunden og dig selv og er det også for ensformigt så gå en anden måske længere vej eller en cykelsikker hunde vej ka også være en løsning med lyshalsbånd og reflexvest på

Mvh Sune som har hund og er fisk

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-01-08 21:24

En anden god ting til alenehunden er at invisterer i en mere

Mvh Sune med 2 hunde og som er en fisk

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 30-01-08 23:58

Hej
Vores skønne Berner sennen hvalp på 4½ mdr. elsker at bide papkasser i stykker!
Måske noget svinerri, men ingen sko, trøjer eller møbler er bidt i stykker!

Og ellers laver vi det trænerne kalder "et beriget miljø" - vores naboer kalder det rod; men altså der hvor vores hund må være udenfor alene, læsser vi masser af mærkelige ting ud!
Bl.a. en 1½ l. sodavandsflaske med eller uden godbidder, tomme papkasser, paprør fra køkkenruller, stumper af gamle håndklæder og sengetøj, gamle udtjente sko, tøjdyr (fra genbrugsbutikken - du kan få rigtigt meget for få penge!) og hvad du ellers kan finde på!

Bare tænk på at hunden ikke kan bide smådele af og få galt i halsen..
Pyt med diverse fyld/vat/skumgummifnuller det forsvinder!

I øvrigt er rå gullerødder en rigtig lækkerbidsken for hunde!
Go fornøjelse!

Accepteret svar
Fra : wallemom

Modtaget 100 point
Dato : 31-01-08 00:27

Hvor er det dejligt at læse du tænker over "hvad der gør godt for din hund"!

Jeg har selv haft nogle rimeligt aktive hunde og har måttet erkende at det er IKKE nok med laaaaaaaaaaaaange ture hvor de får rørt sig meget fysisk!! En labrador er ofte brugt som jagthund og har et gen i sig som ELSKER at blive udfordret mentalt!! Jeg har desværre ( for mine hunde ) ikke det der gen med at gå til store avancerede træningsceremonier .Jeg har altid fast aftenvagt så jeg må kompenserere for ikke at være istand til de hyggelige udføjelser om aftenen.

Jeg har forsøgt at give dem opgaver med at finde mad, bolde .....ja whatever der stimulerer deres evne til at søge/finde funktion OG som interessererer dem ( læs: MAD!!!!!) Jeg har haft nogle hunde der har været mæt af både fysiske og psykiske udfordringer!!!! ( og det er DEJLIGT meldte hun tilbage....)

Et nedbidt marvben der er fyldt op med leverpostej og frooset et par timer er GUF!!! Og godbidder i en eller anden flaske som hunden SELV skal fange ud er også et hit !!!! ( og prisen for IKKE at gøre sin hund mentalt træt KAN være han/hun(d) æder dine sko når du er på job

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 31-01-08 00:33

Hej MelVis. Joh - ideen med en hund mere er ikke så dum, men det kræver jo lidt udenomsplads . En anden god ide er at tage den med på sykeltur, det vil både hunden og dig have godt af - og hunden vil elske det. God tur!

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 31-01-08 14:16

Husk lige: Cykel ikke med hundene før de er udvokset ca. 1½ år. Det kan få fatale følger.

Kommentar
Fra : MeLViS

Dato : 31-01-08 18:22

Cykel duer ikke.. har ikke en

Gåtur.. tjahh det er hunde koldt

Marvben vil jeg lige prøve.. hun drøner jo de der normale lidt tykkere ben ned i løbet af 30min.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 31-01-08 18:52

Jamen hvis du er sådan en inde/hygge/fyr, ( kan specielt godt forstå det idag hvor der blæser og regner) så kig på mine links igen = indendørs aktiviteter
Citat
Dato : 30-01-08 20:31

Citat
Dato : 30-01-08 20:34

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-01-08 21:04

Nej ved du nu hvad det din hund allaehelst vil er jo at komme ud og få sine kræfter brugt også i alt slags vejr her er det sku ikke links og legetøj der skal til Der er da ikke noget at sige til den æder ting og keder sig .

Venligt men bestemt Sunowich der har luftet sine hunde flere gange i dag

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 31-01-08 21:24

altså suno fisk hvor har du det fra?
Citat
Der er da ikke noget at sige til den æder ting og keder sig .
det har melvis da ikke fortalt

Kommentar
Fra : MeLViS

Dato : 31-01-08 21:35

hun bider ikke i en eneste ting EVER... men jeg bemærker på dage hvor hun ikek føler sig helt stimuleret.. så går hun og piver..

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 31-01-08 21:47

har du prøvet nogle af de foreslag til aktivering du har fået? Ved godt, der ikke er gået lang tid siden du oprettede tråden

Kommentar
Fra : MeLViS

Dato : 31-01-08 21:51

syntes ikke rigtig nogen af de lege på de 2 tråde tiltaler mig.. men kan være de skal forsøges

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 01-02-08 09:27

Det ku´jo være det tiltaler din hund

Kommentar
Fra : helledupe

Dato : 01-02-08 17:23

Hej.
Vi har også en labrador herhjemme på omkring 2 år, og det kræver en vis opfindsomhed at holde ham velstimuleret.

Generelt sørger vi for at gå med ham 2-3 gange dagligt - sammenlagt mindst 1 time, men langt de fleste dage bliver det til mere. Desuden tisseture i haven. Vi sørger for, at han så vidt muligt kommer ud at gå løs hver dag. Det trætter noget mere end at gå i en kort snor.

Desuden går vi til træning med ham en gang om ugen, og træner en lille smule med ham hver dag:
sitte, dække, hoppe, sidde på bagben, rulle, spille død osv. Desuden har jeg lært ham at finde legetøj, som jeg har gemt rundt om i huset. Han er efterhånden blevet så god, at man kan ligge hans legetøj under f.eks tæpper o. lign. og han bruger en del tid på at finde dem.

Når vejret er som i dag laver vi blandt andet de ovenfor nævnte ting indenfor. Desuden fylder jeg hans "Kong" med dåse hundemad og putter den en tur i fryseren. Det kan han bruge ca. ½ time på at slikke ud igen. Desuden gemmer jeg hans mad i f.eks viskestykker, tæpper eller håndklæder, så han selv skal finde ud af at få rullet dem ud igen. Så skal han både bruge næsen og hjernen. Ellers er der godbidder i flaske - enten gennem toppen eller sætte låget på og bore et hul i siden, det er sværere.

Normalt bliver han fodret på græsplænen. Han skal så på de ca. 800m2 finde sin morgen eller aftensmad. Det tager normalt ca. ½ time pr. gang. Hvis det rigtigt regner gemmer jeg godbidderne indendørs og sørger for at holde lyset slukket, så han skal bruge næsen og ikke øjnene til at finde det. Ellers er det alt for nemt.

Håber du kan bruge nogle af forslagene til noget.

Prøv også www.aktivehunde.dk

Venlig hilsen Helle

Kommentar
Fra : Søsser

Dato : 11-02-08 16:14

Vores hund har brugt mange timer på at få oksekød/leverposteg ud af et ben

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 11-02-08 18:11

Hej Helle!
Et godt indlæg fra en, som har taget konsekvensen af at anskaffe sig en hund. Alt for mange anskaffer hund uden at tænke dybere over hvorfor de egentlig ønsker en. Ligeså manges hverdag forandre sig så meget, så hunden skubbes i baggrunden.
Jeg selv der primært har hund fordi den skal bruges til et bestemt formål jagt – har slet ikke det problem, hverken med mig selv eller min hund.
Derfor er det så vigtigt, at man tænker sig om inden man anskaffer sig en – hvad vil man bruge den til? Hvorfor vil man i det hele taget have hund? Når først man har klargjort det, skal man så vælge hunde race/type. Personlig ville jeg aldrig sælge en jagthund til en ikke jæger alene fordi jeg har oplevet, hvor dårlig en tilværelse sådanne hunde har fået, hvis ikke deres medfødte evner/gener bliver udnyttet.

Godkendelse af svar
Fra : MeLViS

Dato : 11-02-08 22:56

Tak for svaret wallemom. Den med marvbenet er god.. især det med at man kan fryse det igen med leverpostej. Der går noget tid med det.