/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Hvad tjener en gymnasierrektor
Fra : LLM
Vist : 10529 gange
300 point
Dato : 30-01-08 15:22

Jeg har læst denne beretning. http://home25.inet.tele.dk/obs/ Det giver anledning til at spørge, hvad tjener sådan en skoleleder egentlig? Ham her har sikkert en anciennitet i den løntunge ende.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-01-08 15:44

½ mille

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-01-08 15:48

Jeg har prøvet at bruge denne side http://www.jobindex.dk/cgi/cv/salaryindex.cgi?gclid=CIay072ZnpECFQGKMAod-TLntg

og skrevet inspektør med meget lang erfaring. Så bliver lønnen ca. 25-30.000 pr mdr.

Desværre er der ikke en gymnasierektor iblandt titlerne men prøv selv at kikke rundt på siderne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-01-08 15:59

Jeg har lige læst i dit link, vorherre bevares en forstående rektor, mon han betalte lønnen af sin egen lomme, han opfører sig sådan

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-01-08 17:16

Hvis de får løn som fortjent, såååå ikke meget. Men ham jeg kender tjener 485.000

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-01-08 14:53

Hvorfor forøge point....

Skal han tjene MERE....

så siger vi 600.000

Kommentar
Fra : ups8700

Dato : 31-01-08 15:21

Her er et link til hvor meget en gymnasierektor tjener:
http://www.dlf.org/L%c3%b8n+og+job/Ansat+i+stat/Penge/L%c3%b8n/Private+gymnasiers+grundskoler/Leder

Håber du kan bruge det her.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-08 14:43

Ja - hans løn er nok steget lidt den sidste måned

Kommentar
Fra : LLM

Dato : 22-02-08 14:49

Nu er det altså ikke nogen internet auktion Refi. - Ups8700 kommer nok tættest mht. dokumenterede lønninger. Der mangler blot titlen rektor i det link. Mon ikke det rigtige tal ligger et sted mellem de to bud. - Der må findes en eller anden dokumentation på sådan en rektor koster samfundet. Det ville ikke undre om han kostede skatteyderne 600.000 kr. om året.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-08 14:54

Var det ikke også det der blev skrevet (af mig)

Det kommer jo an på flere ting - så det KAN DU IKKE sætte nøjagtige tal på.....

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 22-02-08 15:24

Hvis nogle af de formodninger om rektorlønninger, som her kommer til udtryk, passede, ville der være meget mere skriverier i pressen om de tårnhøje lønninger til den faggruppe.
Svarene på omkring 30.000 kr/md. er nok de mest realistiske.
Ellers vil der være ekstra ben i det: medlemsskab af parti med politiske "ben", bestyrelsesposter, formandsskaber, konsulent, forfattervirksomhed, ...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-08 15:32

Citat
Ellers vil der være ekstra ben i det: medlemsskab af parti med politiske "ben", bestyrelsesposter, formandsskaber, konsulent, forfattervirksomhed, ...

Nemlig....

GRUNDLØNNEN er slet ikke så stor....

Selv en læge tjener "kun" ca. 400.000 om året - men de fleste ligger nok omkring 1-2 mille...

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 22-02-08 15:49

sikke en klam rektor, håber ikke der er nogen der er stolt af at have ham: som leder, som ansat, som ven eller i sin familie.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 22-02-08 16:00

Jeg er enig med at den rektortype som fremstilles er ikke min "kop te". Puha.
Men mon det menneske, der beskrives, kan kende sig selv?
Hvor er beskrivelsen "den anden vej".
Jeg ser ingen loyal beskrivelse af de motiver, som rektoren kan have.

Kommentar
Fra : Sejemulle

Dato : 22-02-08 16:08

ved ikk!

måske et par 10.000 om mnd. :D

Kommentar
Fra : pve

Dato : 22-02-08 21:03

7 kr. -det er ingen her der ved pånær de selv sidder i samme stilling. Så kan vi gætte på 500.000 eller 600.000 kr. eller for den sags skyld 15.000.000. Men du skal nok få en masse bud som ikke kan dokumenteres..........

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 23-02-08 14:20

Well, der søges dokumentation for skolelederes løn:

Kilde:

...
[CODE]Ni ud af ti skoleledere i undersøgelsen er utilfredse med den løn, de får i dag. Bruttolønnen for en folkeskoleleder var i maj 2005 på knap 39.000 kroner. Men omregnet til en normal 37 timers arbejdsuge er det en løn, der stort svarer til en lærers.[\CODE]
...

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 23-02-08 14:21

...og med kildeangivelsen:
http://www.lederne.dk/lho/Presse/Pressemeddelelser/Pressemeddelelser+2005/Folkeskoleledere+aabne+over+for+praestationsloen.htm

Ni ud af ti skoleledere i undersøgelsen er utilfredse med den løn, de får i dag. Bruttolønnen for en folkeskoleleder var i maj 2005 på knap 39.000 kroner. Men omregnet til en normal 37 timers arbejdsuge er det en løn, der stort svarer til en lærers.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 23-02-08 14:25

... i udvikling med anslået lønstigning på 3,5 %:
år    Løn
2005    39.000
2006    40.365    3,5%
2007    41.778    3,5%
2008    43.240    3,5%

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-08 14:37

Sjovt nok nærmer ALLE sig de samme tal....

Rundt regnet ½ mille

Kommentar
Fra : LLM

Dato : 11-03-08 12:57

Der er åbenbart ikke den store tilgænglighed til oplysninger om, hvad en rektor får i løn. - Stillingen her er pt. opslået som ledig på nettet. I annoncen oplyses lønnen ikke.

Budet på 39.000 kr. pr. md er for en folkeskoleleder så lønnen for sådan en gym. rektor ligger sandsynligvis højere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-08 14:33

Det vedtager vi så...

Accepteret svar
Fra : krestenklit

Modtaget 300 point
Dato : 11-03-08 15:54

Her er du svaret:

http://www.uvm.dk/admin/oecd_ny/documents/Improving%20School%20Leadership%20-%20National%20baggrundsrapport,%20Danmark.pdf

Uddrag:

Tabel 5.2.1
Bruttoløn og stigningsprocent for udvalgte ansatte Stigningsprocent i
Antal august 2006 Bruttoløn* pr. august bruttoløn - februar
2006 1998 – august 2006

Gymnasier og HF:
Rektorer 127 53.581 28,0 %

Ledende inspektorer 122 50.086 Haves ikke

Adjunkter/lektorer, 7.572 39.555 29,8 %
øvrige magistre

Godkendelse af svar
Fra : LLM

Dato : 15-03-08 17:57

Tak for svaret krestenklit. Meget fint.

Og pænt tak til alle de øvrige bud.

Det kunne da godt være man skulle overveje at søge stillingen. En rektor løn ser ud til at ligge på den rigtige side af 50.000, - kr. om måneden.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 17-03-08 01:26

Ja, velbekomme, og god fornøjelse med søgningen.

Husk nu lige inden du forser dig alt for meget på lønnen alene:
Der hører nogle arbejdsopgaver med til stillingen.

Og vil du vide mere, kan du jo henvende dig til bemeldte rektor eller hans fagforening for at høre lidt om, hvordan det så er at tjene det offentlige til den løn.