/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Hjælp til valg af trådløst net
Fra : skalle3
Vist : 382 gange
20 point
Dato : 29-01-08 16:32

Hejsa

Jeg kunne godt tænke mig trådløst netværk nu, nået jeg ikke har haft før. Så jeg håber på der er nogle herinde som er klogere på emnet end jeg selv er, og som kan hjælpe mig med at finde en opsætning som passer til mig.

Jeg har en bærbar fujitsu siemens amilo, uden inbygget trådløs modtager (tror jeg). Så har jeg cybercity 2mb/1mb forbindelse med et zyxel modem.

Mine krav til netværket er:

- Driftsikker, stabil forbindelse (vigtigst)
- mulighed for tilslutning af printer eller ekstern harddisk
- må gerne være sådan at 2 bærbare kan logge på netværket samtidigt
- bor i en lejlighed på 56 kvm så række viden behøver ikke være den bedste på markedet
- da jeg kun har 2mb/1mb forbindelse og ikke bruger nettet til spil eller downloads i store mængder er det ikke et krav at hastigheden er den bedste på markedet

Jeg har selv haft kig på det her start kit fra D-link, da der følger en usb modtager med, men jeg ved ikke om man kan tilslutte en printer?
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=350247

Hvis i har nogle andre forslag eller gode erfarringer til hvordan jeg kan opfylde de krav jeg har er i mere end velkommen til komme med dem.

mvh Kalle

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 30 point
Dato : 29-01-08 16:42

Den D-link er ok og der følger en god vejledning med.
(husk at sikre dit trådløse netværk til sidst)
Jeg vil foreslå et PCMCIA wireless netkort, fordi den USB dims sidder lige til at knække af hvis man glemmer at den er der.
En netværksprinter kan tilsluttes.
Eller du skal bruge en router med USB printerudgang

Godkendelse af svar
Fra : skalle3

Dato : 29-01-08 17:09

Det er ikke nået problem med usb modtager tilslutning da jeg i forvejen altid har 1-2 stykker sidende til mus og andet.

Det eneste minus ved den jeg linker til er at man, som jeg ser det ikke kan tilslutte min eksterne harddisk? kan man evt tilslutte min eksterne harddisk til netværket på en anden måde?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-01-08 18:33

OK - for jeg har selv brækket i en USB netkort.

En "netværksharddisk" er også en server for at kunne betjenes af de andre comp.
Jeg har selv sådan en siddendende (som jeg fik forærende) og det er en Allnet
http://www.tweak.dk/tests2.php?id=439
Den kan samtidig bruges ude fra internettet med kode og adgansstyres af en router.

Men en ekstern comp siddende på en comp kan med XP/Vista deling bruges af alle på lokan nettet.