/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Mer skat for gul plade biler
Fra : Hausbaer
Vist : 602 gange
200 point
Dato : 24-01-08 17:53

Hejsa

Jeg købte sidste år en gulplade bil og fik den vejet ned under 2000 kg. Dermed slap jeg jo billigt for afgiften. Afgiften løber jo over et helt år.

Nu har folketinget vedtaget en lov at denne regel ikke glæder mere. Kan de, som de gør, kræve at man skal betale mere for det indeværende år man allerede har betalt for??

Det ville jo være det samme hvis man købte en alm bil og det pludselig syntes momsen skulle stige og sender indbetalingskort ud.

Er der andre som har fået samme kort ind ad døren?? Hvis man betaler for et år ad gangen kan de da ikke bare opkræve beløbet... eller hvad?

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 210 point
Dato : 24-01-08 17:59

Ja, for man var blevet advaret om at de havde lavet en fejl, og ville rette den på denne måde.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 24-01-08 19:25

Generelt lovgiver folketinget meget sjældent med tilbagevirkende kraft, da det stiller borgerne meget dårligt.

Men den tilbageholdenhed gælder ikke, når det drejer sig om at "lukke huller" i skatte- og afgiftslovgivningen.
http://www.skm.dk/publikationer/skat/1560/1561/

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-01-08 19:31

Jo man kan godt hæve momsen med tilbagevirkende kraft, hvis folketinget beslutter det og kongen skriver under.
Skatter skal vedtages ved lov ifølge grundloven , ellers gælder de ikke.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-01-08 19:43

Citat
Kan de, som de gør, kræve at man skal betale mere for det indeværende år man allerede har betalt for??

Jo, det kan de, og det er der også gjort opmærksom på, at den nye lov trådte i kraft med tilbagevirkende kraft

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-01-08 21:33

Du kan være glad for, at de ikke sætter lovhullet helt ud af kraft som de gør for dem der nedvejes efter en bestemt dato for så skal der betales mere i registreringsafgift, hvilket jo er årsagen til at importørerne lod bilerne veje op ved første registrering for, at komme over 2000 kg. der var grænsen dengang.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 25-01-08 08:27

Hvis du kigger rigtig godt efter på det girokort du har fået, så skal du kun betale mere for perioden 12 jan 08 - 31/7-08

Så du skal ikke betale mere for perioden fra nedvejningen frem til januar. (loven er vedtaget fra d 12 januar.)

Jeg står selv med det samme røde girokort fra SKAT, så du skal blot glæde dig over de XXX kr du har sparet i perioden hvor det var muligt.

Godkendelse af svar
Fra : Hausbaer

Dato : 13-04-08 15:39

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-04-08 17:20

jeg be`r