/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Lakering af udvendig skilt
Fra : ellen99
Vist : 885 gange
50 point
Dato : 24-01-08 14:45

Hej
Jeg har malet et skilt til udvendig brug, det er malet på krydsfiner og vandbaseret maling, men for at det skal holde skal jeg jo give den noget lak, men hvad skal jeg bruge for at mit skilt kan holde til regn og rusk...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-01-08 14:47

en rigtig god gang skibslak og det skal have 3 lag mindst

Mvh Sunowichfisk

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 24-01-08 14:55

Jeg har selv sådan et skilt, malet med vandbaseret maling. Jeg har lakeret det,mange gange, tror vist 3-4.Brugte klar lak, beregnet til udendørsbrug.Kan ikke lige huske navnet, men spørg hos farvehandleren.Mit skilt har nu hængt ude i flere år, og er stadig pænt

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-01-08 14:56

Og det skal især have godt med lak i endefladerne og også på bagsiden

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 24-01-08 16:06

Skibslak kan i princippet være godt til formålet.

Nu er der bare så meget forskelligt der bliver solgt med den betegnelse.

Det kan være gammeldags fernis baseret på linolie, og det duer ikke.

Men det kan også være en meget holdbar tokomponent acryllal, og så er det næsten skudt over målet.

Dyrups skibslak er en meget slidstærk polyurethanlak, som sikker vil holde i mange år.

Især med klare lakker er det svært at se om man får dækket ordentligt, derfor er tre tynde lag med dags mellemrum en god ide. Så er man ret sikker på at der ikke er over dækkende helligdage eller sprækker.

Men husk alverdens imprægnering og maling ikke virker så godt som konstruktiv beskyttelse mod fugt. Giv skiltet en pæn omkransende metalafdækning , eller hæng det under et udhæng.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 24-01-08 16:23

I forbindelse med Sportsmarster i Brande, er der lavet nogle malerier, som er udendørs, de fleste af dem, er lakeret med en varnish fra Lascaux 2X. Det ændrer ikke farverne, og beskytter ret godt

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-01-08 23:56

Har selv brugt skibslak. Den er god nok , men 3 gange er for lidt. Vi har larkeret 6 gange. Det holder i flere år

Godkendelse af svar
Fra : ellen99

Dato : 03-02-08 08:50

Tak for svaret transor.