/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Fyret fra dags dato. Hmmm
Fra : Schwartzbach
Vist : 940 gange
40 point
Dato : 23-01-08 20:52

Jeg er i dag blevet fyret fra mit job som tømre. Jeg er så ledig fra på mandag. Skal jeg så først på mandag gå til min fagforening og melde mig ledig eller skal jeg allerede i morgen melde at jeg er ledig fra på mandag.?????

Og når jeg kommer ned på fagforeningen, hvad skal jeg så medbringe. Skal jeg have min lønseddel med f.eks.

Det er første gang jeg ikke har arbejde så er temmelig ny i det.

Håber i kan give mig svar på mine spørgsmål.

Mvh Jacob

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-08 21:03

Gå hen til din fagforening i morgen.
Tag dit medlemsbevis med.
Og evt. din fyreseddel, hvis du har fået sådan en.

Så vil de hjælpe dig med hvad du skal gøre.

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 50 point
Dato : 23-01-08 21:03

Fyret

Det er aldrig sjovt at blive fyret fra sit job. Mange gange er der en god forklaring, som ikke har noget at gøre med din indsats på jobbet. Det kan være, at sæsonen slutter, eller at der bare ikke er arbejde nok.

Citat
Kontakt din fagforening
Hvis du er blevet fyret uden grund, kaldes det en uberettiget fyring, og så er det ikke lovligt. Fagforeningen hjælper mange medlemmer med erstatning ved uberettiget fyring.

Hvis du bliver fyret så husk:

Bed om at få din opsigelse på skrift med en begrundelse for, hvorfor du er blevet fyret
Kontakt din fagforening hvis du mener, at du er blevet uretfærdigt behandlet
eller ring til Jobpatruljen på vores hotline 80 24 10 10
Sørg for at få den løn og de feriepenge, du har til gode.

http://www.jobpatruljen.dk/loen_og_love.aspx

Held og lykke. Der er heldigvis brug for faglærte i øjeblikket, så du skal nok snart få et nyt job

Kommentar
Fra : MrGibbs18

Dato : 23-01-08 21:07

Sku big time træls

Du skal også have lønsedler med derned, mener at du skal have med fra det sidste halve år.

Godkendelse af svar
Fra : Schwartzbach

Dato : 23-01-08 21:08

Tak for svaret HelleBirgitte.

Det er rart med lidt opmuntrene ord med på vejen.

Mvh Jacob

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 23-01-08 21:12

I gamle dage skulle man melde sig ledig ved arbejdsformidlingen, og så kunne man få hjælp til udfyldning af papirene ved arbejdsløshedskassen, men i dag er det kommunerne som administrerer arbejdsformidlingen, og er det så ikke kommet til at hedde jobformidlingen, - så det er der du skal tilmelde dig først.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 23-01-08 21:12

glad for at kunne hjælpe dig lidt. pøj pøj

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 23-01-08 21:24

Hej Schwartzbach.
Det er ikke rart at blive fyret. Du skal melde dig på din "første ledighedsdag" - dvs. på mandag.
Der er ikke noget forket i at kontakte dem i morgen - evt. pr. telefon, så skal du ikke vente med at "komme til".
Nu er det en heldig brance du har/arbejder i - så du er forhåbenligt snart i job igen.
Held og lykke.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 24-01-08 16:52

Du kan være så heldig at A-kassen finder et job til i det øjeblik du vil melde dig ledig, så du ikke når at komme på dagpenge.