/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Skære noget ud af billede
Fra : jeb3
Vist : 1553 gange
100 point
Dato : 23-01-08 10:03

Hej.

Jeg skal lave invitationer til min drengs konfirmation.

Vi vil lave et billede af ham, med skyggeeffekt.
Billedet har vi, men baggrunden skal væk.

Jeg kan bare ikke huske hvordan jeg gør det. Det er noget med det magiske værktøj, ellers er jeg blank. Hvordan er det nu man gør?

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 23-01-08 10:11

Du KAN bruge den magiske tryllestav. Men det er ikke tilfældigt at Adobes folk kalder den for "Tragic wand tool" istedet for "Magic wand tool".
Brug istedet lassoværktøjet, sæt udtynding/feather til 1px, og tag dig tid. Du gemmer det markerede under nyt navn og trækker det over det billede du vil bruge som baggrund. Du kan bruge Billedstørelse til at skalere.
Vend bare tilbage hvis der er flere spørgsmål.

Kommentar
Fra : sonnic

Dato : 23-01-08 10:40

Hej Jbe3
Hvis du anvender Photoshop kan du evt. se på denne side der netop omhandler fritskrabning.
http://www.villysonnichsen.dk/lag_masker1.html

Hilsen Villy.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-01-08 11:18

roser til sonnic - dine anvisninger er super !

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 23-01-08 11:34

Villy det er en god forklaring, men jeg er måske lidt fatsvag :-/

Jeg skal klippe min dreng ud, og bruge ham i indesign.

Hvordan fjerner jeg alt det andet?

Trykker jeg delete sker der intet

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 23-01-08 11:36

Jeg synes jeg har nemmest ved magnetisk lasso. Men ger er nødt til at zoome så tæt på, at billedet ikke kan være på skærme. Nu kan jeg ikke bruge "rullerne" så jeg kan flytte billedet mens jeg arbejder :-/

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 23-01-08 11:39

Se nu har jeg fået markeret den del, mellem hans ben. Jeg fik lavet baggrunden hvid.
Men det skal jo egentlig helt væk.
Meningen er, at jeg bagefter skal lave det i gråtone. Men kun ham. Derefter skal han printes på hvid tyk papir.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 23-01-08 11:42

Når jeg laver en lille rystefejl, hvordan er det så lige jeg får fjernet noget/taget noget med?

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 23-01-08 14:47

tilføj en maske til billedlaget, så kan du altid rette i det hvis du laver fejl. når du maler med hvid bliver det synligt, og med sort bliver det usynligt.

Accepteret svar
Fra : amandaKanDu

Modtaget 100 point
Dato : 23-01-08 15:27

Glem alle de andre forslag - her er den ultimative måde at fritlægge på:

http://www.thorsvejwebdesign.dk/Library/tekster/udtraek-person.htm

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 23-01-08 15:50

Lyder nemt amanda, men når jeg går op i filter, er der ikke noget der hedder udtræk/ectract.
Den første er effekter, og den ligger heller ikke under nogen af filtrene.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 23-01-08 15:52

har fundet den. Den lå under billede :- ) Prøver videre, men spørger nok igen.

Hold da k... hvor jeg er vild med kandu

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 23-01-08 15:55

Prøv Alt+Ctrl+x - det er genvejen til udtræk.
Ammitz

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 23-01-08 16:46

Det kører bare takket være jer

Kan nogen så fortælle, hvordan jeg laver billedet gråt?

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 23-01-08 16:57

Du går ind i Billede/Image Hue-Saturation/Billedtone mætning og trækker den skyder der hedder Saturation (den midterste) hele vejen til venstre, så får du et gråtonebillede.

Der er andre måder at gøre det på, men denne er ok

Kommentar
Fra : sonnic

Dato : 23-01-08 20:23

Det ser ud til du har fået svar på næsten alle dine såørgsmål, en lille ting du skal huske mår du skal ekspotere dine masker til Indesign, er som jeg skriver på min side.
"I menuen Kurver klikker du på den lille pipette i venstre side og vælger Opret arbejdskurve.
PhotoShop har nu skabt en foreløbig kurve, som skal gemmes.
Klik igen på den lille pil og vælg nu Gem kurve. Kurven vil nu kunne gemmes sammen med billedet.
Husk at gemme dine billeder i .PSD format, det er det eneste format, sammen med .TIF der understøtter kurver."
En anden måde at fritlægge dine billeder kan du finde her, det er et lille tilægsprogram til Photoshop som mange oveerser eller ikke ved eksistere.
Tast Ctrl og Shift samtidig ned og tryk nu på X det billede du har på skærmen vil automatisk blive impoteret til dette underprogram og her kan du "male" din maske på motivet.

Held og lykke med projektet. Villy.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 27-01-08 13:38

Nu har han nok fået svar, så gider han ikke beskæftige sig mere her

Godkendelse af svar
Fra : jeb3

Dato : 08-04-08 09:01

Tak for svaret amandaKanDu.

Kanon. Har brugt det flere gange nu :D