/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
hummerklo
Fra : purplerain
Vist : 1509 gange
100 point
Dato : 21-01-08 10:24

Hvem kender til gamle udtryk ?

I Jane Aamunds bog Klinkvalstriologien, skriver hun noget i retning af :

Hun tog hummerkloen bag døren, og gik ned på retriaderne,,,

Hvad betyder det?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-01-08 10:43

Ifølge dova:
Hummerklo: redskab til at trække hæfteklammer ud med.

Her i kandu:
http://www.kandu.dk/spg74433.aspx

Lidt svært at se, hvad det har med toiletbesøg i gården at gøre? Svend

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 21-01-08 10:48

Mener det er en dims til at lukke/låse døren indvendig - en krog med en lukkemekanisme/

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 21-01-08 10:50
Kommentar
Fra : frieda

Dato : 21-01-08 10:55

... på vores lokum i haveforeningen havde min far klippet alle hans tegninger ud og limet op på ... så var den nøgle hvortil en hummerklo var bundet, ...

Desværre er linket forældet, men bekræfter annfriis's idé om krogen til dasset (ligner også en klo)

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 21-01-08 10:59

Ups sorry - fik ellers et fint billede da jeg googlede - men ikke da jeg prøvede mit link/Ann

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-01-08 11:00

Du har ret annfriis; passer jo også meget bedre med sammenhængen...

Kender godt den viste "karabinhage", men var ikke klar over det hed en hummerklo.

Måske en ældre betegnelse af svensk oprindelse? Og den dova nævner, nyere kontor slang?? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-01-08 11:03

Linket virker fint hos mig, bare søg efter hummerklo i "butikken" øverst til venstre, Svend

Accepteret svar
Fra : annfriis

Modtaget 110 point
Dato : 21-01-08 11:04

sæføli - karabinhage - det var det ord jeg ikke kunne få fisket op af hjernekisten - tak svendgiversen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-01-08 11:10

retiraderne er jo det gamle ord for toiletter/das.

Hummer er slang for et lille, trangt rum, og kloen er den krog/dims til at låse med

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-01-08 11:21

tak dova, først nu forstår jeg...
har altså intet med skaldyret hummer at gøre, selv om det også er kendt for sin klo, Svend

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 21-01-08 15:41

her er mit bidrag til hummerkloen

http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=hummerklo

Hummerkloen er også nævnt i "Ditte Menneskebarn" af Andersen-Nexø, og H:V Kaalund: "Samlede Digte" side 256

min kilde er biblioteksvagten

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 21-01-08 15:45
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-01-08 16:20

Stor enighed: En Hummerklo er en karabinhage, brugt som WC dør lukker...

Men hvad så >Ifølge dova:
>Hummerklo: redskab til at trække hæfteklammer ud med.

Det er vel også rigtigt? Bare brugt andre steder, under andre forhold?? Svend

Kommentar
Fra : purplerain

Dato : 22-01-08 08:55

Hvor er I bare gode..
På mit arbejde har vi brugt en hel uge på at drøfte det, efter en kollega stillede spørgsmålet.
Vi var nået frem til at det måtte være en låseanordning,,,men undrede os over navnet "hummerklo".
Tusind tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : purplerain

Dato : 22-01-08 08:59

Tak for svaret annfriis.

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 22-01-08 10:53

Selv tak /Ann