/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Reduktionspasser
Fra : BjornJ
Vist : 2134 gange
100 point
Dato : 20-01-08 22:26

Hvem ved hvor man kan købe en reduktionspasser, eller hvor der er tegninger af den?

Bjørn

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 20-01-08 22:36

i hvilken skala??

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 20-01-08 23:00

Kan den ikke stilles til forskelige forstørelser?

Bjørn

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 20-01-08 23:24
Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 20-01-08 23:43

Til Jakjoe
Tilsyneladende regnes pantograf og reduktions passer nogen gange for det samme, men på et af dine link er der jo et godt billede af en reduktionspasser.
Hved du hvor man kan købe en?

Bjørn

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 21-01-08 07:11

BjornJ> Jeg ved ikke hvem der bruger sådan en passer. (Billedet nederst i mit 1. link)

Arkitekter ?
Finmekanikere ?

Lidt af en opgave.

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 21-01-08 11:24

arkitekter (i gamle dage), bådebyggere, hobbyfolk, der byggermodeller af huse, både, biler, fly.
prøv og ring til nærmeste arkitektskoles udsalg. til Tutein & Koch, andre professionelle forhandlere af papir og tegnegrej.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-01-08 11:26

men hvis du skal skal ha reduceret eller forstørret tegninger, så prøv og anskaf dig en scanner og programpakken Micrografx

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-01-08 13:23

På mange bearbejdnings maskiner anvender man ikke kun kopidrejning,
men også reduceret gengivelse af kurveformer...

Eksempelvis generes mange tandhjul på kardan aksler via pre-beregnede "bundkurve skabeloner".
Reduktionen eksempelvis 10:1 øger jo nøjagtigheden.

Geometrien anvendt her minder dog mere om pantografen ene "dobbelt" passeren, Svend

Godkendelse af svar
Fra : BjornJ

Dato : 22-01-08 22:47

Tak for svaret pbp_et.
Tutein og Koch gav resultat!

Tak

Bjørn

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-01-08 23:25

gratulerer!