/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Alene hjemme problemer!
Fra : josephine22
Vist : 980 gange
47 point
Dato : 19-01-08 15:43

Hej... Vi har en 15 gammel Rhodesian Ridgeback. En rigtig dejlig og meget venlig hund. Vi har indtil nu aldrig haft problemer med ham, når han sku være alene hjemme. Men indenfor den sidste måned er han begyndt at stjæle ting og ødelægge dem når han er alene. Også når det bare er 10 min. Vi syns efterhånden vi har prøvet alt, men uden held. Det er mest min datters legetøj det går ud over. Selvom vi lægger alt væk i reoler og på borde får han fat i det. Vi har prøvet at aktivere ham inden vi tager afsted, men uden held. Vi har også prøvet at give ham et stykke legetøj, eller kødben eller noget i den sitl, men også uden held. De få gange vi er kommet hjem hvor han ik har lavet ulykker har vi rost ham meget og belønnet ham med lidt snack. Men dette hjælper åbenbart heller ikke. Så nu ved vi snart ik hvad vi skal gøre. Er bange for at hvis ik han snart bliver vænnet af med dette, vil han aldrig holde op, og måske endda gå videre til at ødelægge møbler osv. Håber at der er nogen der har nogle gode råd da vi jo helst ikke vil af med ham pga. af dette.

På forhånd tak

De fortvivlede hundeejere

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 19-01-08 15:56

Citat
voksne hunde kan dog pludselig få svært ved at være alene hjemme. En voksen hund kan få alene-hjemme problemer i forbindelse med for eksempel flytning, dødsfald, skilsmisse, rejse, nye arbejdstider eller andet, der pludselig forandrer hverdagen. Hvis en tryg hverdag pludselig ændres, kan nogle hunde pludselig udvikle problemer. Hunden er et vanedyr,og specielt hvis man har en blød eller lidt følsom hund, kan ændringer i hverdagen være nok til, at hunden føler sig usikker. Og denne usikkerhed dæmpes ved, at hunden aktiverer sig selv - typisk på inventaret. En voksen hund der pludselig begynder at ødelægge, bør også undersøges af en dyrlæge. Foruden ændringer i hverdagen har rigtig mange alene-hjemme problemer med voksne hunde nemlig rod i smerte eller fysisk ubehag.
Gamle hunde kan også få alene-hjemme problemer, og det skyldes ofte noget fysisk som tiltagende blindhed, døvhed eller anden manglende orienteringssans. Andre mulige forklaringer kan være nedsat funktion i hundens indre organer eller smerter. Skyldes problemet fysiske defekter, bør man som ansvarlig hundeejer overveje, om aflivning ikke er den mildeste løsning, da hunden reagerer, fordi den enten er bange eller har det dårligt. Her skal vi tænke mere på hunden end på os selv - og det er svært!!!!
Pludseligt opståede alene-hjemme problemer hos gamle hunde skal altid medføre et besøg hos dyrlægen.
http://www.familiehund.dk/alene_hjemme6.1.htm

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 19-01-08 16:08

læser lige dit spørgsmål igen og bliver i tvivl?
Citat
Vi har en 15 gammel Rhodesian Ridgeback

Er den 15 år eller måneder? Under alle omstændigheder er der gode råd i min link lige før.

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 19-01-08 16:13

Det er tit utryghed der gør at hunde laver unoder når de er alene hjemme, de mangler simpelthen trygheden fra jer.
Prøv at anskaffe jer et hundebur, dæk det over med tæpper og sæt den i det når i tager hjemmefra, sæt en skål vand med ind i buret og evt. et kødben.

Mange tror at det er synd for hunden at sætte den i bur når den skal være alene, men det er ikke min erfaring, jeg har selv en hund, en border collie, han er meget glad for sit bur går endda selv ind i det når han gerne vil have fred, og hvis han er stresset ligger jeg ham ind i det og så går der ikke lang tid før han slapper af.

Når en hund kommer i bur er det ligesom en hule for den, og det er en hel del mere trygt end et helt hjem.

Mvh. Simmaster

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 19-01-08 16:21

Husk, du må aldrig bruge buret som en straf, da det skal være et sted den føler sig godt tilpas og tryg. Når den har vænnet sig til buret kan i evt. lade det stå åbent, og så i stedet lukke af til det rum buret står i, så kan den stadig bruge buret som hule, men kan også gå lidt rundt i rummet, buret er jo ikke ment som et fængsel, men som en hule.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-01-08 16:38

Hvad er der sket i løbet af den sidste måned?
Det har været jul og nytår...
Måske har I været for meget hjemmefra. Måske har der været vilde nytårsting...

Uanset årsagen, så kan han være blevet utryg over noget.
Så det bedste I kan gøre er at give ham tryghed. Faste rutiner. Og nogle hunde bliver mest trygge ved at være i et enkelt værelse, som de kender godt. Andre hunde har brug for at kunne rende rundt i hele huset for at være trygge.

Han er jo også ved at blive voksen. Hvis han er rastløs og forelsket, så kan det også få ham til at lave ulykker. Er der evt. nogen tæver i nærheden, der er i løbetid?

At øve lydighedstræning med ham hver dag når I går tur vil være en god ide, uanset om han er forelsket eller utryg. Det er altid en dejlig adspredelse for en ung hund at lave noget sammen med sin ejer (jeg går ud fra, at det var 15 måneder) . Går I til træning med ham?

Kommentar
Fra : josephine22

Dato : 19-01-08 18:01

undskyld den er 15 måneder...

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 19-01-08 18:29

Jeg har erfaring med det problem.Og det blev løst med at hver gang vi skulle ud så gav vi hunden en ting som den skulle passe på når jeg var væk.For eks.en gammel sko eller en hanske. Så roser du den når du kommer hjem og tager tingen den har passet på. Så får han den næste gang du skal væk.
alimak

Kommentar
Fra : Flizzy

Dato : 19-01-08 19:11

Vi har selv været ude for problemet og følgende hjalp for vores vedkommende, det er ikke sikkert det hjælper for dig - men måske værd at forsøge Når vi kom hjem og problemet var der - lukkede vi hunden ud i haven og lod som om den ikke var der indtil vi havde ryddet det ødelagte op, når hun så kom ind igen - gik der et stykke tid før vi ville tale med hende. Det hjalp et stykke tid også startede hun igen - det blev så til, at vi lukkede af til alle rum, med undtagelse af et og når der så intet skete lukkede vi op for et rum af gangen - det var ligesom for at vise at vi ikke ville finde os i den slags ting Det hele stod på et halvt år og nu er det overstået, vi har den mest pragtfulde hunhund og jeg ville ha' været meget ked, hvis jeg skulle af med hende. Tænker på jer og håber det løser sig.

Kommentar
Fra : josephine22

Dato : 19-01-08 19:35

I er allesammen kommet med nogle rigtige gode svar. Det med buret har vi snakket om, men har jo tænkt at det nok også var synd for ham. Men det er jo ik sikker at han tænker sådan.
Vi går ikke til hundetæning, men overvejer det kraftigt, da han ikke er særlig vant til andre hunde. Nu min svoger og svigerinde lige fået en hvalp i går, så vi håber de kan blive rigtig gode venner. I næste måned skal han vaccineres, og så vil vi lige høre dyrlægen ad om hvad hun syns vi sku gøre. Der er også nogen der har foreslået os at få ham kastreret, men kan ikke lige se hvad det sku hjælpe på at han ik kan være alene.
Han er jo også lige i den rette alder for kønsmodenhed osv. så det kan da godt være han måske er frustreret over det.

Kommentar
Fra : josephine22

Dato : 19-01-08 19:40

Det med at give den en ting har vi prøvet, men desværre uden held. Det med at ignorere ham har vi prøvet et par gange nu, men så hyler han og piver indtil vi har sagt hej til ham. Og naboerne er ved at være trætte af at ham hyle ude i haven. Det med at lukke af er ret svært da vi ikke rigtig har nogen døre, og dem vi har åbner han selv. Vi har så sat et gitter op på trappen (også for vores datters skyld, som også kun er 15 mdr. gammel) så han ikke kan gå ovenpå. Vi har overvejet at købe en hvalpegård til ham, men er bange for han bare springer over, da han jo er ret stor.

Kommentar
Fra : Flizzy

Dato : 19-01-08 19:50

Det er jeg ked af - troede evt. det kunne hjælpe - mine - jeg har 2, er begge meget meget store (hanhunden er 79 over skuldrene og vejer 70 kg - hunhunden er lidt mindre og dørene der blev åbnet af hunhunden fik sat hasper på - det var vi simpelthen nødt til

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-01-08 21:35

Han lyder meget som om han trænger til et job. En rhodesier er jo egentlig en arbejdshund, og han har ikke godt af ledighed. Så finder han SELV på noget at lave.

Så I må altså i gang med hans uddannelse. Prøv at finde ud af, hvilke træningsmuligheder, der er i nærheden.. Eller som I har mulighed for at tage til. Undersøg helst flere steder. Tal med trænerne, så I finder et sted, hvor træneren er klar til at hjælpe jer med de problemer der kan være med sådan en stor ung hund.....
Det vil være rigtig, rigtig godt for ham at en af jer en gang om ugen tager af sted "på arbejde" sammen med ham. Og at der bliver trænet lidt hver dag på turene.

Lav osse søgeopgaver når I går tur. "Tab" ting, som han skal hjælpe jer med at finde. Og selvfølgelig er det også godt at få en del af sin mad serveret spredt ud over en græsplæne eller en eng.
Han skal til at bestille noget!
Og han VIL elske det!

Kommentar
Fra : josephine22

Dato : 20-01-08 13:31

Vi træner med ham flere gange om dagen, både inde og ude. Hans mad for han serveret enten i en sodavandsflaske som vi har lavet huller i, som han så skal rulle rundt med for at få maden ud. Han får den også spredt ud over enten gulvet herinde eller ude i haven. Han spiser faktisk meget sjældent af hans madskål, og han gider heller ikke rigtig spise af den. Så skal det ihvertfald være noget MEGET lækkert. Vi har snakket om at lave vores egen lille agilty bane ude i haven, så han også kan få brændt noget krudt af på den måde. Måske trænger han bare til nogle nye udfordringer? Eller også er det bare fordi han er forvirret over alt det der sker med hans krop lige nu. uanset hvad, så er han jordens dejligste hund, og vi vil gøre alt for at han har det godt.

Kommentar
Fra : josephine22

Dato : 20-01-08 13:33

Glemte lige og fortælle at han HADER vand, så det er altid et problem når det regner, for så gider han ik og ud. Så skal det ihvertfald gå stærkt. Hehe. Derfor laver vi mange øvelser med ham herinde... Især på denne årstid.

Kommentar
Fra : Karstenklint

Dato : 14-03-08 23:29

Køb et bur. Det er bedst for hunden og dig. Det er ikke synd for ham. Det er synd at lade være, for det kommer der bare konflikter ud af. Efter et stykke tid, 14 dage en måned, prøver du at lade buret stå åbent, så er problemet løst. Et bur koster 300 kr. Skal ikke være større end at han kan stå oprejst og vende sig.

Mvh Karsten

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 47 point
Dato : 20-03-08 15:32

Jeg har en hunn, som også har haft problemer med at være alene hjemme. Jeg har haft MEGET glæde af et hæfte af "Rogers Abrantes" som hedder "Hunden Alene Hjemme".
Det er et spørgsmål om træning, og mens den træning står på er det MEGET VIGTIGT, at hunden ikke lades alene hjemme. Det kan være møgbesværligt, det med at skal finde barnepige/dagpleje til hunden, men det betaler sig i den sidste ende.
Det har taget tid, men i dag har min hund ikke problemer med at være alene hjemme.
Jeg lufter ham ca. 45 min. om morgenen så han får brugt noget energi, men det vigtigste er at han får brugt sit hoved ved at snuse hvor andre hunde har været. Så får han mad, og så kan jeg ellers gøre hvad der passer mig, for nu vil han bare have ro.
Kig her, ring til dem for gode råd: http://www.etologi.dk/EtologiskInstitut.htm

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-03-08 15:36

Det er ikke en "hunn" jeg har, det er faktisk en hanhund.
På biblioteket kan du, sandsynligvis, låne forskellige bøger af "Roger Abrantes" og "Anders Hallgren", og de kan varmt anbefales.
Jeg tror ikke på at der findes lette løsninger, hvis hunden virkelig har problemer med at være alene hjemme. Men set i forhold til hvor mange år du skal have glæde af din hund, så kan det godt "betale sig" at bruge tiden på det. Held og lykke.

Godkendelse af svar
Fra : josephine22

Dato : 25-03-08 17:08

Tak for svaret Troldepige.