/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Finde forholdet mellem to tal
Fra : LHAAP
Vist : 14473 gange
20 point
Dato : 19-01-08 14:37

Hejsa,

Jeg siddder i den situation, at skulle finde ud af forholdet mellem to tal. Det lyder da meget nemt, men jeg kan simpelthen ikke huske, hvordan det er man gør.
Tallene det drejer sig om i første omgang er 221 og 66.
Kort sagt: Hvordan finder jeg ud af hvad forholdet mellem disse to tal er?

På forhånd tak
Mvh
LHAAP

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-08 14:54

Hvis nu du er 2 m høj og din lillesøster er 1 m høj,
så er du jo dobbelt så høj = 2:1 = 2m/1m =2 gange så høj som hende...

Vi kan jo også sige at hun er halvt så høj =1:2 = 1m/2m = 0,5 gange din højde..

Jeg vil tro du skal behandle de to opgivne tal på samme måde?

Grafisk prøv at tergne to søjler den ene 22 mm høj og den ved siden af 66 mm,
så tror jeg bedre du forstår hvad forhold er...(Kan også udtrykkes i %) Svend

Kommentar
Fra : LHAAP

Dato : 19-01-08 14:58

Hej Svend,
Tak for hurtigt svar.
Jeg ser du skriver. at forholdet også kan udtrykkes i %. Vil det så sige, at jeg selv bestemmer om jeg vil skrive som brøk eller %.
Har jeg forstået det rigtigt, når jeg mener at forholdet mellem 221 og 66 er ca. 66 %?

På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 30 point
Dato : 19-01-08 15:26

3,348:1

221/66=3,348

Hvis det er i procent skal du vide hvilket af de 2 tal der udgør 100%
a:hvormange procent er 221 større end 66
eller
b:hvormange procent er 66 mindre end 221

Det det handler om er hvor meget skal du gange det lille tal med for at få det store tal.
På kort anvendes ofte målestok f.eks 1:1000
det betyder at en cm svare til 1000 cm i virkligheden.
mvh Ben

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-08 15:29

Nej det er helt forkert, % betyder af 100.
(det skulle jeg vist ikke have nævnt)

Hvilken uddannelse og niveau er du på?

Hvis du er 1,80 m høj og din søster 1,50 m høj så er forholdet på jeres højder 1,80/1,50=1,2,
men du er 30 cm højere end hende; i forhold til hendes 150 cm =30*100/150 = 20%.

Altså når man udregner % tænker man på hvor mange dele der er i forhold til 100,
derfor skal du gange med hundrede...

Et andet eksempel, indeholder en øl 5 % alkohol er der 5 cm^3 ren alkohol i 100 cm^3 øl.
Da der går 3 alm flasker til 1 L (liter) =1000 cm^3 indeholder 3 øl ca 15 cm^3 alkohol.
Hilsen igen Svend

Godkendelse af svar
Fra : LHAAP

Dato : 19-01-08 15:29

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : LHAAP

Dato : 19-01-08 15:31

OK, nu fik jeg vist det på det rene.

Mange tusinde Tak til de herrer for hjælpen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-08 15:33

Jeg gentager: Forær dem ikke fisk, lær dem at fiske, Svend

Kommentar
Fra : LHAAP

Dato : 19-01-08 15:35

Den kan du have ret i Svend.
Men takken rettes til jeg begge.