/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
Førtidspension og penge i bank
Fra : ryan1312
Vist : 5800 gange
100 point
Dato : 18-01-08 13:08

Må man have førtidspension når man har ca 150000 stående i banken ???? eller tager de førtidspensionen fra en så ????

Og man samtidig bor sammen med en kørste som er fultidsansat og selv har en opsparing????

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 18-01-08 13:10

Du kan godt have 150.000,00 i banken som førtidspensionist..

Også selv om du har en kæreste med job og opsparing

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-01-08 13:11

Du må også godt have hus med stor friværdi, selv om du er førtidspensionist

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-01-08 13:25

Det kan berører dit helbredstillæg, men ikke selve grundbeløbet

Helbredstillæg og personligt tillæg til folke- og førtidspensionister
- i henhold til lov om social pension §14a og lov om førtidspension m.v. §18

Et helbredstillæg kan ydes til folke- og førtidspensionister. Dog kun førtidspensionister, hvis førtidspension er søgt inden 1. januar 2003.
Tillægget ydes til udgifter til medicin, tandlægebehandling, fysioterapi, kiropraktorbehandling, fodterapi og psykologhjælp.

Forudsætningen for, at der kan ydes helbredstillæg er:

at lægemidlet/ behandlingen er tilskudsberettiget efter lov om offentlig sygesikring
at din og eventuel ægtefælle/ samlevers samlede likvide formue ikke overstiger 54.600 kroner (taksten pr. 1. januar 2004)
at din tillægsprocent er mellem 1-100%.
Helbredstillægget dækker 85% af din egen andel efter fradrag af tilskud fra den offentlige sygesikring og eventuelt tilskud fra Sygeforsikringen "Danmark".

Helbredstillægget er afhængigt af din personlige tillægsprocent, og nedsættes hvis din tillægsprocent er under 100 se eksempel.

Hvis du er berettiget til at få helbredstillæg, vil du efter ansøgning få sendt et tilskudskort. På tilskudskortet kan du se med hvilken procentsats, du kan få refunderet dine udgifter. Kortet skal vises på apoteket, eller hos den, der behandler dig.

herfra http://www.htk.dk/Voksne_og_aeldre/Aeldre/Tilbud_til_aeldre/Helbredstillaeg.aspx

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 18-01-08 13:25

Du skal bare ikke regne med at kunne få alle af de sædvanlige tilskud.

Tilskud til Tandlæge bortfalder ihertfald og sikkert også andre

Men det må din kommune vide.

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 18-01-08 13:26

Kan se Nordsted1 har klaret den

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-01-08 13:56

Citat
Må man have førtidspension når man har ca 150000 stående i banken ???? eller tager de førtidspensionen fra en så ????

Og man samtidig bor sammen med en kørste som er fultidsansat og selv har en opsparing????

Samleverens indkomst medregnes, når der skal beregnes hvor meget du kan få udbetalt i pension.

Jeg kan se det er de gamle regler Nordsted citerer fra.

Efter de nye regler, findes der kun en sats på førtidspension, og altså ikke noget med personlige- og helbredstillæg.

Pensionssatsen er den samme som maks. dagpengesats, men så modregnes der, såfremt samler eller ægtefælles indkomst overstiger et vist beløb.

I linket herunder, kan du indtaste de aktuelle tal og der få beregnet, hvor stor indflydelse samlevers indkomst vil ha' på pensionsbeløbet.

https://pensionsguiden.borgerservice.dk/default.asp

http://www3.kk.dk/Service/%C3%98konomi/Pension/Foertidspension.aspx

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-01-08 14:11

Nu har jeg prøvet at beregne en pension udfra Dovas link, - dog uden at indtaste noget som helst, bare for at se hvad maskineriet ville udskrive.. det blev til følgende

Månedlige ydelser (beløb i kr.) Din pension SamleverÆgtefælles pension
Grundbeløb *)

Pensionstillæg *)

Førtidsbeløb / Ekstra tillægsydelse

Månedlig pension før skat

Tillægsprocent

Beregningen gælder fra 01-02-2008

*) Skattepligtige beløb

Sikke noget roderi, der står ikke engang beløbene, men der står da tillægsprocent og pensionstillæg i selve beregningen står der også beløb.

Der står ikke nævnt nogle steder, at man ikke må have penge i banken, dog skal der oplyses om der er en renteindtægt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-01-08 15:26

Nåå nu har den gode Ryan fået det at vide han skal bruge, så bliver spørgsmålet nok anulleret, ligesom sidst der blev spurgt til den pension.

Godkendelse af svar
Fra : ryan1312

Dato : 29-01-08 13:23

Tak for svaret Nordsted1.