/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
? skærm til "brugte" øjne ?
Fra : ingelein
Vist : 623 gange
50 point
Dato : 15-01-08 19:50

Hej
Jeg skal have et godt råd angående PC-skærm. Min gamle 20 " SVGA fungerer og har det godt, men den fylder godt op i landskabet - ikke det store problem iøvrigt. Pt. er min gl. Compaq inde for at få en ny harddisk og jeg har sat den bærbare til SVGA-skærmen. Jeg bryder mig ikke om at sidde med den bærbare og dens skærm i længere tid.
Hvis jeg skulle købe en ny skærm (flad), er opløsningen så lige så god som på SVGA'en eller kan jeg lige så godt beholde den. Mine øjne skal ha' det bedste! - og skærmen fra den bærbare er ikke ideel.
Gode råd udbedes. - Ingelein

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-01-08 20:06

Man kan få et program der hedderZoom tekst. Det forstørre fra 2 til 36 gange. Nu ved jeg jo ikke om det er det du har brug for.
jeg har lånt mit hos synsinstituttet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-01-08 20:09

Hvis du har problemer med øjnene, vil jeg ikke anbefale en fladskærm.

Nu er jeg vant til en "gammeldags" skærm, og bruger den uden problemer i lang tid af gangen, men en fladskærm, der bliver øjnene trætte, svier og løber i vand efter kort tid----10 min. til et kvarter er ofte nok til det føles belastende.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-01-08 20:16

Jeg har lige skiftet min store, gamle 20" skærm ud med en Neoevo 22" fladskærm...
Noget jeg iøvrigt fik hjælp til her i kandu...

Den fås lige nu på tilbud has TDC: H W22 for kun 1777 kr, ca 500 kr billigere end andre steder,
måske skal du skynde dig, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-01-08 20:46

Jeg kan ikke forstå det med at en fladskærm af god kvilitet skulle være mere trættende for øjnene?

Her er specifikationerne for den jeg købte, Neovo H W22:
Kontrast: 1000:1, lysstyrke: 300cd/m^2, reaktionstid: 3 ms, Opløseligherd 1680*1050.
Langt bedre end min gamle monitor...

Og hverken jeg, eller min kone, der også er syg, har problemer med den nye skærm, Svend
Men hvis du virkelig vil have kvalitet så se svaret på mit første skærm spørgsmål lidt længere nede.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-01-08 23:44

Hej
Er der mon nogen konkrete anbefalinger vedr. skærm- opløsning osv. Nu nævnte min data-butik noget om digitalt contra analogt? Fik jeg mon ordentligt fat i det?
Mine øjne er bare lige så gamle som jeg og jeg vil gerne passe godt på dem. Jeg laver meget småpilleri i forbindelse med strik på elektroniske strikkemaskiner, så nogle hundrede kroner fra eller til spiller ingen rolle - hvis vi sammenligner med hyppige brilleskift, som jo er langt dyrere end en ordentlig skærm.
Jeg har også læst om at der er "huller" i visse skærmes opløsning. Betyder det flimren?. Jeg ved at den gamle skærm kører linjer nedover, men hvad gør de nye? er det plasma skærme? LEC skærme eller hvad det nu altsammen hedder ?
Mange hilsner fra Ingelein

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-01-08 01:45

Både som billedrørsskærme og som "såkaldte" fladskærme fås både gode og mindre gode eksemplarer.
Når jeg skriver "såkaldte " er det fordi selve skærmen jo er flad på begge typer. Energiforbruget er også nogenlunde det samme.

Hvis det drejer sig om fin opløsning, god kontrast og lysstyrke er de gode af de gammeldags stadig bedst.

Fladskærmene er fundamentalt set samme teknik somi din bærbare, men da de ikke skal være så lette og strømbesparende kan de fås bedre.

Personlig synes jeg at blandt fladskærmene er samsungs syncMaster både gode og holdbare.

Til trætte øjne gælder det om at få så stor en skærm, som man synes man har råd og plads til.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 16-01-08 01:58

For mig at se, er den største forskel på fladskærm og kasse skærm, at alting er meget mindre på en fladskærm, det med at øjnene bliver trætte, er det ikke fordi i sidder og stirrer på de små bogstaver ? Jeg bruger ikke briller men syntes godt nok at skrift med mere var småt på fladskærmen, og det uanset at opløsningen var den samme 1280X800, det kan altså nemt ændres sådan at fladskærmen vises ligesom kasse skærmen, jeg mener at have læst et sted, at fladskærme udsender mindre stråling, så det kan ikke være derfor at øjnene føles trætte, prøv at højre klikke et tomt sted på skrivebordet. klik på Egenskaber og på fanebladet Indstillinger, ned og klik på Avanceret, under fanebladet Generelt kan DPI indstilling ændres, der er hos mig mulighed for Stor 120% eller Brugerdefineret, jeg har valgt Brugerdefineret og sat DPI til 110%, jeg føler ikke at det er anstrengende at bruge skærmen nu, det kunne det godt være før jeg ændrede, nogle som har prøvet min anbefaling, har oplevet at skærmen blev lidt grynet at se på, men det blev løst ved at opdatere skærm og grafik kort, prøv alting på skærmen bliver større, og det kan altid stilles tilbage, hvis i ikke får en god oplevelse ved ændringen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-01-08 02:01

Vil lige tilføje, at jeg aldrig har prøvet en stor skærm, min 19" er fin til mig

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-01-08 17:24

Hej til alle
Mange tak for svarene, som ikke var entydige, det vil sige at nogle sværger til de gamle kasseskærme og andre til fladskærmene. Jeg har fulgt et råd fra o.v.n. og har forhøjet dpi fra 95 til 120. Det giver en mærkbar forskel til det bedre på min SVGA skærm. Jeg tror derfor at jeg i første omgang beholder den gamle skærm - den takker vel af helt af sig selv, den har nemlig også 10 år på bagen.

Jeg er også glad for svaret fra valde, som en af mine kursister på mit EDB hold kan få megen glæde af, da han er nyopereret for grøn stær og har en grå stær operation i vente. Måske kan han blive fri for at sidde med næsen klistret på skærmen.
Mange hilsner fra Ingelein - som iøvrigt overhovedet ikke har fået meldinger om at der var kommet svar på mit spørgsmål ?????

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 17-01-08 17:25

Tak for svaret o.v.n..
Jeg har i en tidligere melding fortalt hvorfor svaret er fint for mig.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-01-08 01:53

Selv tak, glad for at du kunne bruge indstillingerne