/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
marsvin udenfor?
Fra : maler-fidusen
Vist : 5897 gange
20 point
Dato : 15-01-08 09:06

Hej vi har 2 marsvin men grundet allergi kan vi ikke beholde dem indenfor. Er det muligt at stille tage dem udenfor til sommer og herefter at lade dem stå ude hele året ligesom med kaniner?
Nogle der har prøvet det og har egne erfaringer?
har læst at man ikke kan men har set at f.eks farm grip har nogle gående ude... men de står 1 m. oppe og i et skur..
pls. hjælp!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-08 09:23

Jo, du kan godt have marsvin ude året rundt, men som du selv siger, skal du vente til sommer, der skal være min 15. grader før du kan begynde.

Hvis du så vil have den ind og snakke med, må den højst være inde 15-20 min af gangen, ellers bliver den så varm/kold at den lille fyrs indre termostat ikke kan følge med.

Den skal stå tørt og uden træk, godt med "byggemateriale" at putte sig i, så skal den nok klare det

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-01-08 09:25

Det kan du godt langsomt vænne dem til at være ude men de er ikke så hårdfører som kaniner med vores skiftende vejr så de skal have et varmt hus feks isoleret dobbeltvægge / gulv med frek Poli-et-eller-andet også kaldet flamingo

God fornøjelse fra SunoFisken

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-01-08 09:31

Hejsa din dejlige Vuffer altså hende der der kom først med et svar

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-01-08 09:42

Jamen hallo......allergi......hvem skal så passe dyrene.

Forskellen er den samme om I skal passe dem indenfor eller uden for...i berøring med dem kommer I jo under alle omstændigheder.

Og nej, I kan ikke bare stille et bur udenfor og regne med de vænner sig til det.

Marsvin stammer fra Sydamerika oprindeligt, hvor der er tørt og varmt. Såfremt de skal være "udendørs" = ikke indenfor i vores opvarmede bolig, SKAL de være et sted med frostfrie områder og læ......ikke engang om sommeren kan marsvin tåle blæst og træk og vores ustadige vejr med megen regn og fugt.

Så hvis du vil det bedste for marsvinene, finder du et andet hjem til dem i stedet for.......de kan opholde sig udendørs når det er varm sommer, tørt og de har mulighed for at gå indenfor når det regner, men ikke hele året.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-01-08 09:43
Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-01-08 09:44

tja dyrlægen mener nu noget andet :

<BURINDRETNING
Marsvin kan være udendørs i sommerhalvåret, men skal stå tørt og uden træk. Marsvin skal være indendørs om vinteren, p.g.a. de våde vintre (se burindretning).<

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=676/sprog=1/grp=4/menu=4/

samme mening har Dyrenes beskyttelse

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/pasning.nsf/docs/fa3ac73bc816a923c125702600501ffc/$file/marsvin.pdf

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 15-01-08 09:46

Til Dova- nu er vi 2 voksne og 3 børn og det er min mindste som ikke kan tåle dem..... og det er mig som skifter-- men pigerne er jo stadig glade for dem - så måske hvis de kom udenfor....
Vil jo gerne finde den bedste løsning. Jeg har læst på flere hjemmesider at folk har dem stående udenfor og de har klare selv -20 grader... men har også læst i litteraturen at de ikke må...... men hvad gør en klog.
Ville bare hører om nogle af jer havde haft marsvin ude og hvordan de havde klaret det?

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 15-01-08 09:48

jeg kan self. godt forstår at de ikke skulle gå ude på jorden men i et stort lukket bur i carporten kunne måske gå?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 30 point
Dato : 15-01-08 09:52

Altså du spurgte om nogle havde erfariner med det.

Jow det har jeg, et hold af mine venner har deres marsvin udenfor, så selvfølgelig kan det lade sig gøre.

Go' morn sun

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-01-08 10:29

Jeg kan forestille, når pigerne er glade for dem, at de meget af tiden har dyrene ude af buret og beskæftiger sig med dem.

Det kan de så bare ikke udendørs, for marsvinene vil stíkke af ved den mindste chance de har for det.....og marsvin er meget hurtigere end man tror, og de kommer ikke når man kalder på dem, og især ikke når de er ude og måske er lidt nervøse over den store verden.

Det vil blive noget med, at de første 14 dage vil pigerne synes det er okay, at man skal ud for at passe dyrene.....men så er det ikke sjovt mere, at de bare skal ha' noget at spise og at det er for risikabelt at tage dem med om at lege i haven.

Og de kan altså ikke tåle at være ude om vinteren, medmindre der er et godt isoleret/frostfrit sted de kan gå ind og lave huler og "grave sig ned"

De kan på den anden side heller ikke tåle at stå i solen uden mulighed for skygge....så dør de af hedeslag.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-08 10:35

Der er da stadig muligheden for at tage marsvintet indenfor, bare max 15-20 min

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-01-08 19:16

Nå men ergo hvis problem omkring allergi også vil optræde udendørs så er der vel ikke så meget at snakke om så må du jo skille dig af med dem Men syns nu nok det lyder mærkeligt for folk med allergi overfor katte og andre husdyr ka da som regel godt tåle dem i fri luft.
Mannge hilsner og så må du jo finde ud af hvad den mindste så kan tåle

Fra Sunofisken

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-08 19:20

Sunowandafisk, ...det kunne jo tænkes, at den yngste datter som ikke kan tåle "svinet" ikke snakke med den, men resten af familien kan godt

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-01-08 08:38

Lille vovse diskuter lie det der med" heksen "altså Dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-01-08 08:55

Sunowantefisk... Jeg tror Dova ændrer mening hen af vejen

Citat
Og nej, I kan ikke bare stille et bur udenfor og regne med de vænner sig til det

Citat
Og de kan altså ikke tåle at være ude om vinteren, [B]medmindre[/B] der er et godt isoleret/frostfrit sted de kan gå ind og lave huler og "grave sig ned"

For øvrigt behøver jeg slet ikke diskuterer, om et marsvin kan tåle at stå ude om vinteren eller ej, for jeg VED de kan tåle det, når bare man venter med at sætte svinet ud til sommer, når temperaturen er min. 15 grader

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 19-01-08 21:40

Hæ hæ --- jeg ved at pigerne stadig vil være intr. vi har 6 kaniner stående udenfor som de er ude og kæle og snakke og tage ud i vores store 2 m lange løbegård--- så der trykker skoen ikke så meget... men valget står med enten at skille sig af dem dem til nyt hjem eller prøve at sætte dem udenfor - vi har et stort dobbeltbur i 2 etager med lukkede rum også.... så måske skulle man forsøge til sommer. Talte lige med min mor - hun sagde at de havde vores marsvin ude hele året og de blev 5 år... Tror bare ikke de skal gå på den våde jord - men i en kæmpeisoleret carport er det nok ok... ??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-01-08 16:01

He he

Citat
Talte lige med min mor - hun sagde at de havde vores marsvin ude hele året og de blev 5 år

Citat
en kæmpeisoleret carport er det nok ok
JA JA ud med svinet (kærligt kælenavn til vores marsvin)

Kommentar
Fra : MicroAFA

Dato : 26-01-08 14:41

Hej du kan godt have Marsvin udenfor men det skal være om sommern for ellers kan de fryse ihjel men de skal stå højt oppe for ellers føler de sig truet når man kigger Ned på dem.

Godkendelse af svar
Fra : maler-fidusen

Dato : 24-03-08 16:10

Tak for svaret Nordsted1.