/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Minijack og Fladskærms tv
Fra : Tompe_10
Vist : 3707 gange
120 point
Dato : 11-01-08 13:31

Hejsa :)
Er det muligt at tilslutte et par normale computer højttalere til et fladskærms tv?
Så vidt jeg kan se bag mit tv er der ingen minijack indgang så kan det evt fixes på en anden måde? :)

På forhånd tak
Anders

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-01-08 13:34

Jeg vil ABSOLUT IKKE råde dig til at gribe ind i fjernsynets opbygning.....

Er det IKKE beregnet til højtalertilslutning bør du holde fingrene væk....

Alternativet kunne være andre udgange på fjernsynet - men det kræver man ved HVILKE der er....

Kommentar
Fra : Tompe_10

Dato : 11-01-08 13:48

Har lidt svært ved at komme til mit TV men hvad jeg lige umiddelbart kan se er.

1x HDMI
1x PC audio
2x scart
1x R G B (rød grøn blå)
1x V L R (gul hvid rød)
1x antenne stik

Har lige prøvet at tilstlutte mine højttalere til PC audio stikket men lyden spiller desværre bare videre på fjernsynets højtalere..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-01-08 13:56

Du kan IKKE umiddelbart koble højtalere til....

Du skal igennem en eller anden forstærker...

Men hvad i himlens navn vil du med et par komputerhøjtalere til et TV ?????

Køb en Surround forstærker - så er du kørende.....

Kommentar
Fra : Tompe_10

Dato : 11-01-08 14:03

Fordi jeg gerne ville ha' noget bedre lyd på mit fjernsyn og har penge i øjeblikket til at købe en surround forstærker ;)

Kommentar
Fra : Tompe_10

Dato : 11-01-08 14:06

Du virker til at ha' forstand på den her slags så du kunne vel ikke fortælle mig hvad pc audio stikket er til ?

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 11-01-08 14:11

Jeg ville også prøve det og har talt med hi fi klubben om det og de mente ikke, at det kunne lade sig gøre.

En mulighed kan være at bruge høretelfonstikket, hvis du har aktive højtalere som jeg går ud fra det er.

Har ikke haft lejlighed til at prøve det endnu, men normalt kan du jo justere styrken på udgangen.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 11-01-08 14:37

Sludder. Lyden kan tappes fra scart'en på næsten alle TV. Almindeligvis er den ene scart koblet komplet op, hvilket vil sige du har et liniesignal ud af denne

SE

http://www.homecinemachoice.com/articles/wvarticles/hardware/images/200102_scart_2.gif

Det trick har jeg da lavet flere gange. Men volumenkontrollen på fjernsynet er så ude af drift, og du skal skrue ned for fjernsysnet egen lyd, og foretage lydreguleringen på højttalerne. Højttalerne SKAL være aktive - dvs med indbygget forstærker.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 11-01-08 14:39

Hovedtelefon stikket kan i 9 ud af 10 tilfælde bruges med succes. I det sidste tilfælde kan der være tale om lidt tilpasninger med et par modstande.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 11-01-08 14:42
Kommentar
Fra : Tompe_10

Dato : 11-01-08 14:42

Hmm snedig jeg er så faldet af vognen nu ... Gider du forklare lidt bedre? ;)

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 11-01-08 14:49

Hvis du anvender PC højttalere med indbygget forstærker, skal du bruge et kabel med en minijack til at putte ind i højttalerne og så skal lederne i den anden ende loddes på de rigtige ben i scarten, og næsten helt sikkert sættes i scart 1.

Ben 4 er stel
ben1 højre
ben 3 venstre

En elektroniknørd lodder dette på 5 minutter.

Alternativt og nemmere er det at tilkoble mellem hovedtelefonudgang og prøvet dette først. Stikket der skal bruges hedder næsten altid STOR STEREO JACK ->MINI STEREO JACK. Igen skal du bruge aktive højttalere - altså med indbyggede forstærkere.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 11-01-08 14:50

Glemte at understrege DU LODDER PÅ ET LØST SCARTSTIK ikke noget med at pille i tv'et

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-01-08 15:00

Ja - som sagt - en eller anden form for forstærker skal der til

Der er lyd i de fleste af udgangene.....

Men det er en gang "klyt"værk at lave.....

Spar sammen til noget ordentligt......

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 11-01-08 15:17

Fis....

Det er gangbart. Og småhæderlige PC højttalere kan nemt yde bedre lyd end det skrammel der indbygges i TV

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-01-08 15:47

Hvad er fis ?????

AKTIVE højtalere HAR forstærker

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 11-01-08 21:08

Du skriver 1 x V L R

L = left audio
R = Right audio

det du har brug for er et omformerstik med 2 "han" jack stick og 1 hun mini jack stik

De 2 han stik sætter du i hver deres stik i tv'et en i den hvide og en i den røde, så sætter du mini jack stikket fra dine pc højtalere i hun stikket på omformeren.

Og voila du har lyd ud af pc højtalerne

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 11-01-08 21:10

Du spørger forresten også hvad pc audio stikket er til, det er så du kan tage et kabel fra dit lydkort på din pc og slutte dil den pc audio indgang på tv, skal du kun bruge hvis du vil se media fra din pc på dit tv

Kommentar
Fra : Tompe_10

Dato : 12-01-08 22:01

Super simmaster det virker perfekt :) Nu mangler jeg så desværre på lyd på min xbox da den før bruge L R stikket ;s

Kommentar
Fra : tryllerylle

Dato : 14-01-08 09:31

Hvis du bruger Simmaster's løsning vil lyden fra alt du slutter til dit TV komme ud af dine PC-højttalere.
Kan du ikke sætte din X-box til med scart?

Kommentar
Fra : Tompe_10

Dato : 14-01-08 10:08

Jo jeg kan trylle trylle men hvis jeg gør det så tror jeg ikke det er muligt for den at køre med HD...
Jeg prøver det lige engang senere idag og ser om den kan ;)

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 14-01-08 23:17

Så vidt jeg ved så kan du få et han stik der munder ud i 2 hunstik, som du så kan købe 2 af, en til L og en til R, så kan du slutte 2 ting til L og R.

Kommentar
Fra : hbv144

Dato : 01-02-08 13:45

Hej Anders!
Der bliver talt om at lodde til et scart stik.
Man kan købe scartstik med phono udgange, å man er fri for at lodde.
Scartadapteren er set i Biltema til 24.95 kr
Hans Erik