/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Skattefri rejsegodtgørelse
Fra : Falcham
Vist : 1350 gange
300 point
Dato : 10-01-08 22:50

Jeg har en søn som skal arbejde som rejseleder i 10 mdr.
Jeg har fundet ud af at han kan få Kr. 440,- pr. dag i skattefri rejsegodtgørelse.

Nu kommer 10.000,- kr´s spørgsmålet - hvordan får han de penge udbetalt i praksis ?
Kan han få dem udbetalt månedsvis ?

Falcham

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 310 point
Dato : 10-01-08 22:59

Han kan kun få den skattefri godtgørelse, hvis arbejdsgiveren udbetaler den til ham.
Udbetalingen vil typisk blive foretaget i forbindelse med den almindelige lønudbetaling, dvs. månedsvist.

Hvis arbejdsgiveren stiller fri kost til rådighed nedsættes taksten.

Hvis arbejdsgiveren ikke giver skattefri rejsegodtgørelse, kan der i stedet tages et ligningsmæssigt fradrag på selvangivelsen, svarende til det beløb som arbejdsgiveren kunne have udbetalt skattefrit.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 10-01-08 23:03

Også selv om rejsen ikke er afsluttet.
jeg ved at der hvor jeg arbejder skal vi indlevere et skema hvori der står rejsestart og rejseslut dato.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-01-08 00:17

Hvis han rejser for en virksomhed hvor han er ansat, har han ifølge funktionærloven krav på et rimeligt rejseforskud.
Lovens paragraf 9 er citeret nedenfor. Det er formentlig kun det første punktum der er relevant for din søn.
Det er således ulovlig praksis, når firmaer udsætter rejsebetaling til efterfølgende løn.

Citat
§ 9. Såfremt en funktionærs arbejde i arbejdsgiverens tjeneste medfører udgifter til rejse, ophold uden for hjemstedet o.lign., har funktionæren krav på, at alle nødvendige udgifter hertil bæres af arbejdsgiveren, og denne er pligtig at yde funktionæren passende forskud til afholdelse af disse udgifter. Dette gælder også, hvor de nævnte udgifter ifølge aftale udredes af aftalt løn eller provision, men det stedfundne salg ikke muliggør dækning af sædvanemæssige omkostninger.

Stk. 2. Forskud på provision kan af arbejdsgiveren kun kræves dækket af funktionærens løntilgodehavende eller indtjente provision og ikke indtales som almindelig gældsforordning.

Stk. 3. De i §§ 2 b, 3, 5, 6, 7 og 8 omhandlede ydelser udregnes for provisionslønnede funktionærer på grundlag af den provisionsindtægt, som funktionæren antagelig ville have oppebåret, såfremt han ikke var blevet hindret i sin virksomhed i de pågældende tidsperioder.

Godkendelse af svar
Fra : Falcham

Dato : 19-01-08 19:08

Tak for svaret Paulus1.

Kommentar
Fra : AznTax

Dato : 05-03-08 10:51

Såfremt han ikke er omfattet af funktionærloven, kan ham, som, Paulus1 beskriver, få en et skattefreadrag for både kost og logi, det samlet beløb lyder på 629 pr dag, han er i England, dertil kan han også få befordringsfradrag, for de gange han tager frem og tilbage. Dog er det stadig en skattefradrag, så værdi af dette er noget mindre end han ville have fået af hans arbejdsgiver.

Han vil helt klart få mest ud af det, hvis han får den skattefrit godtgørelse af sin arbejdsgiver.