/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Differentialligning og dæmpet
Fra : Søsser
Vist : 761 gange
300 point
Dato : 09-01-08 17:07

Er der nogen som ved noget om hvordan man finder en 2. ordens differentialligning som kan beskrive en dæmpet svingning? Eller bare en alm. forskrift som kan beskrive en dæmpet svingning?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-01-08 17:25

ydotdot=(force -cdmp*ydot -cspring*y)/mass

hvis ikke du forstår dette?
Oplys venligst hvilket uddannelses niveau du er på??

Hilsen Svend

Kommentar
Fra : Søsser

Dato : 09-01-08 19:46

Gymnasie niveau på 3. år

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 300 point
Dato : 09-01-08 20:28

Kender du Newtons 2. lov: Kraft er lig masse gange akcelleration? Grundlaget for al bevægelse.

Det er kun den jeg har brugt med et par forkortelser, fordi jeg ikke kan gengive grafik her i kandu.

jeg har kaldt positionen y og hastigheden ydot er dy/dt,
skrives i engelsk litteratur ofte som y med en prik over;
differentierer du engang til som funktion af tiden får du akcellerationen ydotdot...

force er den kraft der påvirker masse fjeder systemet (udefra eller kun tyngden)
cspring er en fjederkonstant og cdmp er den hastigheds afhængige dæmpekonstant...

mass er naturligvis massen der skal bevæges og dæmpes, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-01-08 20:43

Du kan se de samme ligninger her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Damping

bare med x i stedet for y. Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-08 08:14

Det er altså ikke kun dæmpekonstanten cdmp eller c, der bestemmer hvor meget legemet svinger.
Større masse og stivere fjeder kræver mere dæmpekraft...

Derfor har man indført dæmpekonstanten zeta = c/(2*sqrt(k*m))

for zeta>1 ingen svingning
for zeta=0,7 kun et oversving
for lavere zeta dæmpede svingninger
for zeta = 0 udæmpet svingning, men det har man sjældent (aldrig) i praksis, Svend

Godkendelse af svar
Fra : Søsser

Dato : 12-01-08 09:40

Tak for svaret svendgiversen. Jeg fandt selv ud af det heldigvis, men elelrs mange tak :)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-08 11:33

Selv tak Svend