/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Relativitetsteorien
Fra : Qdahl
Vist : 502 gange
20 point
Dato : 09-01-08 08:44

Jeg har for nylig lært om relativitetsteorien, men der er desværre noget, som jeg ikke helt forstår i den.

Lad os antage at der er to legemer, a og b.

En iagttager, der er i hvile i forhold til a vil mene at legemet b bevæger sig med farten v mod a.
Som følge af relativitetsteorien vil han altså mene, da b er i bevægelse og a er i hvile må tiden gå langsommere for b.

En iagttager, der er i hvile i forhold til b vil derimod kunne sværge på at b er i hvile og det er a der bevæger sig mod b med farten v. Da b er i hvile og a bevæger sig vil han ved beregninger finde at tiden går langtsommere for b.

Problemer som jeg ser det er, at fart er relativ. Man kan således ikke afgøre hvem, der bevæger sig og dermed hvem tiden skulle gå langsomst for.

Tiden kan jo ikke både gå langsommere for a og for b, så hvem går den langsomst for i mit eksempel? Grundet symmetrigrunde må de to tider jo gå éns.

Hvis jeg skal bringe et eksempel for at illustrere problemet, kan det fx være:
Legemet Q bevæger sig med samme fart som jorden roterer, men den modsatte retning.
Det betyder at folk på jorden vil se det bevæge sig enormt hurtigt hen over jorden, og da de ser sig selv som i hvile vil de mene at legemet bevæger sig hurtigere end dem og således må tiden for legemet gå langsomst.
En iagttager uden for jordens atmosfære vil derimod se det som om at legemet står stille og det er jorden der drejer under det. Han vil altså mene at tiden skal gå langosmt for den iagttager på jorden, da denne bevæger sig med jordens rotationsfart.
En iagttagere uden for solsystemet vil måske finde, at hvis man medregner dettes drejning er det nu dem på jorden, der bevæger sig langsomst, da solsystemet bevæger sig samme vej som jorden (ved jeg ikke om det gør, er et fiktivt eksempel) og derfor vil han mene at legemet der bevæger sig mod jordens rotation bevæger sig hurtigst.

For kort at opsummere er problemet.
Hvordan kan det være at forskellige iagttagere vil mene at det er forskellige legemer, for hvme tidne går langsomst.´
Og hvem har så ret? Det kan de vel ikke begge? For hvad så med tvillingeparadokset?

Håber der er nogen, der kan besvare mit spørgsmål.
Post Scriptum: Husk at læse grundigt hvad jeg har skrevet og svare på netop det. En masse svar på andre ting eller forklaringer af relativitetsteorien vil kun skabe yderligere forviring hos mig.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-01-08 10:31

Når noget er relativt, kan du kun defineret begber "Rigtigt og forkert" relativt.

Når du sidder stille i en bil der køre 100 km/t, sider du jo "stille i relation til bilen" og samtidig er du i bevægelse med "100km/t i forhold til jorden" - udover dette er du i fart i solsystemet (i relation til planeternes bevægelser).

Derfor er det vigtigt af have styrpå på "forudsætningerne" for antagelser.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-01-08 11:11
Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-01-08 12:22

Benjamin Hansen glemte een bevægelse - nemlig jordens omdrejning om sig selv - en gang i døgnet - ikke underligt om Qdahl og vi andre bliver svimmel!

Kommentar
Fra : Qdahl

Dato : 09-01-08 18:53

Ja, men I forstår ikke spørgsmålet

Selvom man oplever tingene forskelligt, må man jo stadig være enig om for hvem tiden går lansomt.
Det kan jo ikke lade sig gøre at a ser at tiden går langsomst for b, mens b ser at tiden går langsomst for a.

Hvis man stiller fx et radioaktivt stof begge steder kan man jo se hvor tiden går langsomst. Men hvordan kan det lade sig gøre, når de begge mener at den anden bevæger sig hurtigere end dem?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-01-08 12:57

Hvorfor mener du ikke, det kan lade sig gøre?

Kommentar
Fra : Qdahl

Dato : 23-01-08 08:47

Det kan jo ikke lade sig gøre at tiden går langsommere for dem begge.
Lad os fx bruge radioaktive stoffer som eksempel.

Hvis a mener at tiden går langsommere for b mener han at hans barium 137 henfalder hurtigere end b's barium 137. Dette kan tælles.
Hvis mener at tiden går langsommere for a mener han derimod at hans barium 137 henfalder hurtigere end a's barium 137. Dette kan tælles.

Af symmetrigundre kan man jo ikke sige hvem af dem der har ret, men gjorde man det i virkeligheden kunne det jo tælles.
Kan i ikke se paradokset?

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 25-03-08 23:53

Jeg tror du skal tænke i Galilæiske inertialsystemer. Hvem der bevæger sig i forhold til hvem som sådan, er irrelevant, da da hastighed delvis omsættes til energi. Så groft sagt kan man sige at de partikler der har den største masse pr. kernepartikel, altså dem der har flest MeV, er dem for hvem tiden går langsomst. Grunden til at netop tvillingeparadokset holder trods spørgsmålet om hvorfor tvillingen på jorden ikke ældes da han jo bevæger sig væk fra tvillingen i raketten, er jo netop at det er tvillingen i raketten der forlader sit inertialsystem og dermed tilføres energi. Så hvis to tilfældige legemer passerer hinanden ude i rummet, kan man sammenligne hastigheden, men det skal være i forhold til et fælles fikspunkt, ikke til hinanden. 100km/t i en bil er jo i forhold til jorden, ikke til de andre biler på vejen. For at definere hvem der er hurtigst, skal man altså gøre det ud fra sammen inertialramme.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 25-03-08 23:54

men grundlæggende går det altså på forskellen i legemets hvilemasse og faktiske masse.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 25-03-08 23:56

i eksemplet med Ba137, er tiden jo måske netop forskellig hos begge tæller, så det skal jo være en udenforstående i en tredje inertialramme, som foretager tællingen.