/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
hjælp til opsætning:server2003
Fra : lyhne1
Vist : 658 gange
200 point
Dato : 08-01-08 21:10

Hejsa

Jeg har sat mig for at lære at administrere (i det mindste, bare at anvende) Windows Server 2003

Jeg ved intet om det, så jeg søger en hjælpsom sjæl, der har styr på opsætningen af diverse roller.

Jeg har en bærbar med server03 installeret. Jeg ville egentlig bare gerne kunne få fjernadgang til den, om ikke andet så bare på mit eget netværk, om muligt også fjernadgang via internettet. Det er fint bare at starte med en filserver, eller hvad der nu er nemmest

Jeg ved godt spørgsmålet er meget løst formuleret, men jeg er jo heller ikke selv helt sikker på hvad jeg spørger om

På Forhånd Tak
Lyhne1

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 08-01-08 23:11

Hvis det bare er for at få fjernskrivebord, skal du højreklikke på ´my computer properties, remote
sætte rettehak i enable remote desktop.

Så går du i kommand promt og skriver ipconfig /all finder ud af hvad din lokale ip på serveren er.

Så er det bare at gå i start tilbehør kommunikation fjernskrivebord på en af de andre computere, indtaste ip på din server og tilslutte, så kommer der en skærm hvor du skal indtaste brugernavn og password.

For at lave filserver, skal du bare i manage server, tilføje rollen file server, bagefter kan du tilføje mapper der skal deles.

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 08-01-08 23:13

Manage your server finder du i start menuen administrative tools, det er også i manage your server at du kan tilføje mapper til deling

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 09-01-08 11:04

Super!

Jeg har fået tildelt rollen som fileserver, og delt en mappe, nu ville jeg bare gerne have adgang til den fra min anden pc.

Kan det kun gøres via fjernskrivebord?

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 09-01-08 11:40

Nej, hvis ind ¨på dit netværk kan du så ikke se din server, hvis du klikker dig ind på den beder den dig så ikke om et brugernavn og et password, som du taster ind og så skulle du have adgang til dine delte filer.

Du skal selvfølgelig lige sørge for at de forskellige pcér alle er medlem af samme arbejdsgruppe, i mit tilfælde hedder de bare WORKGROUP, som vidst nok er det windows selv foreslår når man konfigurere et hjemmenetværk

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 11-01-08 18:00

Hvordan går det med dit server projekt?

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 17-01-08 00:16

Kunne være rart hvis du GAD at deltage i din egen tråd!