/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmeforbrug - hvad er bedst?
Fra : troelsit
Vist : 444 gange
50 point
Dato : 08-01-08 20:33

Jeg har tit overvejet hvad der bedst kan betale sig:

1. At kun have radiatorene tændt når vi er hjemme fra kl. 17 - 23 ca.

2. At have dem konstant tændte i vinterperioden for at holde en nogenlunde behagelig temperatur.

Umiddelbart er nr. 1 smartest, men man skal jo lige have i mente at de bruger ekstra meget varme hver dag man kommer hjem for at varme hytten op og samtidig er man letterer irriteret over at komme hjem til en kold lejlighed.

Må jeg få lidt facts og kommentarer på hvad I gør? Faktuelle input er bedst.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-01-08 20:39

hvis du sænker temperaturen mere end 3 grader, koster det mere at få temperaturen op igen end det gør at have varme på hele tiden. et tænd og sluk ur i forbindelse med en termostat er en god løsning. så reguleres temperaturen automatisk i det valgte tidsrum. en sådan installation kan laves for nogle få hundrede kroner i materialer.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-01-08 21:03

Guld og grønne skove har lie gået over skærmen Der er enormt meget at sparer på mange måder såe måske kan du i stedet sparer andre steder end lige på varmeregningen som jo er lidt problematisk i din situtation meen det er jo ved vinduer du taber mest ellers ka du også sætte tynde isoleringsplader på dine lofter mm. men eksempelvis også en masse at sparer på spareskinner v fjerner og putere mm. Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-01-08 21:05

Guld og grønne skove har lie gået over skærmen Der er enormt meget at sparer på mange måder såe måske kan du i stedet sparer andre steder end lige på varmeregningen som jo er lidt problematisk i din situtation meen det er jo ved vinduer du taber mest ellers ka du også sætte tynde isoleringsplader på dine lofter mm. men eksempelvis også en masse at sparer på spareskinner v fjerner og putere mm. Mvh Sune

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 08-01-08 21:06

Jeg har valgt at have varme på hele tiden, så vi kan holde en konstant temperatur - det er også det mest behagelige - især for ungerne som kommer noget før hjem fra skole end tidspunktet for min fyraften.

Førhen havde jeg et tænd-slukur koblet til varmeinstallationen og havde kun varme på i tidsrummet 15-23 samt 05-07.30 i fyringssæsonen....

Jeg kan blot ikke aflæse nogen markant ændring i mit energiforbrug som følge af denne ændring i mit opvarmningsmønster. De udsving der kan være tale om, kan sagtens skyldes forskelle i vejrforholdene fra år til år.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-01-08 21:22

ups stammer ikke normalt

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 08-01-08 21:32

Jeg har på mine to største radiatorer monteret programmerbare termostatventiler og du kan selv bestemme hvor meget og hvor lange perioder du vil skrue ned for dine radiatorer.
Prøv først ved f.eks. 2 af dine radiatorer, og se om det fungerer for dig, og så kan du senere tage stilling til om du vil udvide.
De passer til de fleste termostarventiler, da der er adaptere medfølgende, og der skal ikke lukkes vand af systemet.
Jeg har meget god erfaring med mine, jeg sænker temperatoren 5 gr., fra kl. 22,00 til 07,00 hver dag, - men der skal være meget koldt inden at rumtemperaturen følger med til de 5 gr., men det vil jo også komme an på dit kuldeindfald fra isolerede vægge og vinduer.
De kan programmeres til to perioder i døgnet, og forskelligt for ugens syv dage, hvis det er et ønske.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3950&n=10

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 08-01-08 21:34

Man skal også passe på ikke at sænke temperature for meget i for lange perioder, da der vil kunne dannes fugt, som sætter sig i vægge og inventar. Og det ved man jo kan have uheldige virkninger.

Kommentar
Fra : troelsit

Dato : 08-01-08 21:34

Jeg har overvejet de automatisk timer-orienterede termostater, men de er vel egentlig irrelevante for dette spørgsmål. De skruer vel 'bare' op og ned på givne tidspunkter.

Det jeg tænker på er forskellen på at holde den jævne temperatur kontra at skrue op og ned (manuelt/automatisk) når man går i seng og kommer hjem fra arbejde

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 08-01-08 21:36

Tidligere samme fyringsmønster som Berpox, og 1-2 år med samme varme døgnet rundt i fyringssæsonen....jeg kan heller ikke se nogen forandring der siger det ene eller det andet.

Dejligt med varme døgnet rundt !!

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : troelsit

Dato : 08-01-08 21:37

Der skal være et økonomisk rationale for at overhovedet at overveje at skrue op/ned i vintermånederne...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-01-08 22:14

Nå men der er jo svaret på det du er interesseret i såe smutter

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 09-01-08 10:06

Egentlig så anbefaler energistyrelsen det modsatte af det du beskriver.
Man sætter normalt elektronisk styring på fyret der sænker varmen et par grader om natten. Det er nemlig sådan at varmeforbruget er afhængig af udetemperaturen - logisk nok, men ikke lige det man tænker først. Den måde du beskriver vil nok være den aller dyreste metode overhovedet.

Kommentar
Fra : troelsit

Dato : 09-01-08 11:20

Vil du lige uddybe det?

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 09-01-08 20:36

Ja differencen imellem udetemperaturen og indetemperaturen afgører energiforbruget - ikke hvor varmt der er i huset. Selvfølgelig gør det en forskel hvilken grad huset varmes op til, men du vil have temperaturen til at stige når i kommer hjem, hvilket er samtidigt med det bliver koldere udenfor.
Du skal altså bruge mere energi på at varme huset op igen, end du bruger på at vedligeholde temperaturen.

en rigtig god side at blive mere klog på er
http://www.energitjenesten.dk/