/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Puch Maxi P - ingen gnist
Fra : tryllerylle
Vist : 6293 gange
20 point
Dato : 08-01-08 16:25

hejsa. jeg har erhvervet mig en ældre Puch Maxi P, som ikke vil starte. jeg har skiftet tændrøret, men der sker stadig intet.
platinerne åbner som de skal - liiiige inden stemplet er i top (rigtigt ikk?)
jeg har haft skruet både tænd og lys-spole af, og de ser fine ud.

er der nogen måde jeg kan måle (el-måler) om tændspole, lysspole, platiner fejler noget?

på forhånd tak

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 08-01-08 16:31

Hold ved ledningen og træd på kickstarteren så er du ikke i tvivl om tændspolen duer eller ej!

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 08-01-08 16:32

Normalt er en tændrørshætten, eller i sjældnere tilfælde selve tændspolen røget. Men prøv da at ohme dig igennem.

Kommentar
Fra : tryllerylle

Dato : 08-01-08 16:34

#snedig - "Ohme" mig igennem?
hvordan gør jeg det?

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 08-01-08 17:14

Multimeter.

Indstil den på måle modstand (Ohm)

Den sorte på stel. Den røde søger ind i kablet - der hvor tændrørshætten er skruet på. Hvis modstanden er meget meget stor kunne det tyde på spolen er brændt.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-01-08 17:39

Skift platiner og kondensator og indstil på målet med søger vist nok (men det ka du jo få at videhvis jeg ikke husker rigtigt) 1mm fra top

Mvh Sune

Kommentar
Fra : tryllerylle

Dato : 08-01-08 17:42

kan det være kondensator hvis der SLET ikke er nogen gnist??

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-01-08 17:51

Du kan jo heller ikke som du selv skriver se på en spole om den virker med mindre den er hærget.
Platinerne har jo en belægning af et eller andet (som i gamle dage var platin) som der når de er godt brugt brænder hul i så noget af materialet brænder far den ene platindel til den anden er det særligt slemt så er det Kondensatoren som skal tage toppen af spændingen over platinkontakten der er gået i udu den består af en rulle sølvpapir der er isoleret mellem lagene Den kan opbevare spænding i lidt tid (vi brugte dem til at drille nye lærlinge med i min læretid ind i tændrørstrykprøvemaskinen og oplade den og så holde i ledningen OG IKKE PÅ METALLET og så afleverer den til lærlingen med ordene ,giv lige den her til din svend. Når håret på lærlingen strittede så var det tid yil at grine Det ku jeg selvfølgelig ikke finde på i dag men sådan var vi ved hinanden dengang

Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-01-08 17:53

En anden men meget sjælden mulighed er den sorte ledning Hvis den undervejs fra kontakt til platiner rører stel ja så er det jo det samme som at slukke motoren altså heller ingen gnist

Kommentar
Fra : tryllerylle

Dato : 08-01-08 17:59

hmm. det hele ser meget velholdt ud. knallerten har ikke kørt i de sidste 6 mdr. kan det have noget og sige? er der nogle af delene der ikke virker hvis ikke de blir brugt i lang tid?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-01-08 18:07

Nej men er der evt.en skjult slukkontakt som jeg da også lavede engang så en evt tyv ikke ku stjæle den føgl ledningsnettet

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-01-08 18:08

En driller da jeg også havde en sådan vidunderlig maskine var at putte et lille stykke papir ind i hætten så havde ejeren et problem

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 08-01-08 18:13

Delene tager ikke skade af ikke at køre.

Spolen (og kondensatoren) kan du lynhurtigt checke ved at pille kablet ud af tændrørshætten. Holde enden af kables ca 1 mm fra topstykke og træde på kickstarteren. Kommer der gnist her, er det hætte eller tændrør. Kommer der ingen gnist er det oftest spolen. I sjældne tilfælde kondensator og meget sjældent platiner. Platiner skal åbne ca 0,45 (brug et søgerblad). Skal åbne ca 2mm før stemplet er i top.

Kommentar
Fra : tryllerylle

Dato : 08-01-08 20:19

så må jeg prøve og skifte spolen, og se om det virker.
det er bare mærkeligt at der overhovedet intet sker !

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-01-08 20:28

Ikke enig ang spole Har i alle mine år med forskellige pucher ikke skiftet spoler men massere af platiner-kondensatorsæt

men vi får vel at hører man skal jo aldrig sige aldrig.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-01-08 20:30

Har du tjekket alle forslag og mangler lie at der jo også kan sidde olie skidt mellem platinerne men regner da med at det er tjekket

Kommentar
Fra : tryllerylle

Dato : 09-01-08 08:23

Jeg pillede tændspolen helt fra i går og lagde mærke til at ledningen er blottet (plastik revnet) et par mm fra der hvor ledningen går fra tændspolen. Det er den ledning der går fra tændspolen til kondensatoren.
Kan det være nok til at der ikke kommer nogen gnist? ledningen ser ikke beskadiget ud - udover det med plastikken

jeg har taget et par billeder af tændingen
link:
http://peecee.dk/upload/view/89369
http://peecee.dk/upload/view/89370

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-01-08 01:09

Det ku jo være godt lie at se platinerne åbnet under selve tændingspladen som du kan stille tændingen med ved at dreje den går ledningerne jo bagom og ud gennem motorblokken igennem en sort gummiblok der skal /må du også om og se at der ikke mangle isolation på ledningerne
Mvh Sune
Ps og noten på akslen er også ok ??

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-01-08 01:11

Og ja ikke blottet ledning

Kommentar
Fra : tryllerylle

Dato : 10-01-08 08:31

Jeg har tjekket alle ledninger, og det er kun det lille stykke på tændspolen at ledningen er blottet.
Jeg prøver og skifte tændspolen og se om det kan være det der er problemet.

Not og aksel fejler ingenting.

I hører nærmere - tak for hjælpen indtil videre

Kommentar
Fra : tryllerylle

Dato : 12-01-08 13:03

Så er tændspolen skiftet, men den er stadig ikke ude og køre.
Udfra tændingen går der 3 ledninger.
1 tyk sort til tændrøret
1 gul/grøn
1 brun

Hvordan skal de 2 ledninger sidde (helt nøjagtigt!)

Jeg har prøvet bare og sætte en muffe på den gul/grønne så den ikke var forbundet til noget. og den brune på stel.
Problemet er at der kun kommer gnist hvis jeg "gnubber" den brune ledning frem og tilbage på stellet. Først troede jeg det var en dårlig stel-forbindelse, men jeg har prøvet og bore et lille hul i stellet, og sætte ledningen på med en skrue, men der er stadig ingen gnist.

Gnist kommer KUN når jeg "gnubber" den brune ledning på stellet ?!?

Hvor er det bedste/sikreste sted og få stel-forbindelse på en Maxi?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-01-08 15:38

Hele stellet er en stelforbindelse Du sir der går en gul/grøn og en brun fra tændspolen den brune må jo så være den der bliver sort og går til slukkeknappen gulgrøn er jo inden for el til huse mm jord så det går jeg ud fra er stel her og så går der jo en ledning ud fra din andn spole som er til lys horn mm og der kan så sættetes en lille ekstra spole på hvis man vil have mere at gører godt med
Den tykke Sorte er jo til tændrør og så sidder der jo også en ledning på forsiden der går til kondensator /platiner som jo er det der laver gnisten altså platinerne når der bliver tilsluttet og afbrudt en strøm i spolen som så producerer en stærk strøm til tændrørets gnist

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-01-08 15:41

Hvad med platiner og tændrør som jeg skrev tidligere og evt et billed af platinerne åbnet med et eller andet du ku sætte imellem

Kommentar
Fra : tryllerylle

Dato : 12-01-08 15:46

Vil det så sige at den gul/grønne er til stel?

Jeg er ikke så interesseret i få lys på, eller noget andt lige nu. Jeg vil bare gerne have at der kommer en gnist til tændrøret, så jeg kan få knallerten startet.

Hvis jeg sætter den gul/grønne på stel, og den brune på en muffe, så den ikke er sat til noget, vil der så komme en gnist??

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-01-08 16:52

Det går jeg ud fra hvis platiner og kondensator er i orden og aftand på platiner såføli

Kommentar
Fra : tryllerylle

Dato : 12-01-08 18:09

Det virkede, og nu har jeg fået den igang.
Mange tak for hjælpen, Sunowich, og Snedig

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 20 point
Dato : 13-01-08 00:46

Selv tak! husk at accepterer spørgsmålet så det kan blive lukket

God kørertur

Godkendelse af svar
Fra : tryllerylle

Dato : 13-01-08 10:12

Tak for svaret Sunowich.