/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
særeje
Fra : susjan
Vist : 597 gange
20 point
Dato : 07-01-08 11:27

Min mand og jeg har begge voksne børn og hver sit hus, men vi har fælles adresse i mit hus og har haft det i 1½ år. Vi er registreret her i landet som samboende, idet vi ikke har fået verificeret vores ægteskab indgået på lovformelig vis på Sri Lanka, her i landet.

Jeg har nu pådraget mig en meget kritisk sygdom, og vi vil vide om vi er nødt til at oprette særeje for at sikre at kun mine børn arver mig, ikke min mand og ikke hans barn, som kun skal arve ham.

Hvis det er nødvendigt, kan vi så gøre det selv og hvordan.
Vi har kontaktet en advokat men hun skal have 2.500 kr i time og det synes vi er lidt vel meget.

Håber på et snarligt svar.

Mvh Susanne Hinge

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-01-08 11:40

Jeres problem kræver advokathjælp.
http://www.familieadvokaten.dk/

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-01-08 11:42
Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-01-08 13:26

Her kan i få gratis rådgivning. http://www.advokatsamfundet.dk/Default.aspx?ID=11881

Men jeg ville sikre mig at forholdene var i orden uanset prisen - det må være begrænset hvor mange timer en uddannet advokat skal bruge til det

Kommentar
Fra : akle

Dato : 07-01-08 13:39

Hej! Vi var lidt i samme situation for år tilobage, derfor valgte vi at oprette en ægtepagt, hvor den enkelte ægtefælle kan sidde i uskiftet bo (ved den ene ægtefælles dødsfald), samt udarbejdet et skriftlig testamente, hvor der fremgik hvad "dine og mine børn kan/skal arve", dvs. respektivt efter den ene og den andens person, til hvert enkelt barn af den ene og anden part. Dog var vi gift, men samlevere har de samme rettigheder, mener jeg. Vi hyrede en advokat, og der var ingen timebetaling, men en slutsum for hele arbejdet. Vi gav ca. kr. 5000,-. Vi udarbejdede selv oversigt over resp. ejendele, samt ønsker, og tilføjede fotos i forbindelse med enkelte ejendele, - hvorved dette samlet blev overrakt advokaten, som fik ordnet resten, så det var lovgyldigt.
Håber det kan være dig en lille rettesnor.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 07-01-08 17:27

I skal absolut have fat i en advokat...!

Der er netop kommet ny arvelov, og den kan I ikke gætte jer til ud fra gamle svar fra læserbrevkasser. Og jeres sag ser desuden ud til at være mere kringlet end normalt.

Hvis I ringer lidt rundt, så kan I sikkert finde en advokat, som koster lidt mindre, men hvis I vitterlig har noget af værdi, så er de penge givet rigtig godt ud, også til 2.500 i timen. I øvrigt kan I bede om/burde automatisk få en fast pris, inden I beslutter jer.

Kommentar
Fra : Teil