/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
nedrivningsejendom
Fra : simonia
Vist : 1559 gange
50 point
Dato : 06-01-08 21:22

Jeg vil gerne sælge et hus, som ligger i Nordjylland.
Men da huset ikke koster mere end 400.000kr. vil jeg gerne sælge det uden tilstandsrapport, da det heller ikke er meget værd. Ejendomsmægleren skal have et temmeligt stort salær, hvorfor jeg gerne vil spare de sidste 10.000 kr. på en tilstandsrapport, som alligevel kommer til at fylde 50 sider.
Jeg har snakket med EDC, som mener jeg kan gå fri af mit 10 års ansvar, ved at sælge som en nedrivningsejendom. Jeg har valgt Home, som her var de mindst dyre, som nu siger at jeg SKAL have både en ejerskifteforsikring og en tilstandsrapport for at slippe for mit 10 årige ansvar.
Er der nogle som kan hjælpe mig?

Venlig hilsen Simonia

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-01-08 21:40

Jeg ville se efter hvordan jeg evt.selv ku stå for salget altså stadig med sikkerhed i ryggen
Det har jeg selv gjort med salg af 2 biler i forbindelse med køb af en ny og tjente/sparede 40.000,-i forhold til hvad forhandleren ville give for de to biler med i købet .

http://www.bedreboligsalg.dk/om/?id=4&user=0 prøver lige at se om der evt. er flere muligheder

Mvh Sune

Kommentar
Fra : simonia

Dato : 06-01-08 21:45

Problemet er hvis jeg selv står for salget af ejendommen, kommer der alligevel en omkostning på 35.000 kr. for at få ordnet alt papirarbejdet og advokat. Jeg har ikke selv forstand på at lave dette, derfor. Det er selvfølgelig billigere end 70.000, men jeg fornemmer at folk hellere vil købe fra en ejendomsmøgler end fra en privatperson.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-01-08 21:45

http://www.robinhus.dk/
Altså ved jo ikke lige dine tal ellers men her er jo en fast pris hvis du vil have en ejendomshandler med i salget

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-01-08 21:50

Ok det må så være i jylland og det er jo så heller ikke til at forstå men bare sikkerheden for ikke at blive snydt er til stede såeee og er det så ligefrem mest grunden man går efter så er problemet vel ikke så stort og et must med tilstandsraport mm Det er vel så mere at grunden ikke er forurenet.

Kommentar
Fra : simonia

Dato : 06-01-08 21:51

Tak for de 2 links, men jeg vil gerne benytte ejendomsmægleren.
Jeg er bare forvirret over at de ikke er enige, og derfor vil jeg gerne høre om andre havde prøvet noget i samme stil.

Kommentar
Fra : simonia

Dato : 06-01-08 21:55

Hvordan finder jeg ud af om grunden er forurenet, for du har ret i at det er den del jeg ikke kan komme udenom.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 06-01-08 22:01

35000 for at sælge et hus...

vi havde en ejendomsmægler til at sælge vores lejlighed. med alt gav vi 20.000kr.
Så ja. .det kan gøres billigere..

Vi brugte Thomas Lignell fra http://www.aarhusboligboers.dk/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-01-08 22:08

Citat
Problemet er hvis jeg selv står for salget af ejendommen, kommer der alligevel en omkostning på 35.000 kr. for at få ordnet alt papirarbejdet og advokat

Nej da.....det kan gøres for max 10000,-

Og ejerskifteforsikring er ikke et krav, det må man selv bestemme......og tilstandsrapport.....ikke hvis ejendommen sælges til nedrivning....men kan det så koste 400000,-......jeg tænker på, så er det jo sådan set kun grunden der betales for.....kender ikke grundpriserne i Nordjylland, det betyder også noget om det er i by eller langt ude på landet.

Og så skal der jo også tages højde for, om der vil være problemer i at få lov at nedrive huset for at bygge et nyt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-01-08 22:21

Hvis huset er meget dårligt kan du hos kommunen søge om nedrivningstilladelse.
Med den tilladelse er det mere reelt at sælge grunden , med pligt til at nedrive ruset.

Du skal ikke forsøge at sælge huset , og så bare på skrømt sige til nedtivning, for at spare tilstandsrapport.

når nogle ejendomsmæglere insisterer på rapporter , forsikringer, og derefter fanden og hans pumpestok . Så er det fordi de tjener på den slags.

Find så en anden mægler eller advokat. Der er jo frit valg.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-01-08 22:49

Hvis Du i forbindelse med ansøgning om nedrivningstilladelse får kommunen til at erklære ejendommen uegnet til beboelse vil det nok blive lettere at undgå tilstandsrapporten.
Der vil dog stadig ligge et ansvar i kloakker eller rør til samme på grunden.

Hvis EDC mener at kunne dreje den og de er bare lidt dyrere end den billigste kunne Du måske spare mange penge og yderligere besvær i sidste ende.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 07-01-08 13:09

Jeg har gennemlæst loven og det virker som om tilstandsrapport alene er til for at sælger kan undgå at stå til ansvar for at "en bygnings fysiske tilstand er mangelfuld". Jeg har da købt et hus hvor garagen stod og hældede lidt og der var en del råd ved roden. I tilstandsrapporten stod blot hvad der var synligt for enhver: "Garagen er i en slem tilstand - ikke undersægt nærmere". Så vidste jeg hvad jeg købte og ingen var utilfredse (sælger ville dog have fået mere for ejendommen hvis han på mystisk vis kunne have overbevist mig om at jeg fik en lækker garage med i købet).

Jeg ved ikke meget om området, men er der nogen der kan overbevise mig om at tilstandsrapport er lovpligtig eller at man kommer til at hænge på noget som helst hvis man i aftalen skriver "Bygningen er næppe egnet til andet end nedrivning".

Loven: http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/forbrugerbeskyttelsesloven.html
Tolkning "ikke lovpligtig": http://www.consult-88.dk/ydelser/tilstandsrapport/