/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Bomuldshunde
Fra : Nanna-e
Vist : 1757 gange
20 point
Dato : 06-01-08 16:57

Hej allesammen!

Jeg er en pige på 14 år, og mig og min familie vil rigtig rigtig gerne have en hund! Problemet er bare: min storesøster er allergisk. MEN for et stykke tid siden fandt vi så ud af at Bomuldshunde er allergivenlige, og at nogen allergikere faktisk kan tåle dem.
Derfor besøgte vi nogle venner, som har en bomuldshund, for at teste om hun kunne tåle dem. Hunden sad oven på hende, legede med hende, og slikkede på hende. Og da vi kom hjem kunne hun ikke rigtig mærke noget. Igår kom de så på besøg, og tog hunden med sig, og da kunne hun heller ikke mærke noget. Selvfølgelig skal vi da være helt sikre før vi køber en hund, og også besøge dem et par gange mere, men mit spørgesmål til jer er: synes I det er klogt at købe en hund nu hvor hun er allergisk, og har du nogle kommentare, så vil jeg rigtig gerne høre dem! :)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-01-08 18:02

Jeg synes aldrig det er en god ide at anskaffe dyr, hvis det er påvist med 100 % sikkerhed, at det er dyr man er allergisk overfor.

Det er rigtigt, at nogen allergikere bedre kan tåle en bomuldshund (Coton de Tulear) end andre hunde, det har noget at gøre med hvordan dens pels er........men nu er det ikke helt det samme, at være på et kort besøg hos nogen der har sådan en hund, som at skulle bo med den 24 timer i døgnet.

Og det vil jo være ærgerligt, at anskaffe en lille hund, kun for at skulle af med den igen fordi din søsters allergi bliver værre ved at hun udsætter sig for at være i hus med en hund.

Og medicin mod allergisymptomer er en dårlig ide, fordi medicinen ikke kurerer, men kun fjerner synptomerne, og så kan allergien blive værre uden man mærker noget til det.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 06-01-08 18:24

Det er da godt nok noget af en Bomuldstot.

Men der findes jo også hunde, helt uden hår, det må da være endnu mere allergi venligt.

Men Nanna-e, nu husker du nok lige, at du altså selv skal passe den hund, en 10 - 15 år, det er jo noget af en forpligtigelse, at have, så længe man er ung, og sikkert gerne vil ud at se verden.

Og så skal der jo også gode lommepenge til, mad. legetøj, vaccinationer, ormekure, dyrlæge.

Så med mindre, dine forældre har lovet at betale - hele gildet, og passe den, når du ikke er hjemme, og hjemme er man jo ikke meget som ung, så ville jeg tænke mig om, hele en 3 gange.

Venig hilsen

vedikkealt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-01-08 18:59

Citat
Men der findes jo også hunde, helt uden hår, det må da være endnu mere allergi venligt.

Ikke nødvendigvis......nogen er allergisk over for pels, nogen for ulden, nogen for hudskæl og andre for hundespyt o.s.v.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 06-01-08 19:32

# dova

NÅ - for den da, men så er det jo ikke uden grund, at jeg hedder vedikkealt

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 07-01-08 14:34

Hejsa....

Vi er en ultra allergisk familie, også overfor hunde og katte, men vi har selv 2 yorkshire terrier uden problemer.....(de har heller inden underpels). og det kender jeg flere allergi familier der har..Men som der også er skrevet, er det vigtigt at afprøve det nøje inden man køber en...

Der er megen pelspleje med en bomuldshund, men man kan jo få den trimmet så den ligner en westi..Det gør vi med vores yorkshire terrier...

Kommentar
Fra : Nanna-e

Dato : 07-01-08 17:59

vedikkealt - jeg ved godt det kræver rigtig meget tid. og det er også mig der skal have den når jeg flytter hjemme fra; det har vi aftalt.
Men hvis du bare vidste hvor meget mig og min søster virkelig ønsker os en hund, så tror jeg bedre du ville forstå. + at min moster støtter vores familie rigtig meget i det, og hun har selv to hunde, og hun har sagt at hun ALTID vil passe den hvis vi skal ud at rejse eller sådan noget.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 07-01-08 19:21

Hej Nanna-e

Tak for dit pæne svar.

Jooo...nok er jeg i forhold til dig....ssååååå gaaaammel, men jeg kan da stadig - også i dag ønske mig noget...sååå brændende.

Jeg er meget glad for, at du ikke blev sur over min moral prædiken, men den var jo, som du også opfattede dem, skrevet af et godt hjerte.

Og til slut, glæder mig over, at du har tænkt over fremtiden.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 08-01-08 08:19

Hatten af for Nanna-e Du har gjort dig mange gode tanker inden du anskaffer hund, så en hund hos dig skal nok få det godt.
Et enkelt godt råd. Tag hudlægen med på råd. Han kan med stor sikkerhed afgøre om din søster kan tåle hund eller ej også hvilken type. Det er ligefrem muligt, at foretage en test.

Kommentar
Fra : Nanna-e

Dato : 09-01-08 17:25

Tak for alle jeres svar, det gør mig virkelig glad. Jeg vil prøve at følge ale jeres råd så godt som muligt.
GODT NYtÅR.

Kommentar
Fra : wallemom

Dato : 11-01-08 12:10

Jeg bliver bare så glad og rørt over alle de tanker du har gjort dig om at have hund! Uanset hvad I bestemmer jer til, er jeg sikker på at du bliver alletiders dyreejer..

Lad os høre hvad I bestemmer jer til-------------

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-01-08 16:18

Hej Nanna-e.
Jeg forstår dig godt. Da jeg var i din alder var mit aller-allerhøjeste ønske en hund... Og vi boede i lejlighed. ALLIGEVEL blev jeg ved med at håbe og ønske...
Jeg fik først hund, da jeg var 22, var flyttet hjemmefra -og ventede mit første barn...

Mennemen... Din søster bor der også. Og det er meget værre for HENDE at hun har fået hundeallergi. Det er fint, at hun kan tåle en lille smule hund, men det kan altså godt ændre sig hvis I får hund og hun bliver mere allergisk. Og allergien kan komme til at omfatte andre ting osse.

Det kommer meget an på hvor hårdt din søster er ramt. Og hvor mange ting, hun er allergisk overfor. Og det er noget hun må snakke med sin allergi-læge om. I kan ikke sammenligne med hvad andre kan tåle.
For nogle mennesker er der mulighed for at blive "desensibiliseret"... Det blev min daværende mand, da HAN fik allergi, -bl.a. overfor hunde. Han fik indsprøjtninger i armen i en lang periode. Det var ikke særlig sjovt, og nogle gange hævede hans arm op og blev øm. Men hvad gør man ikke for at kunne beholde sin hund.

Om det skal være en bomuldshund, en terrier eller en hårløs hund eller noget fjerde, det er osse noget, I kan snakke med allergi-lægen om.
Vær indstillet på at købe en hund med stamtavle, for det er jo en hund med nogle helt specielle raceegenskaber, I ønsker. Ikke bare en hund, der "ligner en bomuldshund"
Og mange racehunde koster over 10.000 kr, -kontant. ISÆR allergihunde..
Så selv om I ikke får lov til at få en hund så længe I bor hjemme, så vil det være en god ide, hvis du sparer sammen til en hund, -så du har råd til at købe en allergivenlig hund når du eller din søster flytter hjemmefra. For du vil vel gerne kunne ses med din søster også når I ikke bor sammen mere..
Og jeg VED, at når du engang får dit eget sted at bo, så kan du slet ikke vente med at få hund. Og så kan du komme til at købe en som din søster slet ikke kan tåle. DET kan du komme til at fortryde..

Kommentar
Fra : Nanna-e

Dato : 13-01-08 09:20

Birgitta - tak for dit svar. Som jeg skrev tidligere, vil jeg prøve på at følge alle jeres råd og dit lyder som en godt et. tak for det.
- hav en god dag:)..

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 10-02-08 22:07

Hej

Hvordan går det, er der styr på det ?

Og så skal du huske, at uddele ponit, til det svar, som du vurderer som det bedste.

Hilsen vedikkealt

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-02-08 13:58

næ, Nanna-e har ikke være på kandu siden d. 13-1. Så hun har nok glemt os...

EIJ! Altså!!! Nu TROEDE jeg lige, at jeg skulle have TYVE lækre sprøde points...

Kommentar
Fra : Nanna-e

Dato : 24-02-08 15:26

hej allesammen.
eftersom vi har mistet et meget nært familiemedlem for lidt siden har jeg ikke haft overskud til at være på. men tak for alle jeres svar, dog tror jeg vi venter lidt så vi lige kan komme over chokket.

ps. jeg ved ikke hvordan man uddeler point?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-02-08 15:43

Du vælger bare det svar, du havde mest brug for. Der er vist en knap ved hvert indlæg hvor der står "accepter" eller sådan noget lignende.

Og så vender du bare tilbage når der bliver mere ro over hjemmesituationen...

Eller hvis der er andet, du vil spørge om -snakke om. Kandu kan alt..

Hav det godt..

Kommentar
Fra : Nanna-e

Dato : 26-02-08 19:30

Så har jeg gjort det rigtigt :b tak for alle jeres svar!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-02-08 12:02

nehe... Du har vist ikke fundet ud af det med points endnu...

Du skal vælge en af kommentarerne. I det vindue er der en knap, der hedder "accepter". Den klikker du på.
..Du skal også vælge, hvor mange stjerner, du synes at kommentaren skal have.

---Så kommer der et vindue til at skrive i, hvor det står noget med "tak for svaret, xx" eller noget i den retning. Og så skal du trykke på "send"..
Jeg har beskrevet efter hukommelsen, der ikke altid er lige god... Hvis jeg har husket forkert, så er der nok andre brugere, der vil rette mig..