/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
forældrekøb til niece
Fra : yrsas
Vist : 979 gange
100 point
Dato : 06-01-08 10:59

hejsa derude,
vi overvejer at købe en bolig til vores niece og lade hende (frem)leje boligen.
Vi vil gerne vide mere om det juridiske og økonomiske perspektiv.
Er der nogen der ved noget om "forældrekøb" kan bruges med en niece?, hvorledes fastsætter vi huslejen? Hvorledes beskattes vi (som ejere og huslejindtægt?)? Hvilke ting kan fratrækkes over skatten? Er der andre ting vi skal være opmærksomme på???

Er der nogen der ved mere om emnet derude??

Tak Y.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-01-08 11:03

Læsestof, som måske afklarer dine ??

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1563183&vId=201340

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 06-01-08 11:07
Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-01-08 11:14

Der findes utrolig meget på nettet om forældrekøb, juraen i forbilndelse med skatten og videresalg af boligen. her er lidt af der: http://search.live.com/results.aspx?srch=105&FORM=IE7RE&q=for%c3%a6ldrek%c3%b8b

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-01-08 11:56

Citat
"forældrekøb" kan bruges med en niece?,

Det kan ikke kaldes forældrekøb.
Men lån forældrene pengene og lad dem købe.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 06-01-08 13:57

Citat
Det kan ikke kaldes forældrekøb.
Men lån forældrene pengene og lad dem købe.

Det var da et utroligt dårligt råd.
Ved selv at købe og leje ud, har spørgeren jo ejendomsretten til boligen selv, og dermed noget sikkerhed.

Desuden er der ikke nogle fordele ved rigtige forældrekøb i forhold til niecekøb.
Faktisk er det lidt lettere i denne situation, da SKAT vil have sværere ved at tilsidesætte den fastsatte husleje, da der ikke er tale om nært familieforhold.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-01-08 14:02

Citat
Det var da et utroligt dårligt råd.

Din fatningsevne er nedsat med 90%