/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Roth termomotor
Fra : yesboss
Vist : 2294 gange
50 point
Dato : 06-01-08 09:46

Hej! Hvordan tjekker jeg helt konkret om termomotoren er aktiv, efter installation. Er der ikke en nem måde at tjekke at der går strøm til motoren??

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 06-01-08 12:31

Joo, nu er det ikke en egentlig motor, men en gelemasse der opvarmes med en varmetråd.
Så det tager omkring 10 min før den er helt opvarmet.
Du kan jo bare skrue op for den termostat der har forbindelse til Roth termomotoren. Så kan du jo se at den har hævet toppen efter 10 min.
Sker det ikke, så sæt den over på en anden kreds, og skru op for den.
Du kan selvfølgelig stikke en nål ned i hver ledning, og måle mellem dem, med et voltmeter, når kredsen kalder på varme.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 08-01-08 16:49

Jeg kan ikke helt få systemet til at virke. Vil det ikke være sådan at hvis der er 23 grader i et rum og den er sat til 22 grader vil motoren så ikke lukke for gennemstrømning?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-01-08 19:17

Jo hvis temperaturene passer.
Motorene bruges mest til gulvvarme, fordi de er lidt træge og mest virker som on/off
Hvis du har 23 grader i et rum, og sætter termostaten til 25 så skal de åbne fuldt. Sætter du termostaten til 21 så skal de lukke helt, inden for 10 min.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-01-08 19:19

Kontroller også at der ikke er byttet rundt på termostaterne, ved at sætte en termostat op, og tjekke at det nu er den rigtige motor der åbner.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 08-01-08 19:34

Ja jeg synes ikke de lukker. Vi er enige om at de er lukket når toppen på motoren er i bund!!???ikke??

Hvad kan det skyldes, hvis de ikke lukker. Jeg har tjekket om der byttet rundt, og fra starten havde jeg organiseret motorerne og ledninger så de ikke kunne forveksles!

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 08-01-08 19:36

Er det tilmed muligt at koble gaskedlen og pumpen til systemet, der i al fald udgange dertil på kontrolenheden, og hvordan er det nemmest at gøre?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-01-08 21:07

(Ja jeg synes ikke de lukker. Vi er enige om at de er lukket når toppen på motoren er i bund!!???ikke?? )
Jo. Nu er motoren vel trykket ordentlig ned, så den siger klik. ?

(Hvad kan det skyldes, hvis de ikke lukker. Jeg har tjekket om der byttet rundt, og fra starten havde jeg organiseret motorerne og ledninger så de ikke kunne forveksles!)
Der må jo heller ikke byttes rundt på termostaterne, termostat "køkken" skal jo sidde i køkken og styre motor "køkken"
Er det ikke trådløse termostater ? Med eller uden display-skærm?

Hvis alle motorer står åbne, må det jo være fordi den indstillede temp. ikke er opnået i rummet, eller de får konstant strøm ved en fejlmontering, og er dermed åbne.

(Er det tilmed muligt at koble gaskedlen og pumpen til systemet, der i al fald udgange dertil på kontrolenheden, og hvordan er det nemmest at gøre?)
Mange gulvvarmesystemer kører med seperat pumpe, og har også retur-danfoss-blande-termostat for at få mindre gulvfremløbstemperatur.
Men hvordan du kan koble kedel og pumpe ind, kan jeg ikke sige, da alle systemer er forskellige.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : yesboss

Dato : 19-03-08 14:08

Tak for svaret pallebhansen.