/ Forside/ Interesser / Helbred / Allergi / Spørgsmål
10  metteto 200
Stoppet næse, allergi
Fra : nosunshine5
Vist : 3427 gange
50 point
Dato : 05-01-08 23:05

Jeg har allergi mod husstøvmider i snart 12 år.
Jeg har mere og mere stoppet næse. Jeg bruger med jævne mellemrum otrivin, men det kan kun bruges et stykke tid. Jeg kunne godt bruge et par tips om hvordan jeg får fri passage i næsehulserne...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-01-08 23:08

Saltvand hjælper.
Men skaf en luftaffugter og hold luftfugtigheden på 50 - 55%
så reducerer du støvmiderne betydeligt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-01-08 23:10

Når du præcist ved hvad du ikke kan tåle, kan du få et vaccinationsprogram hos din læge.

Programmet varer 3-5 år.

Du får en vaccination med en meget lav dosis hver 14. dag, så stiger dosis og du får længere intervaller med vaccinationerne.

Dette program har hjulpet min meget allergiske søn rigtigt meget, så meget at han næsten ingen symtomer har idag. Når han har det slem, trods programmet, får han depotvaccinationer, og alm. allergipiller.

Når du har husstøvallergi, er det vigtigt at du ikke har gulvtæpper, støvsuger ofte og grundigt også væggene!!

Jeg føler med dig

Accepteret svar
Fra : simon-s50

Modtaget 60 point
Dato : 05-01-08 23:59

Vil sige at Nordsted1 har et meget godt tip men jeg har også 2.

1. Man kan for det første bruge næsespray, der findes mange slags jeg har prøvet 2 kan ikke huske hva den ene hedder eller men har en rigtig god næsespray nu ved ikke om dette er navnet mn der står "Otrivn menthol ukonserveret" den ha pebermynte duft og den virker helt vildt godt.

2. Der findes noget der hedder "pebermynedråber" eller det kalder mig og mine forældre det er ikke helt sikker på navnet. Det er noget man putter i varmt vand og så skal man sniffe det og når det er lunkent skal man drikke det. Det smager ikke så godt. Hvis du bruger dette så pas på med for mange dråber i det kan give næseblod.

Det kan købes på et almindeligt apotek.

Hilsen Simon

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-01-08 01:00

Prøv med kamilleblomster (fra apotek el.matas). Ned i en skål og kogende vand på. Tag et håndklæde over hovedet og hold hovedet hen over skålen uden at du brænder dig. Håndklædet skal danne et telt. Sid sådan til der ingen varme er mere. Det lukker næsen op, og så er det sundt for huden.

Kommentar
Fra : klumme-disk

Dato : 06-01-08 02:43

Citat
Jeg har allergi mod husstøvmider i snart 12 år.
Jeg har mere og mere stoppet næse.

Får jeg også til tider, når katten ligger sig mit FJÆS_ing
Eller for meget % så kan jeg få et nyse-flip...
der kan vare fra timer til dage.
Men bliver dog IKKE klogere af den grund

Men gå DOG til lægen og få at vide HVAD d ikke tåker__UPS støvede mider.

Og genere det ikke mere, tvivler jeg på der er tale
om ægte ALLERGI, så kunne du ikke se ud af øjnene.
SAMMEN MED NÆSEN______
Mener at høre, at der er kommet NYT medicin / til udvalgte.

Håber de gør DEN ALLERGI RACE_REN og UDRYDDER DEN

Pas på NÆSEN______

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 06-01-08 09:36

Få en henvisning til Øre-næse-hals-læge.
Han/hun kan hjælpe dig med den rigtig medicinering.
Der er en del råd på astma og allergi foreningens hjemmeside.
Et "næsehorn" til skylning med saltvand er også effektivt, hvis det bliver brugt konsekvent.

Otrivin og Zymelin er samme virksomme stof, og å kun bruges i max. 14 dage i træk, ellers gør det slimhenderne i næsen mere følsomme for alting, inkl. allergener.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 06-01-08 10:23

Det kan godt være en bivirkning af otrivin du oplever.
Der findes langt mere egnede midler i håndkøb når der er tale om allergi.
Du kan også prøve med antihistamin (håndkøbspiller).

MEN
Der er slet ingen tvivl, op til en øre/næse/hals som tidligere forslået. Du skal ikke have henvisning, det er gratis.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-01-08 10:38

Selv fik jeg lavet en prik test; tåler ikke birkepollen, men vist godt støvmider? Og hunde pelse??

Men mit råd: Køb en god ny støvsuger med ellergi filter, og brug den flittigt...

Vi købte den dyreste Dyson vi kunne finde, den skulle være speciel god for ellergikere?
Men det er vist mest reklame. Mon ikke støvsugere med filterposer er bedre?? Svend

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-01-08 11:01

Som tidligere nævnt, kan det være noget møj at tage næsedråber over en længere periode, dråberne kan få næsens slimhinder til at opfører sig som om du har allergi, uden at have det.

Du behøver ikke gå til en øre-næse-hals læge, han/hun ved ikke mere om allergi, end din egen
alm. huslæge Der findes også andre næsespray til allergi, dem du benytter er de samme mange bruger til forkølelse.

Bruger du de næsedråber specielt beregnet til allergi, er jeg sikker på du får det væsentlig bedre, hos os bruger vi Nasonex.

De er på recept, så du må en tur til alm. læge

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 06-01-08 12:14

Jeg får piller mod det. Men næsen stopper og jeg har brug for at rense næsen og otrivin kan kun bruges i kort tid. som jeg har læst på spayen, 14 dage.
Der forsøger jeg her om der er nogen kender en mere mild måde.
Hej klummedisk, jeg må gå ud fra at allergien er ægte nok, da jeg har fået foretaget en priktest der gav udslag på husstøvmider og pillerne jeg får er på recept. Hvor jeg får noget af beløbet slået af. Og det var en henvisning fra min læge jeg fik det på.

Generelt rådet med at gå til lægen dur ikke rigtigt. Jeg har gjort det jævenligt over de sidste 10 år. Der sker skam ikke rigitgt noget og hvorfor skulle der???Så længe medicinal-firmaerne kan få folk til at tage medicin der er symptombehandlende. Tjener de mere end hvis de faktisk kurede folk. Så det der sker sker i muse-trin.
Jeg vasker sengtøj ofte, intet gulvtæppe og støvsuger.Men den med at støvsuge væggen havde jeg aldrig hørt før. ;)

Kommentar
Fra : malene25

Dato : 06-01-08 12:32

hej

jeg vil give (granner01) ret jeg ville bare bruge mynte og så ville jeg blive ved med at forsøge at trække vejert gemmen næsen og pusse den meget i mens det går jeg selv hver gang jeg er snotte så var der kun 2 dage max du kan også prøve at smøre det øverste at næsen + under med mentolatom om natte det giver beder luft veje i hvertfald for mig

håber du kan bruge det

Kommentar
Fra : malene25

Dato : 06-01-08 12:36

vis man skal skift støvsugeren ud for at der ikke skal være mere støv er der kun en vej og det at få en hvor der er vand i beholde alt støvet i sig hvor en med filter altid vil spytte del støv ud i gen.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 06-01-08 12:45

Citat
Du behøver ikke gå til en øre-næse-hals læge, han/hun ved ikke mere om allergi, end din egen
alm. huslæge

Der er forskel på deres uddannelse så det er en fatal antagelse.
Hvis man er heldig har man en læge uddannet i almen medicin med interesse for netop det man måtte fejle - ellers er det faktisk lægens job at henvise.

Det er ret dumt at påbegynde en masse naturprodukter, eller investerer dyrt i en støvsuger, når kun en specialist vil kunne komme til bunds i problemet. I værste fald forværrer den slags situationen, da din allergi måske har udviklet sig fra støv og videre til andre allergener (som meget vel kan være i naturmidler).

Mit bedste råd - drop tråden, huskeråd i denne situation er ikke vejen frem.

Kommentar
Fra : simon-s50

Dato : 06-01-08 12:58

Citat
otrivin kan kun bruges i kort tid. som jeg har læst på spayen, 14 dage

Hej igen nosunshine5 det er sådan at jeg sidder med otrivin nu men jeg kan ikke se der står noget med 14 dage måske er det ikke den samme...
Held og lykke med allergien....

Simon

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-01-08 13:11

Citat
Der er forskel på deres uddannelse så det er en fatal antagelse.
Hvis man er heldig har man en læge uddannet i almen medicin med interesse for netop det man måtte fejle - ellers er det faktisk lægens job at henvise.

JA, henvise til en allergispecialist, ikke en øre-næse-halslæge

Nosunshine... bliv henvist til en allergispecialist, og få en grundig udredning af allergien. De fleste alm. læger kan godt lave en priktest, men hos nogle af lægerne bliver disse test brugt så sjældent, at allergerne de bruger, er blevet så gamle, at de ikke virker optimalt og derfor kan være misvisende. (siger de på Rigshospitalet)

Det kan da også være du skal skifte pille mærke, der er stor forskel på virkningen af dem, vi har vist været hele registeret igennem, men kun fundet et der virker -Aerius -

Og helt rigtig, lad være med at eksperimenter med naturprodukter, før du ved præcist hvad du ikke kan tåle, det kan i værste fald forværre din situation.

Når du har det rigtigt slemt, så snup et bad

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 06-01-08 20:33

Hej Nordstedt
Jeg kan ikke tåle husstøvmider, i følge priktesten. Jeg var heller ikke ude efter en alternativ måde at slippe af med min allergi. Det er jeg ret skeptisk over for. Men læser og høre da gerne hvad andre har prøvet. ;) Men jeg er såmænd bare ude efter en mild mådeat slippe af med den slim der op hober sig i min næse.

Jeg går ud fra det var en hals, næse ørespecialist jeg var hos. Det var ikke min læge. Det er efter hånden over 12 år siden. Men jeg har så fået Zyrtec eller billigste kopi-meddicinder var på markedet.
(Jeg fandt så ud af til min overraskelse at jeg ikke kan give blod når jeg tager den form for medicin, og sygeplejsken jeg snakkede med på OUH blev smæk-fornærmet over jeg ikke vidste det. Håber ikke hendes dag blev alt for ødelagt.Men i deres formular stod der ikke noget om at man ikke kan når man tager det. Bare om man tog nogen form formedisin Og det strejfede slet ikke mig.)
Gad vide om min donorkort så også er ubrugeligt??? Men så er der i det mindste obduktionskortet, det diskreminere vel ikke??? Noget må mit kadaver da bruges til...
Men måske skulle jeg tænke på at høre min nu nye læge om allergispecialist var noget. Inden jeg får fat i den flinke mand. Kan du så fortælle mig om de gør en forskel eller bliver man bare symptom behandlet som nu?
Hmm, de der bade, jeg troede det kun var hormonerne piskede at man tog sig en kold duch.

NB Ophober slimmen sig også i bihulserne??? Er der en der ved det?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-01-08 20:59

Citat
NB Ophober slimmen sig også i bihulserne??? Er der en der ved det?

JA

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-01-08 21:40

Et godt råd jeg fik af min gamle læge gik ud på at dryppe et par dråber eucalyptus på min søns hovedpude hver aften, han havde samme problem som dig og ud over det havde han astma. Det hjalp.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-01-08 22:48

Undskyld jeg ikke har svaret før, men jeg har ligget brak, og kandu posten har vist modvind..

Citat
Kan du så fortælle mig om de gør en forskel eller bliver man bare symptom behandlet som nu?

Den eneste form for medicin, der ikke "kun" er symptombehandlende, er den der tager 3-5 år, med et vaccinationsprogram.

Men snak med din læge om at blive henvist til en allergilæge, så kan i sammen finde ud af, om det er vejen frem for dig..

Ha ha du behøver nu ikke tage kolde bade, du må godt gøre det så behageligt som muligt - når du skal støves af -

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 13-01-08 22:04

Hej Granner01
Hvad er det for eucalyptus-dråber? Olie eller andet?

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 14-01-08 15:19

Tak for svaret simon-s50.
Jeg skyller ofte næsen,men det kan så gøres for tit har jeg erfaret.
Jeg har en flaske dråber stående. Så de kommer i sving.

Kommentar
Fra : simon-s50

Dato : 05-02-08 21:53

jamen det var da godt at høre at jeg kunne bruges igen kommer jeg på banen.

Held og lykke