/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Måleraflæsningen
Fra : Eschen
Vist : 2665 gange
200 point
Dato : 05-01-08 16:11

Hvad måler gigajoule i fjernvarmen ? – i forhold til m3. der jo er mængden af varmt vand man bruger.
Men hvad er gigajoule ?
forhånd tak Eschen !!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-08 16:19
Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 05-01-08 16:23

Det er en beregning af hvor meget energi du tager fra det varme vand !

Her er der en god forklaring på dit spørgsmål.
Kopieringen af formlen er nok lidt forvirrende....men find den et stykke nede i dokumentet.

http://www.fif-marketing.dk/documents/pdf/Esbjerg.pdf
Citat
Formlen til beregning af afkølingen ser sådan ud:
Forbrug af varmeenergi (GJ) · 239
= den gennemsnitlige afkøling (°C)
Forbrug af fjernvarmevand (m3)
Her er et eksempel med tal – taget fra en boligs årsaflæsning i 2002 og 2003.
1. aflæs. (2002) 2. aflæs. (2003)
Forbrug af varmeenergi (GJ) 165,12 240,56
Forbrug af fjernvarmevand (m3) 1.001,92 1.426,12
GJ-forbrug i perioden 240,56 ÷ 165,12 = 75,44
m3-forbruget i perioden 1.426,12 ÷ 1.001,92 = 424,20
Nu kan vi sætte tallene ind:
Det er altså boligens gennemsnitlige årsafkøling i varmeperioden 2002/2003.
I dette tilfælde er afkølingen jo meget fin.
75,44 (GJ) · 239
= 42,5°C
424,20 m3

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Eschen

Dato : 05-01-08 16:24

Hej - refi !
Jeg skal ha' det på dansk -tak!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-08 16:28

Varme er energi og joule er den energi som bruges til at varme dit vand.

Det kan være lidt vame i lang tid (mange m3) eller meget varme i kort tid.
Måleren regner den energi (varme X mængde) ud som er brugt til at varme op.

Giga er 1000 milioner enheder (joule)

Kommentar
Fra : Eschen

Dato : 05-01-08 16:42

OK.- DET ER OM AT FÅ RETUR VAND SÅ LANG NED I GR. SOM MULIGT- MIN ER CA. FRA 23-27 GR.
SÅ DET GIVER NOK FINT GIGAJOULE TAL.HEJ!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-01-08 16:49

http://www.eon.dk/templates/InformationPage.aspx?id=75616

Dim varme måler måer mængden af vand og den temperatur vandet har når det læøber ind i huset. og den temperatu det har når det løber ud igen den temperaturforskel og mængden af vand er de måle værdier der lægges ind i en formel som jeg ikke lige kender

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-08 16:53

Det "fine" Gigajoule -tal får du ikke på grund af din fine afkøling på vandet som går tilbage til værket.
Et Lavt joul-tal er bare fin økonomi.
Bliver temp for høj til værket skal du nok få det at vide.

Ps.
Grundet tryk og temperatur under opvarmningen af fjernvarmevand, er det mest økonomisk at varme koldt vand op.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-01-08 16:58

Rigtig Eyvind,
giga er enheds faktoren 1000 000 000

Ligesom kilo er 1000 og du siger 1 kg = 1000 g
og mega er en million = 1000000 og en magapascal = 1000000 pascal...

Så er 1 gigajoule er 1000 000 000 joule

Og hvad er så en joule?
Jo det er den energi der skal til for af flytte en kraft på 1 Newton netop 1 meter.

Her på jorden vejer 1 kg ca. 9,81 N så løfter du 1 kg 1 meter op i luften,
udfører du et arbejde (energi) på 9,81 joule.

Lidt mere kendt end energi enheden joule, er nok effekt enheden watt...
1 w = 1 joule /sekund så løfter du det ene kg 1 m på 1 sec præsterer du effekten 9,81 w.

Mere brugt er kW = 1000 watt;
Den gamle effekt enhed hk (hestekraft) fås iøvrigt når man løfter 75 kg 1 m på 1 sec,
så en kW er noget større end end en hk og en bilmotor har færre kW end hk.

Hvordan vi så bruger enhederne i fjernvarme er en anden og mere kompliceret sag, Svend

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 05-01-08 17:14

Her er lidt om hvorfor afkøling af fjernvarmevand er så vigtigt.
http://www.fif-marketing.dk/documents/pdf/Afkølingsbrochure.pdf

Kommentar
Fra : Eschen

Dato : 05-01-08 17:16

Hej Eyvind! Hvordan får jeg så et fint GJ.-tal og hvad er et fint tal i forhold til 1 m3 Fjv. Eschen!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-01-08 17:47

Fuldstændig ligegyldigt for dig om du nedkøler 1 M3 fra 70 til 60 grader, eller fra 60 til 50 grader, du har brugt samme energimængde i KJ
Men nogle værker straffer dem der ikke køler længere ned. Men det afregner KJ-måleren ikke efter, den afregner kun efter M3 og temperatursænkning.
Såå, om du bruger 1 M3 fra 70 til 30 grader, eller 4 M3 fra 70 til 60 giver samme pris/forbrug.
Et fint GJ tal ?, Det spørgsmål burde være, hvordan få jeg et lavt GJ årsforbrug.
Det får du kun ved at spare, sænke dit forbrug, skrue ned for temperaturerne i huset, og gå kort i bad, osv.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-08 17:56

Et lavt joule -tal er varmeforbrug med omtanke.

Hvordan du får det, kan jeg ikke sådan lige pege på.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-01-08 18:03

Du spurgte Eschen om hvad en gigajoule er, og det svarede jeg på...

Det du i virkeligheden vil vide er, hvordan du udnytter dit fjernvarme anlæg bedst muligt,
ved at tappe godt af den energi du får ind i huset med færrest mulige omkostninger...

Du har vel radiator termostaterne indstillet rigtigt; her om vinteren skal de alle sammen
være varme for oven og kun let lune forneden.

Også opvarmningen af brugsvand må være stillet så vandet lige netop er varmt nok,
uden at brænde...

Og så kunne jeg godt lide at vide, hvad der gemmer sig bag den fine faktor 239
som jakjoe har fundet til dig, men det er en helt anden sag, Svend

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-08 18:06

Citat
Fjernvarmevand skal afkøles mindst 30,0 °C.

Her kan du se, hvad vi har beregnet afkølingen i din varmeinstallation til.

Afkølingen er forskellen mellem fjernvarmevandets fremløbs- og returtemperatur. Afkølingstemperaturen må ikke være under 30,0 °C.

Såfremt afkølingen i gennemsnit på et år er under 30 °C. beregnes et afkølingsgebyr som vil blive opkrævet sammen med 2. acontorate.

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 05-01-08 18:22

En energimåler (varmemåler ) beregner hvor mange calorier du trækker ud af fjernvarmevandet på følgende måde : m3 x ( temperaturforskel mellem frem og retur ) x 1163 / 1000 = kWh
1 Gigacalorie = 1163 kWh

Med hensyn til de 239: 1 Gigajoule = 0,239 Gigacalorie = 277 kWh

Med hensyn til straf ved for dårlig afkøling mener jeg faktisk at Struer Varmeværk straffer hvis man afkøler for meget. Men sådan er der jo så meget

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-01-08 18:25

Nu er det jo ikke kun inde i Eschens hus, der sker en afkøling af fjernvarme vandet,
som han direkte betaler for.

Der er jo også store tab i de lange forsyningslinier fra fjernvarmeværket, og det vil jo især
være dårlig økonomi, hvis også returen havde høj temperatur og dermed stort varmetab.

Afkøles der ikke nok, skal der jo også pumpes mere vand igennem ledningsnettet,
med ekstra tryktab og energi forbrug til følge...

Noget fjernvarmeværket naturligvis vælter over på forbrugerne, heriblandt dig Eschen,
og vær du glad for at du ikke havde hus, dengang man kun målte m^3 forbrug, Svend

Kommentar
Fra : Eschen

Dato : 05-01-08 18:26

Hej Sven!
På mit aflæsningskort er forventet forbrugsat til 11,00 GJ. men jeg har brugt 16,50 - Det er det mer forbrug GJ.- der var grunden til jeg har spurt, mit m3 forbrug var OK.Eschen!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-08 18:37

Der røg julegaverne til i år.....

Det er lige 50% overforbrug

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-08 18:38

Og så har vi endda ikke haft nogen særlig vinter hverken sidste år eller til dato....

Kommentar
Fra : Eschen

Dato : 05-01-08 18:47

Ja refi! - Men m3 passe jo -og det jo det man betaler efter-men tak til alle for gode svar Eschen!

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 05-01-08 18:48

Med hensyn til at vælte noget ned over forbrugerne, så er de fleste varmeværker forbruger ejet så derfor er det jo i alles interesse at varmeanlæggene kører så optimalt som det er muligt

Kommentar
Fra : Eschen

Dato : 05-01-08 18:58

Lige nu -Fjv.-ind med 84,56 gr.-Ud med 23,24 gr. afkølingen på 61,38 gr.---Eschen !

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-01-08 19:40

Det er en meget flot afkøling du har...
ikke din skyld hvis fjernvarmeværket må pumpe unødigt vand rundt.

Men når din afkøling er bedre end normalt, så burde dit vand forbrug, for samme energi forbrug, også være lavere end anslået.

Du køler fint af, du bruger ikke for meget vand, altså bruger I mere energi end forventet...
Det kan der være mange grunde til; gå kort i bad, var der vist en der sagde...

I har vel opvaske maskine, skyld ikke først tallerknerne under den varme hane.
Og har i cirkulations pumpe på brugsvandet, så det ikke skal løbe længe før det bliver varmt..

Der er sikkert flere energi tyve, Svend