/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
gendannelse ligesom på bærebar
Fra : speed210
Vist : 578 gange
95 point
Dato : 05-01-08 16:09

kan man ikke lave det på en almindelig kontor pc altså alt f11 og så går den tilbage til kun windows ligesom på min acer bærebar det tager nemlig kun ganske få minutter så er den som ny SMART

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-01-08 16:16

joeh - det kan man da på en af mine stationære - lige præcis - men hvordan ???? - aner det ikke

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-08 16:32

Det er et indbygget program som henter data på en skjult partition på den bærbare.

Ps.
Derfor bør du ikke lade dig logge til at formatere din harddisk.

Kommentar
Fra : speed210

Dato : 05-01-08 16:37

det er da ellers meget nemt det ville være letter når man roder ned pcer jeg har en stående til at forsøge med en intel 2,53 13gb hd den kan godt bruges til det jeg ved bare ikke hvordan

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-08 16:39

Nu er det jo ikke alle pcer der har denne skjulte partition liggende......

Så du kn IKKE generalisere...

Kommentar
Fra : speed210

Dato : 05-01-08 16:41

Nej jeg ville lave den paration

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-08 17:00

Det er ikke så meget partitionen, men nærmere programmet til at hente de data til at "friske op" på systemet.
Det bruges også på nogle computerskoler til at gendanne hver dag.

Noget andet du kan gøre er at benytte et program til at geninstallere din windows, som så kan ligge på en anden harddisk eller på en anden partition.

Programmet hedder Ghost og ligger på en CD (80 Mb) som hedder Hirens.
Kan hentes her:

Hiren Boot CD 9.3
http://www.blumaise.org/blog/archives/2007/10/download-telecharger-hiren-boot-cd-9-3.html

Hentes og brændes som image fil i eks. Nero

Kommentar
Fra : speed210

Dato : 05-01-08 17:12

jeg prøver lige om det dur

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-08 18:04

Her er et program til at lave partitioner.
http://www.kandu.dk/Tip16078.aspx

Så du kan lave et sted til din image-fil

Begge de anviste CD'er er bootCd og kører ikke i windows.

Kommentar
Fra : speed210

Dato : 05-01-08 18:17

jeg tog bare paratition matic

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-08 18:25

Ok -
Den Hirens CD > start comp med den > clone tools > Ghost > Ghost normal og lad den rulle ind.
Nu kan du lave en partition til image
peg på disken > ok > peg på partitionen > ok > peg på destinationen > brug fast komprimering
Og samme vej til partition fra image

Kommentar
Fra : speed210

Dato : 06-01-08 17:32

den hedder da beckup driver backup

Kommentar
Fra : speed210

Dato : 06-01-08 18:24

det virker ikke andet forslag ????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-08 19:37

Jeg bruger de programmer tit, så hvis det ikke virker må jeg ha' forklaret forkert.

Partition / backup med image programmer er ikke bare lige.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 07-01-08 10:16

Ved ghost hedder det enten local part > to image eller local disk to image
man kan også local disk to disk eller local part to part... (ville bruge local * til IMAGE, ved minder der er massere af HD plads.. eller at du ønsker at kunne gendande enkelte filer.)

Der findes værktøjer som kan "skjule" partitionen så den ikke optræder i windows... men at få F11 til at boote fra partitionen og gendande -> kræver en BIOS hack og det er ikke noget man skal begynde på ved mindre man virkelig ved hvad man fortager sig :).

En anden måde at gøre det på er...

oprette en ny partition. installere en BartPE (www.nu2.nu/pebuilder) på denne -> lav en bat fil der køre en ghost32 eller lig. gem ghost umaget af dit system på drevet og henvis til den i bat filen. Nu kan du hvis du ønsker at genskabe din pc, boote i BartPe og via denne "auto gendande" dit system...

Hvis du ønsker at gøre det rigtigt avanceret, kan du benytte AutoIT til at scripte dig en GUI med genvejs taster til oprettelse/gendandelse (du skal stadig benytte en 32bit image program).
(det er denne metode jeg selv benytter til mine kunder, med undtagelse af at jeg bruge DVD skive istedet for harddisk.)

/Rex