/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Kan man få hjælp
Fra : elocin
Vist : 618 gange
20 point
Dato : 05-01-08 08:35

Kan man få hjælp til nabo tvist
I dette tilfælde drejer det sig om et ulovligt opført skur på nabogrund, efterfølgende har kommunen hjulpet naboen med at finde fejl og mangler på min grund og tilbyder nu at de måske vil lovliggøre mine ulovligheder, imod at vi giver naboen lov til at have det ulovligt skur .

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-01-08 08:38

HEHEHE.. Det lyder rigtig halvråddent. Er din nabo kammerat med dem i kommunen som har sagen??

Kommentar
Fra : jacob2300

Dato : 05-01-08 09:39

Det lyder surt, men du bør vel kunne få 'ret' ved at følge den lovlige vej. Det proces skal din nabo også igenne for at han kan få ret, og måske gider han ikke det.

Du skal henvende dig personligt til din kommune for at få information om, hvorvidt den gældende bygninger er lovligt opført. Hvis du mener, at bebyggelsen er til ulempe for de omliggende grunde, har du mulighed for at klage til kommunen med henvisning til Byggelovens § 13.

Du kan finde de gældende bygningsreglementer på www.br08.dk. Vær i den forbindelse opmærksom på at BR08 først er gældende fra 1. februar 2008. Indtil da gælder BR95 og BR98.

Mvh Jacob2300

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-01-08 09:41

Dine ulovligheder.....

Har Du tagudhæng hen over skel eller lignende ?

De nabotvister behandler kommunen som vinden blæser. Nogle gange bliver folk tvunget til at flytte en flise 5 cm, andre gange tillades byggeri 8 m højere.....efter at det er bygget.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-01-08 10:03

hvis ikke naboens skur er direkte i vejen for dig, synes jeg du skal lade være med at lave en sag ud af det. et godt naboskab er meget værd, og det går nok til helvede hvis du vil have ham til at fjerne skuret. og når du skriver at du selv har noget ulovligt bygningsværk, kan det vel tænkes at du selv er den der bliver hårdest ramt af en evt. sag. nogle ting skal man bare vænne sig til hvis man vil igennem tilværelsen på en fornuftig måde.
du hænger vel heller ikke i telefonen til politiet hver gang du ser en der kører for stærkt.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 05-01-08 13:13

her må jeg give timara46 ret : hvis du selv har noget på din grúnd der er ulovligt og du samtidig er efter nabo den går jo ikke ! hvis det skur ikke generer dig så ville jeg også se gennem fingerne med det og bevare det gode naboskab det er nok det mest udholdelige i det lange løb.

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-01-08 13:52

Er det noget du har fra kommunen, eller kun fra din nabo, at der er fejl på din grund??

Kommunen lader i hvert fald ikke sådanne oplysninger gå gennem tredjemand.

Måske din nabo bare vil skræmme dig lidt.....

Men hvis der er noget om snakken, at der også er ting på din grund, der ikke helt følger reglerne, så synes jeg nok, at du ikke burde ha' så travlt med naboen.......man skal ikke smide med sten hvis man selv bor i et glashus ved du nok

Men derudover, er det kommunens tekniske forvaltning du skal henvende dig til og klage, såfremt du mener, at naboens skur er ulovligt opført, og at det dermed er til gene for dig.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-01-08 13:53

Citat
at de måske vil lovliggøre mine ulovligheder, imod at vi giver naboen lov til at have det ulovligt skur .

Forresten, jeg tvivler på, at kommunen giver sig af med at lege "bytte købmand" på den måde

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 05-01-08 14:05

DOVA

Citat
Indsæt din .......man skal ikke smide med sten hvis man selv bor i et glashus ved du nok
tekst her

næ eller skyde med elastikker hvis man går i gummistøvler

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : elocin

Dato : 05-01-08 14:34

Jeg udtrykte mig ikke klart nok
Naboen har et ulovligt skur, opført i skellet i min forhave
Jeg har tagplader over brænde ud til offentlig sti
Det jeg søgte var om man kunne få juridisk hjælp????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-01-08 15:18

Jamen hvad skal du med juridisk hjælp.

Sådan en sag SKAL igennem kommunen, da det er deres område at varetage, at reglerne om bygge- og skellinier overholdes.

Så er den ikke længere.

Hvis du er utilfreds og mener, at naboens skur er opført ulovligt, ja så er det kommunen, og kun der, du skal henvende dig.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 05-01-08 18:49

Medmindre du selv vil betale for advokatbistand, har du vist ingen mulighed for decideret juridisk bistand i sagen.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 07-03-08 20:26

Den ene tjeneste er den anden værd...følg chicapigens råd. Du må ikke tor, at jura er en højere retfærdighed, der kommer som sendt fra himlen. Juristerne er sat her på jord for at rydde op i alt det rod, vi mennesker går og laver for hinanden, og det førre også til, at der må hugges en hæl og klippes en tå. Det er der intet forkert i....det er bare virkeligheden. Jeg har praktiseret som jurist i 40 år, så du kan roligt trq mig.