/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
lakering af aptering
Fra : trimare46
Vist : 2382 gange
300 point
Dato : 04-01-08 21:36

jeg skal have lakeret apteringen i min båd og vil gerne høre fra nogen som har erfaring med den slags. specielt er jeg interesseret i at høre fra nogen der har erfaring med at sprøjtelakere på lodrette flader i koldt vejr. med koldt vejr mener jeg mellem 5 og 10 grader. hvilken lak er bedst til det.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 04-01-08 23:40

Kontakt en sælger fra F.eks. HEMPEL, det er ganske gratis.
Det finder du på "De gule sider", og så kan du være sikker på du får den rette instruktion.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 300 point
Dato : 04-01-08 23:44

Jeg har ingen erfaring med båd, men med sprøjtelakering i almindelighed.
du skal holde dig indenfor det temperaturinterval som lakfabrikanten angiver. Du skal også have målekop, for at instille til ret viskositet ved den temperatur. Lad vær hvis du er amatør.

Umiddelbart vil jeg ikke mene at det er formålstjenligt at sprøjeindvendig i en båd.
Der findes mange lakker, som kan give flotteresultater men rulle og pensel. Det kræver heller ikke så meget øvelse som sprøjtning.
Det er MEGET svært at få lak nok ind i kroge og hjørne mellem lodrette flader uden at lave løbere ved siden af.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 05-01-08 16:06

Hej trimare
Jeg skulle en gang være smart (doven) og sprøjtelakere mit forskod---bvadr--noget møg--måtte slibe hele skidtet af og begynde forfra MED PENSEL.
De almindelig kendte klarlakker til skibsbrug er ikke beregnet til sprøjtepistol og hvis du vil ned i den temp. du omtaler, skal der ret meget fortynder i. Da tørretiden samtidig er væsentlig forøget fører det uvægerligt til løbere.
Mit råd vil være at du finder varmeovnen frem, hæver temp. til 20 gr. og køber en god lakpensel (hvis du ikke kan vente på foråret)
Det er både hurtigere og nemmere at rigge varme til end sprøjte, kompressor, afdækning og gud ved hvad.
Held og lykke
mvh
dabj

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-01-08 16:20

jeg er ret presset tidsmæssigt, da jeg har taget al apteringen ud med undtagelse af hovedskot. jeg skal også have ny loftbeklædning og nye elinstalationer. så skal ruderne limes om og der kommer sikkert en million andre ting inden jeg er færdig. så hvis det var muligt at sprøjtelakere kunne jeg spare en del tid der. men jeg må jo nok bide i det sure æble og købe en pensel.

Godkendelse af svar
Fra : trimare46

Dato : 05-01-08 16:20

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : finemus2

Dato : 05-01-08 17:13

Hvis du vil lakere i meget koldt vejr så brug Tonkinlak det kan bruges i frost og indeholder ikke opløsningsmidler, så det stinker ikke, rart i et lille lukket rum.