/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Scooter dør ved højere omdrej
Fra : Peder99
Vist : 1211 gange
100 point
Dato : 04-01-08 10:14

Hej.

Jeg har en scooter som jeg har haft i et halvt års tid.

Den har altid kørt godt, men er på det sidste begyndt at køre mærkeligt.

Til at starte med kører den OK, men efter lidt tid mister den kraften og kan ikke trække sig selv når jeg når kommer lidt op i omdrejninger.
Det bliver så slemmere og slemmere jo længere jeg kører og til sidst kan jeg ikke køre. hvis jeg så holder i tomgang lidt, vil den gerne igen (ca. 50 meter) så går den ned i omdrejninger igen indtil jeg slipper gassen igen.

hvad kan der være galt?

mvh
Peder

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-01-08 10:21

Evt tilstoppet luftfilter Eller benzintilførsel er min første tanke

Mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-01-08 10:23

Det ka osse være lufthullet i tankdæksel der er stoppet så der opstår vaccum i tank når benzien render til kaburator det kan også være at den ikke får det olie den skal have og simpelthen er ved at sætte sig i stemplet

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-01-08 10:25

Ka du komme med flere specefikke oplevelser med den ??

Mvh Sune

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 04-01-08 10:58

Eller endnu en: Utilstrækkelig køling.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-01-08 12:20

Hvis det er lie nu det omhandler med den kulde tror jeg ikke på den med kølingen Meem man ska jo aldrig sige aldrig

Mvh sune

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 04-01-08 12:36

Til at starte med kører den fint. så begynder den at gå ned og lyde mærkeligt ved ca. 40-50 km/t jo længere jeg så kører desto hurtigere opstår problemmet (30 km/t, 20km/t osv.) Jeg har erfaret at den kører fint i tomgang og efter den har været i tomgang vil den gerne accellerere, men dør hurtigt igen.

Det er også som om det sker hvis jeg drejer om i kraftig modvind, eller kører op og ned ad bakke.

Peder

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-01-08 12:48

Hvad med de andre svar om olie feks. bruger den olie??Tankvaccum Filtrer osv.??

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-01-08 12:49

Lyder mærkeligt som klirrende jern mod jern ell??

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 04-01-08 13:25

Det kan lyde lidt som om der er lidt fugt i din kaburator.
Prøv at tilsætte lidt kaburatorsprit i din benzin.
Det tyder jo ikke på at du har pillet ved den selv(og årsagen skulle ligge her...).
En lille dråbe vand kan komme op og lukke dysse huller, men da vand er mere tykt flydende end benzin kan det lukke de småhuller uden selv at slipp igennem.
mvh Ben

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 04-01-08 13:39

Når jeg siger lyder mærkeligt er det som om den ikke kan tænde ordentligt (drukner)

Jeg plejer at købe almindeligt 2-takt knallert olie (jeg har fået af vide det er det der skal bruges) med hensyn til tank vakum filter aner jeg ikke hvad den bruger! Det er det der sad i da den blev lavet!

Kan man købe kaburatorsprit på en tankstation? og hvor meget skal der i?

Peder

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-01-08 14:01

Ok så må vi lige ha at vide hvad for en model det er ?? Pgo'er freks.har jeg oplevet at en del af dem kan finde på at tilstoppe i olieslangen Feks.Derfor bruger den olie som den jo skal ??????hjælper det at du tager dssækslet til tanken af?????? Der sidder et filter ved indsugningen til Kaburatoren Er det tilstoppet???Er det specielt imedens det har været frostvejr at der er opstået de problemer du har beskrevet ??? Ellers har jeg ikke speciel erfaring med at der sku komme vand i kaburatoren men hvis kan det så kan klares med lidt kaburatorsprit men man ska jo aldrig sige aldrig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-01-08 14:19

Citat
Ellers har jeg ikke speciel erfaring med at der sku komme vand i kaburatoren

Der kommer FUGT i alt der ikke er hermetisk tillukket (ikke VAND)

Til orientering kan jeg da meddele at ALT der kører med karburator bør have en "sjat" (en snaps pr 5 liter) karburatorsprit iblandet benzinen ved tankning (om vinteren) ....

Det forebygger FUGTdannelse som kan blive til en vanddråbe og dermed give "forstoppelse"....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-01-08 18:18

Vrøvl og sludder Er uddannet mekaniker og har aldrig skriver aldrig nogen sinde brugt kaburatorsprit Ved godt at der kan komme kondens i benzinen af forskellige årsager Men det der med spritten er noget de fleste (Ja undskyld og sikkert et efterfølgende ramaskrig) de fleste amatører (amatører = ikke uddannede)hælder til at bruge i massevis af men det er vel også snart billigere at blande i benzinen end Benzin med ed priser vi snart er oppe på

Mvh Suine

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-01-08 18:20

Kvæl dig i detaljer Vand er som så meget andet Kommet af damp em fugt er du så glad

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-01-08 18:36

Citat
r uddannet mekaniker og har aldrig skriver aldrig nogen sinde brugt kaburatorsprit

Det er heller ikke dig der skal bruge det men ejeren af køretøjet...

Citat
Ved godt at der kan komme kondens i benzinen af forskellige årsager

Og HVAD tror du så spritten gør godt for ???????

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-01-08 18:58

Hjælpe amatører som dig Hva ellers

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 04-01-08 19:09

Jeg bifalder også brugen af karburatorsprit, -og se gerne min profil-, da der ofte ved nogle systemer dannes is i indsugningen, men det er mest udpræget ved højere fugtindhold i luften, og dertil er nogle motorer værre end andre. Om det gælder netop din knallert, skal jeg være usagt, men det er ihvertilfælde en billig måde at afprøve.
Også karburatormodeller i biler havde dette problen, og især 1200 VW, som jeg selv som ung har oplevet, meget udpræget, --- nogle afhjalp det med at afskærme det fra den varme udstødningsmanifold, så varme og kuldepåvirkningen ikke blev så ordinær, dette var også løsningen fra bilfabrikkernes side.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-01-08 19:34

"stilkene"

pas nu på du ikke kommer til at "træde" på en af DK´s DYGTIGESTE mekanikere.....

Sune ved skam hvad han taler om....

Og når han slår fast at "det kun er amatører" der bruger den slags - så har vi "amatører" bare at acceptere....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-01-08 20:22

Altså..................kære "mekaniker" vand opløses ikke i benzin.
Vand opløses i karburatorsprit (vistnok derfor betejnelsen)
Karburatorsprit med opløst vand kan forbrændes / passere forskellige steder.

Et kendt problem var is i karburatoren på de gamle Morris Mascot / Austin Mini om vinteren og der hjalp det med karburatorsprit.

Ps. Må ikke benyttes i biler med katalysator.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 04-01-08 20:32

"refi" , Jeg kan ikke se problemet. - kan du?
Jeg forholder mig til fakta.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-01-08 20:40

Men det kunne godt tyde på snavset luftfilter. Det ligner en for fed blanding når motoren bliver varm.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-01-08 21:15

Træk benzin-påfyldningslåget af, og se om den igen kan køre fint, og kan den det, så må du have boret et 2 mm hul igennem det, for at den kan få normalt lufttryk ovenpå benzinen.
Ellers vil jeg tro fejlen også kan ligge i tændrøret, køb et nyt, det koster jo ikke mange basøre.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-01-08 01:42

Hørt palle

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-01-08 20:14

Har du fået kigget på den??? hvis, må du jo sige hvad du evt. prøver af de fejlfindingsmuligheder vi giver dig,og om det hjælper eller ??

Mvh Sune

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 07-01-08 12:30

Hej

Så har jeg prøvet at hælde kaburatorsprit i benzinen og at tage dæsklet af tanken når problemt opstår.

Det virker ikke!

Vil senere prøve at rense luftfilteret (hvis jeg kan finde det )

Jeg har bestilt et nyt tændrør som jeg vil prøve når det kommer.

Er der mere jeg burde prøve?

Peder

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-01-08 22:32
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-01-08 22:35

På det link jeg sendte kan du se hvordan en kaburator ser ud og den sidder inde bag der hvor man fylder olie på
Bruger den olie som den skal ???

Mvh SunoFisk

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 14-01-08 09:24

Hvad skal jeg se efter på kaburatoren?

Ja den bruger olie! om den bruger hvad den skal er svært at se, men den bruger i hvertfald noget!

mvh
Peder

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 14-01-08 09:25

Sunowich er det rensning aaf luftfilteret du hentyder til når du nævner kaburatoren?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-01-08 09:28

Ja luftfilteret sidder der som nævnt

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-01-08 09:35

Ok godt at den bruger noget for ellers ku det være den var ved at sætte sig / brænde sammen

Har du været inde ved rullerne der hvor remmen sidder ?? HVIS DU IKKE VED NOGET OM DET KAN DU HOS T:Hansen i enhver brocuer om scootere ligemeget mærke lærer om remme ruller og så videre på de første sider i hæftet. Det kan nemlig også være dine ruller der er slidt kantede så de ikke har en glidende fremdrift af din scooter det kan man først på konstateret når man er inde og kigge på dem.

Hav en god dag SunoFisk