/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Antenne & sat i samme inst.
Fra : Bamse82
Vist : 885 gange
100 point
Dato : 04-01-08 00:00

Hej...

Jeg har et tvivls-spørgsmål.

Mine forældre har kæbt nyt hus og jeg er igang med at renovere deres elinst. osv. Nu skal jeg så opsætte deres nye parabol, men er i tvivl om installationen i huset. JEg har tænkt mig at gøre det på den måde som ses her:
http://www.lkristensen.dk/antenne.pdf
er der muligt? eller er der en anden måde der er bedre?
De skal gerne kunne se alle parabolkanaler via TV 1, og i første omgang DR1, TV2 og den kanal som receiveren står på via tv'et i værelset. Kan det ikke lade sig gøre? Kom endelig med ideér/forbedringer. Jeg har god erfaring i alm. Coax-inst. men intet i parabol.

På fohånd tak!

Med venlig hilsen

Lasse Kristensen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-01-08 00:20

Den tegning du går efter er forældet.
Lad være med at sætte separate antenner op for dr1 og tv2 . De vil alligevel mangle DR2 med den måde du vil gøre det på.
Om et år lukker de analoge udsendelser fra DR1 og TV2, og så er den gammeldags installation spildt.

I stedet skal du sætte en simpel enkelt antenne op og nøjes med at se alle danske kanaler med en digital modtager. Den er endda biligere end den sparede antenne.
Antallet af jordbaserede tv kanaler afhænger af hvor i landet man er. De tre danske kan man tage overalt ---næsten. Nogle steder endda på en simpel stump ledning som antenne og andre steder med en passende tagantenne.
Og så bliver de digitale billeder endda meget bedre. spøgelser og støj er simpelthen udelukket i den teknik, og det uden retningsantenner filtre osv.

Satellitantennen er så kun til de åndsvage købekanalermed de mange reklamer. Men enhver sin lyst.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-01-08 00:24

Jeg har gjort det ved at sætte RF modulator ved sat receiveren og kørt RCA ind i modulatoren og taget TV out og kørt til tv 2.
Modulatoren laver signalet om så det sendes på en af dig bestemt frekvens f.eks kanal 62. Sætter du samtidig antenne in i modulatoren så har de også dr1 og TV2.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 04-01-08 01:16

Din tegning kan kun bruges i et år, så er det slut med analogesignaler.
Og du skal bygge anlæget op på følgende måde. Kabel fra parabol direkte til reciver, scartkabel til tv1, en billig ant, den du har(kan være undertaget,så ingen synlig ant udvendig på huset) som forbindes via antkabel til parabol RF indgang og udgang til en løs digitalmodtager og scartkabel til tv1 så kan du se alle parabol kanaler, DR1, DR2 & TV2 på tv apperat 1 og coax fra digitalmodtager antudgant til en digitalmodtager der forbindes med scartkabel og RF kabel til tv2 så kan du se 1 parabol kanaler, DR1, DR2 & TV2 på tv apperat 2.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-01-08 01:42

skal lige nævnes at den ene parabolkanal der kan ses på det ekstra fjernyn er den kanal der ses på tv 1.
Du kan også få det lavet sådan at du kan fjernbetjene satten fra tv2 med fjernbetjening forbundet til tv1 med ledning eller trådløst.

Kommentar
Fra : Bamse82

Dato : 04-01-08 08:37

Er i ikke flinke at lave en tegning til mig? det siger jo meget mere end ord....

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-01-08 09:45

Send lige en emailadresse,så kan jeg sende den så kan du selv lægge den ud på nettet

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 05-01-08 22:11

Er det her spørgsmål gået lidt i stå?

Jeg er lidt spændt på hvad i finder ud af.

Jeg har lidt samme problem med sammenkoblingen af div. apparater.

Jeg plejer at få en ud og forbinde de forskellige apparater når jeg får et nyt, men har ikke fået taget mig sammen endnu.

Det skal åbenbart forbindes i den rigtige rækkefølge for at signalerne bliver sendt retur til antennestikket og videre til fjernsynene i de andre rum.

Lige nu er mine åbenbart forbundet forkert for jeg kan kun se tv 1 og tv 2 og altså ingen parbol.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-01-08 22:26

hennooah
Du skal have et scart kabel fra din satreciever out oh ind i dit tv og så kan de se sat på f.eks av1 eller 2

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 05-01-08 22:44

Jeg syntes ellers det plejer at være mere bøvlet.

Jeg kommer ned i min stue med div. antenner, kobler det hele sammen( 2 dvd'er og en satbox) og sender det hele retur i det samme antennestik og derfra går signalet videre op til de andre fjernsyn, men parabolen mangler.

Det skal jo også kobles så man kan optage på dvd'en.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 05-01-08 23:19

Når der skal kobles TV, Parabol. Dvd mm. sammen, skal der/(det er best at) bruge, fuldmonteret scart kabler, så får man det bedste billed påTV´s AV kanal, og der kan både ind/afspildes, hvis der også skal et signal vider til en andet TV, skal RF/ANT stik også bruges, og antsignal skal først ind i parabol, så til dvd og / vidio og så vider til næste TV. er det lange kabler / dårlig signal, sættes der en antenneforstærker imellem.

Kommentar
Fra : Bamse82

Dato : 06-01-08 18:21

Stig54: Har du lavet en tegning til mig??? savner den nemlig :D