/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Netsignal for svag?
Fra : Brassovitski
Vist : 818 gange
200 point
Dato : 03-01-08 23:36

Hej
En kollega har fået gravet et kabel ned til en lille lejlighed der ligger ovenpå hans garage, uden forbindelse til huset, længde ca. 60 m. Der hvor nettet kommer ind står en HUB, der fordeler signalet til en maskine i samme rum og så over til 'fjernmaskinen'. I den anden ende af kablet er signalet åbenbart lidt svagt, eller også har den bærbare der bruges på det lange kabel ikke et netkort der er følsomt nok. Når der tilkobles en nyere bærbar er der ingen problemer. Hvilket hardware kan der sættes mellem den 'svage' bærbare og netkablet for at det kommer til at virke som en slags forstærkning af signalet. Jeg har tænkt på om der ikke bare skal opsættes en HUB i den ende af kablet der er længst væk, vil det løse problemet, og hvis, hvilken billig HUB kan så bruges?
/Brassovitski

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 03-01-08 23:42

til RJ 45 kabel kan der vist fås en forstærker

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-01-08 00:27

Han kan prøve at skifte huben til en moderne switch, som giver kraftigere signal og har mere følsom modtager.
Husk internet er beggeveje, for at virke. Der skal jo anmodes ompakker og kvitteres for dem.for at der kommer noget igennem.

Et bedre kabel , med ringere dæmpning og beregnet til jord, ville være den rigtige løsning. Men nu er det jo gravet ned.
Jeg ville have brugt en trådløs forbindelse i stedet. Med retningsantenne kan den række meget længere .

Kommentar
Fra : Octon

Dato : 04-01-08 08:32

Du siger at det ikke er noget problem med nyer bærbar pc'er så det er muligvis netkortet.

Du kan prøve at købe et usb trådløst netkort disse har et stækerere modtager signal ind de fleste bærbar pcer har.

Mvh
Octon

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-01-08 11:14

Fra router til switch (som omtalt) er der ikke noget problem med op til 100 mtr. (afprøvet her)
Både router og switch fungerer som forstærker og kan indskydes til forlængelse.
Hastiheden er afhængig af:
Kabeltype
stik og stikdåseforbindelser
Netkorttype som er bedst med 10/100

Kabler må ikke knækkes men skal ligge i bløde buer (omkring ølflaske)

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 04-01-08 12:48

Halløjsa
Jeg er lige kommet i tanker om at jeg har en 5 port switch 10/100 MPS liggende, så den prøver vi lige at sætte imellem en gang i starten af næste uge, så må vi se om det hjælper.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-01-08 17:00

OK prøv det.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-01-08 00:42

Jeg tror ikke på, at du bruger en netværkshub. En HUB er en oldsag fra netværkets barndom, der afløste netværk via skærmet coaxialkabel.
Hubben kan kun styre en forbindelse ad gangen, uanset hvor mange IP adresser du har til rådighed.

Det som jeg tror vi skal tale om er Switch or Router.

Når der trækkes så lange kabler, er det vigtigt at du har det i én længde; altså ikke noget med for mange samlerled imellem, da det giver tab.
Kablet skal være det rigtige netværkskabel, og det må ikke have nogen form for skader; herunder klemskader, da det også giver tab.
Normalt skal der kunne trækkes op til 100 meter uden problemer, hvis du undgår de to ovennævnte problemer, da de begge er ødelæggende for ballanceringen af signalet i kablet.

Jeg kan fortælle dig og andre til en orientering: Et fladkabel uden de nødvendige parsnoninger i kablet, vil med blot en meters længde gå næsten helt istå. Så du kan nok se hvor nødvendigt det er, at bevare den ballancerende parsnoning i kablet, hvis man også vil bevare forbindelsen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-08 10:37

Og når de lange kabler ender i eks. en vægdåse -
skal partsnoningen forblive snoet helt hen til "monteringsknivene".

I dag med høje hastigheder på netværk, er alle disse ting meget vigtigt, og som i mange andre tilfælde er kæden ikke stærkere end det svageste led.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-01-08 17:01

Hej Severino
Selfølgelig er det en router jeg bruger i den ene ende, jeg ved s.. ikke hvordan jeg er kommet i tanker om at det skulle være en HUB.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 18-01-08 08:44

Halløjsa
Jeg prøvede at koble den switch imellem som jeg havde liggende. det løste ikke problemet.
Er der nogen der ved om en router vil virke bedre?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-01-08 21:01

Nej en router er ikke bedre i denne sammenhæng. En router er jo i den lokale ende en switch, der har et styresystem tilkoblet, der kan administrere IP-adresser m.m., så det vil heller ikke hjælpe.
Der er et par muligheder for at se om der er forbindelse.
1. Et teststik hvor forbindelsen returneres til routeren, hvormed du kan se om der er hul igennem.
2. En netværkstester, der scanner alle 8 ledere for korrekt forbindelse og om der er hul igennem.

Hmmmmmmm
Jeg kommer lige i tanke om, om I har overholdt monteringsrækkefølgen af de 8 tråde. Hvis ikke, vil forbindelsen være død på den afstand.

Trådpar 1 skal have forbindelse fra ben 1 til 1 og ben 2 til 2
Trådpar 2 skal have forbindelse fra ben 3 til 3 og ben 6 til 6
Trådpar 3 skal have forbindelse fra ben 4 til 4 og ben 5 til 5
Trådpar 4 skal have forbindelse fra ben 7 til 7 og ben 8 til 8

Farverækkefølgen er af mindre betydning, men bør følge standarderne, da det så ikke skaber forvirring. Undgå også at samlingerne har for lange usnoede samlinger, da det er af stor betydning for signalets hastighed.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-01-08 21:27

Det lange kabel skal monteres rigtigt i dåser i begge ender.
Der må ikke bare klemmes et par stik på i hver ende (patch-downstik).

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 21-01-08 10:00

Hej severino
Citat
severino, Dato : 18-01-08 21:01

Jeg har sendt dine anbefalinger til kollegaen, så må vi se om han har energi til at bøvle videre.

Foreløbig tak.