/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmerør i væg
Fra : Peder99
Vist : 4972 gange
100 point
Dato : 03-01-08 22:08

Hej.

Jeg har et gammelt 2 etagers hus. varmeinstallationen er lavet ens i stue og 1. sal. Derfor er der ført jernrør til radiatorer uden på væggene i stueetagen til forsyning af radiatorene til 1. salen.

Jeg skal have lavet hele min stueetage om og i den anledning overvejer jeg om rørene skal lægges ind i vælggen.

Mit spørgsmål er så om det er muligt uden også at skulle skære riller i væggene på 1. salen? og er løsningen til dette evt. samlinger i etageadskillelsen eller er det umulig?

mvh
Peder

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 03-01-08 22:40

Hej Peder.
Nu kommer det lidt an på hvilke ændringer den omlavning af stueetagen du vil lave medfører....
Jeg tænker på hvor kommer rørene fra til stueetagen, kommer de evt. fra kælder eller hvordan ?

Hvis du gerne vil af med rørene til 1. sal så kunne en løsning være at føre dem fra stueetagens radiatorer og op til 1. sal i kobberrør, som kan skæres ind i væggen i stuen - de kunne så skæres ind i væggen oppe på førstesalen også - op til den højde hvor de skal komme ud til radiatorerne - på den måde kan du lave den "skjulte" rørføring uden samlinger - dine samlinger forneden bliver inden de går ind i væggen og ovenpå først når de kommet ud af væggen.
Kobberrør fås i "bløde" ruller i flere dimensioner og kan derfor også fås til dit behov.
Det kan evt. samles med såkaldt "skæreringsfittings" både i stuen og foroven udenfor væggen hvor de skrues sammen med den eksisterende installation.
--------------------------
Når det drejer sig om varme får du ingen problemer med at blande jernrør og kobberrør.
--------------------------
Under alle omstændigheder er det en dårlig ide at få skjulte samlinger.

Held og lykke med projektet
Bennymanden

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 04-01-08 11:33

Hej Peder
Jeg bekræfte bennymanden i, at det er en overmåde dårlig ide at skjule samlinger.
Hvis de af en aller anden grund er defekte, tærede ... hvordan kommer du så til dem - hvordan opdager du overhovedet at de er itu?

Derudover vil jeg pege på at det faktisk er muligt at anvende pex-rør. De er fleksible og giver dig måske flere muligheder med rørføringen, da de f.eks. kan føres i hulrum uden at skulle fastgøres. Det kunne også være en god ide at udlægge flex-rør først til at indføre dem i, så du kan udskifte dem, hvis det bliver nødvendigt.

Venlig hilsen
Kresten

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-01-08 11:44

Det kan lægges pex som "rør i rør" (husk med iltbariere)
Bløde kobberør fås også med isoleringskappe.
Bløde kobberrør kan samles med klemringfittings ................og støttebøsning.
Pex-rør bør samles med ægte pex-fittings.
Samlinger må ikke mures/støbes inde og bør ikke være skjult.
Med vægdåser kan pex-samlinger laves "skjult"

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 04-01-08 13:13

Hej

Citat
Med vægdåser kan pex-samlinger laves "skjult"

Er der en der har et billede af hvordan det ser ud med sådan en vægdåse.
Jeg er nemlig bekymret for at det kommer til at se dumt ud på 1. salen hvis pexrørne kan ses fra væggen og til radiatorene!

Peder

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-01-08 14:02

Her ser du indmuringsdåserne, og den brede bruges til viderføring.
http://www.lavprisvvs.dk/shop/fittings-pex-tilbehoer-5330c1.html

Til samling af pexrør ville jeg ikke bruge Alm. (conex med støttebøsning) klemringsfittings, men kun fittings beregnet direkte til PEX rør.

Du bør også købe eller låne en Pex-saks så røret skæres lige og rent for bedste samling.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 04-01-08 14:02

Hej Peder.

Her er et par links til fittings som du kan anvende - dels til kobberrør
og dels til pexrør -------
Hvis du som jeg var inde på i aftes skærer rørene ind i væggen op til det sted de skal komme ud til radiatorerne på 1. sal så får du blot en stump nippelrør (sort jernrør) som bliver synligt dels ud til din retur på radiatoren, dels ud til din radiatorventil - - - så det mener jeg ikke kommer til at se dumt ud ......

http://www.lavprisvvs.dk/shop/fittings-conex-5548c1.html

http://www.lavprisvvs.dk/shop/fittings-pex-tilbehoer-5330c1.html

god fornøjelse
Bennymanden

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 04-01-08 14:04

eg ved ikke hvordan det laves. Jeg har ideen fra en VVSer, som jeg fik til at lave om på noget radiatoropsætning hos mig. Pex-rørene blev lagt inden der blev lagt nyt gulv.

Hvis du ikke finder ud af hvordan, kan du aftale med en fagmand, at du trækker rør og slager m.m. og at han skal sørge for pex-samlinger.

Venligst
Kresten