/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvorfor avler folk bare.
Fra : sara974
Vist : 1101 gange
100 point
Dato : 03-01-08 21:37

Der er tit noget der undre mig,hvorfor er der så mange der avler på hunde der ikke er avls godkendte.Er det fordi de tror de kan tjene en formue på at avle hvlpe.For det er jo ikke lige tilfældet.Hvis man gerne vil avle hvorfor så ikke gøre det på hunde,der har Dkk stambog og som er avlsgodkendte og som man ved ikke har nogen arvelige sygedomme.Der sidder jo nok af hunde på dyreinternatter som man kunne give et godt hjem.
Personligt vil jeg ikke købe hund der ikke har Dkk stambog,og hvor forældrene heller ikke er avlsgodkendte og fri for diverse sygedomme.Jeg har selv Schæferhunde og da jeg købte dem besluttede jeg mig for at de skulle være med Dkk stambog,og forældrene dyrene skulle være avlsgodkendte og fri for hoftedysplasi samt albuedysplasi.Og have de forskellige brugshundeprøver da det var arbejdshunde jeg gerne vil have mig.Jeg synes det er synd at folk bare avler fordi de synes deres tæve,lige skal prøve at have hvalpe elle deres hanhund skal være far.Der er jo folk der virkelig laver et seriøs avlsarbejde og det tager år for dem at lave virkelige gode hunde.Og det er jo også derfor de er dyre,end dem der ikke har stambog på.Jeg synes bare man skal passe på med ikke bare at avle fordi man tror der er penge i det.For det er der jo ikke,det koster mange penge at lave et seriøs avlsarbejde, og mange har jo været i gang i mange år for at lave nogen gode hunde.Man ser tit annocer hvor der står hvalpe til salg og begge forældre haves men der er ikke stambog på dem.Hvordan ved de der avler disse hvalpe at der ikke er nogen former for arvelige sygedomme i hundene,når de hverken er avlsgodkendte eller er hdfotograferet eller hvordan deres fysiske og mentale tilstand er.Jeg synes bare der bliver avlet så mange hunde og at folk ikke ved hvad det er de får.Så hvorfor ikke hjælpe mange af de hunde der ser på de forskellige dyreinternatter,lad dem få et godt hjem.

Kommentar
Fra : klumme-disk

Dato : 03-01-08 21:45

PENGE ER EN ______ god lille jule-gave til mindre bemidlede.
Ellersd fatter jeg DEN SGU heller ikke.

Men det er vel op til DIG / MIG at afgøre,
men MERE kontrol VAR AT FORETRÆKKE

Synd for dyrene ++++++ / KLUMME, som vist nok ønsker et
eller andet at KÆLE FOR

Kommentar
Fra : klumme-disk

Dato : 03-01-08 21:48

Citat
Synd for dyrene ++++++ / KLUMME, som vist nok ønsker et
eller andet at KÆLE FOR

Var til BRUGEREN / klumme og ikke dit indlæg værdigt.
Men prøv at spørg ham om sammme___og pas på,
enten blakker han dig eller omvendt_______LOL

Kommentar
Fra : klumme-disk

Dato : 03-01-08 21:53

Men_________HUSK LIGE DETTE.

Når sommerferien er over-stået, og vi andre står med et kat eller ANDET
Der dårligt kan KRAVLE, grundet dårlig opførelse fra børn, eller bare
trænger til en FUCK snak, om P-Piller.

Hader = har / intet tilovers for
mennesker der bare OVERGIVER deres SÅKALDTE.........

Kommentar
Fra : klumme-disk

Dato : 03-01-08 21:57

Men kom klumme_____LOL
han kunne vel skovle sig selv gennem 1 m sne, på vej til brugsen
efter kattemad , 5 dage efter mavesækken var sprunget PÅ MENNESKET.
Jeg fodrede mit dyr____siger lidt om mennesker........

Kommentar
Fra : klumme-disk

Dato : 03-01-08 22:00

BTW_____hopppppppppppper lige igen.

Og SORRY ety par UNØDIGE indlæg.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 03-01-08 22:24

Ja jeg forstår slet ikke hvorfor man samroder racer og giver dem et navn som er ret beslægtet med originalen, det begriber jeg ikke, de kan selvfølgelig være lige søde og nuttet, men man skal jo passe på at temperament og i det hele taget, at det fysik er ok, at koble to forskellige hunde og få en halvdel af hver i en ny hund. Der er ekstremer hvor det går grueligt galt og folk magter dem ikke og hvor ender de så, hvis de er heldige får de nyt hjem, men de fleste går i hunde himmelen. Og hvilken glæde har dyret af det?
Som du skriver, er der nogen der bare sætter til for det må hunden da have glæde af, uden at tage konsekvens af det de har gang i.
Jeg er selv Dkk opdrætter, men kun til et kuld i ny og næ og kun på sunde, raske, mental egnede hunde med de for racen godkendte regler og der bliver fulgt op på alt også efter hunden har født.

Så jeg kan godt forstå, at du er lidt lam over alle de ikke papirgodkendte hunde.
Jeg ryster også på hovedet.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 03-01-08 22:34

Spørgsmålet er stillet utallige gang og jeg fatter det heller ikke. Man investere i noget man skal have gavn og glæde af i minimum 10 år også vil man ikke betale prisen.
Der kan nævnes mange eksempler på, at folk har købt et gadekryds, som de senere har måttet ofre flere penge på i dyrlæge regninger end hunden havde kostet, hvis de havde købt en ren racet hund, hvor man via en anerkendt stambog kan dokumentere, at forældre dyrene avler sundt.

At det alligevel kan gå galt ved jeg godt, men det er jo heller ikke så mærkeligt. En hund er ikke en maskine, men et levende væsen og heldig vis er de fleste stadig meget forskellige uanset race eller var det sg. for kedeligt at have hund.

Jeg ved også godt, at jeg personlig er lidt farvet, fordi jeg bruger min hund til andet og mere end at kæle-og gå tur med. Mine hunde får opgaver, som skal løses og derfor fokusere jeg mest på brugsegenskaberne, men jeg gør det ikke på bekostning af de sundhedsmæssige. Jeg kender flere, som har afleveret en ellers godt jagthund til en tilværelse hos et ægtepar på en gård, hvor den ikke bliver brugt til jagt, fordi hunden ikke havde lysten og evnerne, hellere det end den skulle aflives.
Inden for ”vores verden” avles der ikke på hunde, som ikke overholder standarden. Det er simpelthen for os tidsspilde. Tænk Jer at bruge hele år på oplæring og træning og så har hunden en eller anden genetisk fejl, som gør at den ikke kan holde til det eller at den ikke må bruges i avl.
Hvorfor være med til at skabe noget, som ikke kan bruges. Jeg fatter det simpelthen ikke!

Gå ind på: www.bb-jagt.dk og læs lidt om. Hvordan jeg gør.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 04-01-08 13:42

Ikke fordi jeg er uenig, men et par grunde kunne være.

Uvidenhed.
Jeg viste fx ikke før for nyligt at temperament var så afhængig af race. Hos mennesker ligger der jo meget psykologi i temperament og det lyder ulogisk at det er mindre for hunde.

Kærlighed til sin hund.
Den skal da også prøve at have hvalpe/ min hund er så dejlig at den vil kunne bringe gode dyr til verden.

Nogle få racer kunne handle om penge. Fx chihuawa og mops - dem bliver der godt nok solgt nogle stykker af, til over 10 000kr uden stamtale.

Stamtavler er kun for snobber
Ja jeg kan altså ikke selv undgå at synes det er noget tøset fis, men overgiver mig da. Man kan lige se de samme mennesker sidde i deres mærkevarehelvede af et hjem og tale om intetsigende emner. Det værste er de navne der står på stamtavlerne. "Søssers kys til verden" og lign...

Dyr er dyr
Ikke sarte stakler, men en del af vores økosystem.

Det var bare et par forslag, ikke ment som provokation.
Jeg skal selv købe hund med stamtale indenfor nærmere fremtid...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-01-08 14:14

Jeg tror osse, at det handler om at kendskabet til hvad en hundeudstilling er, slet ikke er tidssvarende.
Mange tror at hundene stadigvæk sidder udstillet i små bure og venter hele dagen, -som de vitterlig gjorde dengang jeg var barn. Og dommeren så går rundt og hæfter rosetter og præmiebånd på tremmerne.. Sådan VAR det altså engang for længe, længe siden.

I dag kan det i stedet være en festlig og spændende dag for de ganske unge hunde, som der typisk er tale om. Og for deres ejere.
JO der ER nogen, der tager deres hundes udstillingesresultater meget alvorligt. Nemlig dem der lægger et stort arbejde i at fremavle sunde og racetypiske hunde. Og som har ambitioner om at gøre racen endnu bedre end den i forvejen er.

Vi andre, der bare godt kan lide racen, -vi kan tage det som en sjov oplevelse hvor vi kan møde 2-benede og 4-benede venner. Måske får vores hund fine præmier, -måske ikke.. Særlig vigtigt er det ikke for os. Kun for den opdrætter, vi har købt hvalpen af.

Måske kunne DKK gøre lidt mere ud af at formidle oplysninger om, hvad en udstilling egentlig er. Det må være muligt at lave nogle TV udsendelser om, hvordan man går på udstilling. Dels som hunde-opdrætter, dels som almindelig hundeejer og dels som fremtidig køber og hundeinteresseret. Det er SYND, at hundeudstillinger stadig er en slags voodo og heksesabbat for de særligt indviede.

Jomfruane, Både mennesker og hunde præges mentalt af både arv og miljø.

Hos mennesker bliver barnet jo oftest hos sine genetiske forældre, og så er det sværere at skelne, hvilke egenskaber, der skyldes arv og hvilke, der skyldes miljøet.

Hos hunde kan man se, at selv om hvalpene kommer ud til vidt forskellige familier, så ER der nogle træk, der er fælles.
Der er grunde til at man har opdelt hundene i forskellige grupper. Egentlig burde de allerfleste mennesker vælge deres hund fra gruppen "Selskabshunde". For det er jo oftest bare det, folk ønsker.
Hvad er det for en hund, du pønser på at anskaffe dig, jomfruane?

Kommentar
Fra : wallemom

Dato : 04-01-08 15:48

Med fare for at blive lynchet skriver jeg dette....

Efter at være blevet voksen , har jeg altid haft hund af "blandet race"( I mit barndomshjem havde vi altid golden retrivere----skønne hunde ) Min første hund fik jeg via en annonce i den lokale brugs. Jeg så både moderen og fadren til min hvalp Han var en skøn blanding af schæfer, boxer,labrador og collie hund.Han var usædvanlig klog,skøn ,rolig,robust ......Jeg havde ham i 10 skønne år, inden han døde af en nyrelidelse..............Jeg troede jeg selv skulle dø af sorg og forsvor nogensinde at skulle have en hund igen.

Efter et halvt år ,kune jeg dog ikke undvære en hund mere.Jeg har en engelsk veninde der altid fik sine dyr fra et dyreinternat og hun gav mig lyst til at prøve det.

Min kæreste og jeg, hentede en hund på 13 uger på et internat.Det eneste vi vidste var han havde boet sammen med andre hunde og at de gik for lud og kold vand. Det første halve år med vores hund var en "blandet oplevelse" :Han bed systematisk alting i stykker når han var alene og han var ret selektiv i det han valgte Dvs i stedet for 1 PAR sko ,tog han hellere 1 sko fra 2 PAR Mange dage var jeg fristet til at køre ham tilbage til internattet, men vi holdte ud.Ved hjælp at masser af kærlighed og tryghed ,udfordringer ture, og lege, fik vi jordens skønneste hund.En hund med en sådan natur at alle der mødte ham blev forelsket i ham.......

DA han som 9 årig fik chancen for at blive "far" var det for mig logisk at det skulle han selvfølgeligt. Han fik 16 hvalpe med to forskellige hundhunde og disse hunde er alle kommet til gode hjem.Jeg har en af hans hvalpe idag..Carla...og det er en fryd at kunne se hvordan hun ligner ham i natur og væsen. Min dejlige Walther er taget til de evige jagtmarker, men jeg er LYKKELIG over at have noget af ham endnu. Og ja.........min næste hund bliver også af racen" B L A N D I N G"

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-01-08 16:06

Næhæ... blandinger har osse deres ret. Når bare ikke du går ud og kalder dem for schæferhunde fordi de ligner schæferhunde.
Med en blanding ved du, at du ved ikke, hvad du får.

Hvis du køber en Golden retriever, så tror du, du ved hvad du får hvis mor ligner en golden.....
Så skidt med stambogen... Men hvalpen kan sagtens vokse op og blive en labrador. Ikke det store tab, men det har ikke meget med golden at gøre.
Hvis jeg fik parret min skønne tæve, så ville hun få hvalpe, der måske lignede goldenhvalpe. Men de ville ikke være ægte stambogsførte hvalpe. Fordi min hund ikke er avlsgodkendt. Selv om hendes hvalpe kunne være pæne nok, så ville DERES afkom sagtens kunne falde ud langt fra racestandarden.

Det er fint at købe en bestemt race hvis man kan lide en bestemt race. Men så skal man betale det det koster med stambog.

En blandingshund behøver ingen stambog. Den behøver ingen udstillinger og ingen avlsgodkendelse. Derfor er den heller ikke lige så dyr, hvis det betyder noget for nogen.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 04-01-08 19:35

Rigtig igen Birgitta også Wallemom har ret, selvfølgelig kan man også imellem blandinger være heldig, at få noget godt eller finde en race ren, som blot aldrig er blevet avls godkendt og så længe årsagen her til ikke er en genetisk, men en menneskelig fejl så er det for mig da helt ok.
Jeg har også i min barndom haft blandinger, for den gang var det simpelthen ikke muligt at få andet.
Den gang kom hvalpene heller ikke fra moderen, som 9 ugers. De der dengang havde gode jagthunde. Beholdte hvalpene til de var over et år, så valgte de den bedste fra til sig selv og solgte resten, men sådan er det ikke længere og derfor er det rent faktisk blevet meget sværere at vælge hund i dag.
Selv stod jeg i maj måned i den situation at skulle vælge en hvalp ud af et kuld til eget brug.
Jeg valgte mere med hjertet end med forstanden og derfor fik jeg et ”Dampbarn” som kræver langt mere af min tid end hvis jeg havde valgt en anden, men det er en udfordring og det endelige resultat er jeg ikke spor i tvivl om. Jeg er også sikker på at havde en anden fånet netop den hvalp, så var den med stor sansynlighed blevet leveret tilbage.

Kommentar
Fra : klumme-disk

Dato : 06-01-08 01:50

Citat
JO der ER nogen, der tager deres hundes udstillingesresultater meget alvorligt. Nemlig dem der lægger et stort arbejde i at fremavle sunde og racetypiske hunde. Og som har ambitioner om at gøre racen endnu bedre end den i forvejen er.

Øhh_bliver dyr /mennesker ikke MERE syge af at blive avlet såkaldt RENE.
Citat
Næhæ... blandinger har osse deres ret. Når bare ikke du går ud og kalder dem for schæferhunde fordi de ligner schæferhunde.
Med en blanding ved du, at du ved ikke, hvad du får.

JO; så får man ikke en hund, der ''pludselig og uden grund'' går AMOK
over for EJER/ GÆSTER.

Kan________SGU da godt se fornuften i RACERENHED
men IKKE noget jeg ville betale penge for.

fremavlet/ dyrkede DYR, er ikke sig selv, UPS_______
MEN, de får EGENSKABER, de ALDRIG VILLE HAVE HAFT // naturligt

Var der ikke OGSÅ noget med en SVIN+EKAM, der havde
et ribben MERE TIL JULE_STEGEN, for at landmanden
kunne få et par kroner mere i kassen.

Men at købe et dyr, der MULIGVIS giver problemer frem i tiden.

Har dman RÅD til at købe / KATTEN I SÆKKEN,
må ejerne OGSÅ tage sig af dyret___________________________resten af det´s levetid.
Og IKKE afskaffe det, grundet / AVL +-

Men personligt, har jeg KUN haft glæde af
DET ANDRE SMIDER TIL AFLIVNING.
Og ikke kan VINDE EN pokal til EJER.

Ligesom dyret kan MÆRKE )/=(#%?`#?/&
At de har/ er velkommen, ikke pga. af gener = men kærlighed.

Kode
xxxx/ tacs/ indsæt

Men PAS PÅ JERES MØJDYR alligevel,
de kan trods alt IKKE gøre for menneskahedens
stræben efter ? LYKKE og en ren

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-01-08 14:37

bb1, jeg har selv fået mig en "formel1-golden".. Jeg vidste ikke at den slags fandtes...
Jeg skulle bare have en golden retriever, fordi det jo er en relativt nem og samarbejdsvillig hund.
Og jeg købte hvalp med stambog, -netop fordi det var en golden, jeg ville have.

Og jeg sidder osse her med det "gys" i maven, at hvis min Silke var røget ind på 2. sal på Frederiksberg, ed udsigt til at være alene i 8-9 timer daglig, -som det først var meningen, så var hun nok blevet en frustreret problemhund.
For hun er nærmest "arbejdsliderlig", og det er først i den senere tid, at hun har kunnet finde ud af at ligge lige så stille og slappe af indimellem..

Hun er smuk som fanden selv, men ikke nogen "typisk golden" -så jeg forstår fuldt ud den dommer, der gav hende en 3. præmie.

OG den kølige objektive vurdering er jo OSSE nødvendig, hvis ikke begrebet "racehunde" skal udvandes med tiden. Silke er ikke racetypisk nok til at få stambogsført sine hvalpe. Hvis hun alligevel fik hvalpe (hvad hun ikke får) , så ville jeg næppe kalde dem golden retriever-hvalpe.
Men både hendes mor og far er DKK avlsgodkendte. Og af samme aktive type.. Silke er bare nummeret mere aktiv.. Og udseendemæssigt er hun nummeret "mindre golden".. Et produkt af sine forældre.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 09-01-08 23:24
Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-01-08 16:07

Birgitta nu skal du høre: Dansk Münsterländer klub havde landsudstilling i Grenå i lørdags med 84 deltagne hunde. Mit lille "dampbarn" blev kåret som bedste hanhvalp!
Det tager jeg med et gran salt for han er jo kun 7½ måned gammel og slet ikke helt udviklet i nu, men på et punkt er jeg glad og tilfreds. Jeg har fået en bekræftelse på, at jeg valgte rigtigt da jeg netop valgte ham ud af kuldet for hans søskende blev ikke placeret lige så højt.
Havde jeg ikke valgt en raceren hund med DKK stambog havde jeg ikke kunnet få denne vished og den er det sku` rart at ha` at bygge videre på.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-01-08 13:59

Nå... pudsigt... Jeg får vist ikke post fra kandu pt..

bb1, tillykke med din fine Münsterlænder..
Er han født d. 25-5? .

Din hvalp er godtnok slet ikke færdigudviklet endnu, -men dommeren plejer nu at vide lidt om hvalpe osse. Og det er vist sjældent, at en hvalp, der starter med lysseblåt bånd, -senere får mørkerøde bånd med tilbehør.
Så hans tidlige udstillingsresultater er en rigtig god start. Og så bliver det jo et spændende år for jer.
..Hvis du ikke skal bruge ham til avl, så er det jo strengt taget ligemeget hvilken farve bånd, han har fået.
Men på den anden side så har jeg da selv tænkt, at hvis min hund skulle vise sig at være af topkvalitet, så skulle den måske også have hvalpe. Og med en han er det jo ikke forbundet med den store ulejlighed.
Jeg har kun én gang stået med en hund, der har fået mere end et enkelt rødt bånd af gangen. Desværre havde han osse allergi. Så han skulle naturligvis ikke være far.

Hvis man har en hund, der både er eksteriørmæssigt fin og også er sund og rask, så har man næsten en forpligtelse overfor racen til at lade den få hvalpe..

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 18-02-08 00:51

Nej han er født den 15-5 og det er næsten lige så slemt for bukkejagten går ind den 16-5 om morgen og det er næst efter den 1. oktober nok den mest ”Hellige” dato for vi jægere.

Jo han skal bruges i avlen og ikke kun fordi han er køn nok til det. Inden det kommer så vidt skal han også have vist, at han er dressurbar og har jagt lige evner. Det vil sige at nogle ting skal være opfyldt: Lyst for hoftedysplasi (resultat fri). Første præmie på udstilling i åbenklasse (hvalpekåringen er ikke nok) bestået apporteringsprøve, hvor der afgives skud. Schweeisprøve ( 400 meter 3 timers spor) sluttelig en første præmie på markprøve. Når det er gennemført er han omkring to år gammel også kan der tages stilling til om han skal bruges i avlen.

Det kalder man linje avl og sådan er det også foregået i hans tilfælde. Tæverne skal selvfølgelig også igennem tilsvarende prøver, før man kan betegne det, som en godkendt parring.

Sådanne hunde sælges kun til folk der har jagttegn. Det bygger på den baggrund, at bliver sådanne hunde ikke anvendt til jagt, så bliver de ikke nemme, at omgås. Jeg har tidligere betegnet min den lille nye, som et ”Dampbarn” og det er han også forstået på den måde, at får han ikke udløsning for sin energi, så skal han nok gøre mig opmærksom på det.

Jeg har virkelig det ønske, at alle burde vælge hund efter behov og ikke udseende alene. Alle ville så få langt mere ud af det, at holde hund.

Vil I vide lidt mere så kig ind på www.bb-jagt.dk der er i hundredvis af link til jagt og hunde sider.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-02-08 13:45

Han ser dejlig ud, den bette Trold.
-Så 2008 bliver et travlt år for jer begge, når I både skal træne til prøver og gå på udstilling.

Det er en ordentlig liste, I skal igennem. Men det er vel lige så meget dine ambitioner som det er ligefrem påkrævet for at få avlsbevis? Hans mor har f.eks. ikke Schweissprøve, 400m/3 timers prøven.

Man KAN da heller ikke skjule noget, med DKK's hundewebside..

Nåmen jeg har jo selv brugt de første adskillige år af Silkes liv på først brugsprøve og derefter LP klasse 1-2 og 3. Det ER anstrengende, men enormt givende og bestemt også godt til at holde sig i form med..
Og din egen jagthundeerfaring kombineret med Trolds gener giver jo en unik mulighed for at nå jeres mål med mere end gode resultater.
Vi hører jo nok om det, ikke?

Men linieavl er altså noget andet. Det er en form for indavl, som ikke rigtig har noget med prøver at gøre.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 18-02-08 15:48

Vi er bestemt ikke enig om begrebet linjeavl for det kan aldrig blive indavl, når man for racen har fastsat en indavlsprocent.
Jeg har en håndskrevet ane liste som går elleve generationer tilbage fra før hundeweb og livline blev oprettet. Kunsten er at finde hunde hvis kendte egenskaber kan bevares uden at der bliver tale om indavl.
Nå, men vi to skal jo heller ikke være enige om alting. Jeg skriver blot alt dette her, fordi jeg har det håb, at jeg kan medvirke til, at folk gør sig langt flere tanker og sætter sig langt mere ind i tingene inden de anskaffer sig en hund. Ikke for menneskets skyld, men for hundenes. Og netop lige på det punkt mener jeg, at jeg i dig har fundet en person med den samme holdning – det viser dine ofte gode svar her.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-02-08 16:01

....Jeg kan følge dig så langt, at der måske kan gøres en sammenligning mellem prøveresultater og f.eks. HD. HD er jo til dels genetisk bestemt og til dels afhængig af motion og kost...

Og på samme måde kunne gode prøveresultater siges at være delvist genetisk bestemt og delvist afhængigt af miljøet...
Men en kropumulig hund i et helt forkert hjem KUNNE jo teoretisk godt have generne til at blive en enestående jagthund...

Og omvendt: Den mest middelmådige hund ville kunne opnå glimrende resultater med den rigtige ejer.. --Evnerne ville bare ikke gå i arv...

Om liniearv er etisk forsvarligt eller ej vil jeg slet ikke ind på. Det ved jeg umiddelbart for lidt om genetik til at udtale mig om..... lige nu...
Det er DKK der siger, at linieavl er en form for indavl....

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 18-02-08 18:31

Meget rigtigt Birgitta, men er hele fidusen ikke at man gør alt for at finde den rigtige hund til det man skal bruge den til?
Du har selv en hunde type, som oprindelig blev fremavlet til jagt. Det har nogle så lavet om på og resultatet er ikke altid blevet lige godt. Jeg kender flere, som slet ikke kan styre deres hunde og andre kun med meget besvær netop fordi de har de jagt lige gener, som altså slet ikke bliver udnyttet. HD, muskeltræthed og øjenlidelser er nedarvede sygdomme, som blot skal elimineres fra avlen. Jo en dårlig træner kan helt sikker ødelægge en endog god hund og næppe føre en nok så god til tops, men sikkerheden for at man får den rette hund er nu engang størst, hvis man kender begge forældre dyr og helst langt tilbage. Det gælder såmænd også selvom, der ”KUN” er tale om en selskabshund.
Hverken arv eller miljø kan stå alene, når det gælder hunde. De ER levende væsner. Heldigvis.

Kommentar
Fra : Karstenklint

Dato : 14-03-08 23:14

JO der ER nogen, der tager deres hundes udstillingesresultater meget alvorligt. Nemlig dem der lægger et stort arbejde i at fremavle sunde og racetypiske hunde. Og som har ambitioner om at gøre racen endnu bedre end den i forvejen er. Racetypiske hunde, fy for s.... DKK lægger lige meget nok vægt på udseendet. Skulle kigge mere på det imellem ørene.

Mvh Karsten

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-03-08 14:54

Hej igen, Karsten... Hvis ikke man skal lægge vægt på, om en avlshund er racetypisk, så er der da slet ikke nogen mening i af bibeholde alle de forskellige racer?

Hvis folk ønsker en schæferhund, så skal det vel være en hund med en schæferhunds udseende og en schæferhunds natur, --som er helt forskellig fra f.eks. en puddels...

Man kan vælge at sige, at racehunde er noget vrøvl, som du åbenbart gør..

Men der er jo rigtig mange mennesker, der GERNE vil have en eller anden racehund af et bestemt udseende og af en bestemt natur..
Det ER da heldigt, at man stadig både kan finde blandinger og racehunde.

Kommentar
Fra : Karstenklint

Dato : 18-03-08 18:32

Hej Birgitta.

Jeg har selv 4 "racehunde" med stambog. De er alle avlet, med udgangspunkt i sind og evner.
Har set det så mange gange, at DKK hunde er blevet avlet på fordi de ser ud på en bestemt måde. Hvis man har en udstillings champ, går man gerne lidt på kompromis med sind og evner.
Køber/avler man hund ud fra udseende høster man ikke mange roser hos mig. Det har du ret i Birgitta.

Mvh Karsten

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-03-08 20:47

....Så gør det ikke noget, at en minipuddel ligner en labrador... Bare den opfører sig som en minipuddel...

Kommentar
Fra : Karstenklint

Dato : 18-03-08 21:10

Ja lige mine ord. For hvem, ved deres fulde fem, ville købe en hund pga. dens udseende.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-03-08 14:21

Næ... Men det er, hvad de fleste gør. Så de fleste er ikke ved deres fulde fem.

Og de ALLERfleste mister den sidste lillebitte smule fornuft, når de ser ind i øjnene på en hundehvalp på 6-8 uger... DET er jo heller ikke på grund af hvalpens temperament. Det kan man kun sige en smule om i den alder.

JEG vil osse hellere have en golden end en labrador. På grund af udseendet.

Temperamentsmæssigt er der så lille forskel på de to racer, så de overlapper hinanden. Man kan finde glimrende labradorer med goldensind og omvendt.

Alle hunde skal selvfølgelig meget gerne være sunde både mentalt og fysisk. Uanset race. Og uanset om det er "rene" hunde eller blandinger.

DERUDOVER er alle variationer mere eller mindre ønskede indenfor de forskellige racer. BÅDE hvad angår udseende og hvad angår psyke.
Det er umådelig hovent totalt at ignorere den ene halvdel af en hunderaces kvalifikationer som ligegyldig. Uanset om man KUN værdisætter udseende --eller sind.

Der er ingen mening i at have en Schæferhund, der opfører sig som en chihuahua. Uanset hvor meget den tror den er en lille selskabshund, så ER den altså svær at slæbe med i en taske.

Kommentar
Fra : Karstenklint

Dato : 19-03-08 14:38

Nok om det. Golden, godt valg til familie hund.

Mvh Karsten

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-03-08 15:11

Karsten, en golden er er glimrende familiehund. Men man skal så bare ikke vælge en af jagtlinier, -som jeg kom til...

Kommentar
Fra : Karstenklint

Dato : 19-03-08 15:13

jagtlinier så skulle du prøve en Ft springer spaniel.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-03-08 15:28

Ork, sådan en kender jeg..... Alletiders charmerende hund. Men ikke liiige hunden for en gammel pensionistkvinde...

Måske i mit næste liv... Men så skal jeg nok osse gå på jagt..