/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Kattes syn og Lasere
Fra : Krassus
Vist : 614 gange
50 point
Dato : 02-01-08 21:10

Hvorfor er katte så vilde med rødt laserlys, af den type man finder på fx. temperatur målere, jeg tænker at der ligger videnskabelige forklaaringer bag dette ? hvis nogen støder på det, ville det være perfekt.

Kommentar
Fra : housegoat

Dato : 02-01-08 21:30

Jeg tror ikke der findes nogen egentlig videnskabelig forklaring på, hvorfor katte synes det er spændende at jage en laserprik, men en kat er jo af natur jæger, og den jagter alt der bevæger sig.
Især killinger er vilde med at jage - og jo hurtigere genstanden bevæger sig, jo sjovere er det for katten at jagte den.
Når jeg har killinger - og deres mor kommer hjem med en halvdød mus til dem, så kan det ikke gå hurtigt nok. Hvis musen spiller død, provokerer killingerne den bare til at løbe ved at smide den op i luften, - men så snart de har fået den indfanget igen, gider de næsten ikke mere - og musen får igen en tur op i luften.
Jeg tror det er det samme fænomen, der gør sig gældende over for laserprikken. Det er simpelthen sporten i ikke at kunne fange den, der er sjov - og derfor bliver den ved og ved.
Kig forbi min hjemmeside www.Onslow-Guldborg.dk og se den lille videofilm af en af mine killinger fra i år lege med en hjemtagen mus.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 02-01-08 21:55

Nogle dyr har et rødt lys i øjet når det er mørkt, så måske katten tror det er en mus, når den ser laseren

Kommentar
Fra : akle

Dato : 02-01-08 22:11

Katte reagerer på alle bevægelser, specielt killinger. Lyset behøver ikke nødvendigvis at være rødt. Når solens stråler falder på mit armbåndsur, og jeg bevæger armen, kan vore katte se lys"kuglen" bevæger sig og de prøver at fange den. Det er altså den lysende bevægelse de vil fange og ikke selve farven, da katte efter sigende (videnskaben) skulle være farveblinde. Katte reagerer også mærkeligt ved at se sig selv i spejlet de første gange, indtil den finder ud af at der ikke er en fremmed kat foran den.
MVH Akle

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 50 point
Dato : 02-01-08 23:27

Citat
Nogle dyr har et rødt lys i øjet når det er mørkt, så måske katten tror det er en mus, når den ser laseren

Arrrrhhhh......mon nu dyrene ligefrem har rødt lys i øjnene!

Kattens fremragende syn i det vi kender som mørke - skyldes helt andre faktorer.
Tapetum lucidum bagest i øjet (det lysende tapet) er et lysreflekterende lag der fungerer som et slags spejl bag nethinden. "Spejlet" kaster lysstrålerne tilbage mod nethinden, og på denne måde opstår der større kontraster/skyggevirkninger så katten kan se i mørke. Af samme årsag er kattens pupiller reduceret til en meget smal sprække i dagslys, ganske simpelt for at undgå at blive blændet! I nattemørket derimod kan en kattepupil antage en diameter på 1-1½ centimeter.

Se også:
http://www.oejendyrlaegen.dk/hvad_kan_kat_hund_se.shtml

Mht. laserpointerens duelighed som legetøj - så kan jeg stadig få min ellers ret dovne 11 årige hunkat til at springe rundt på væggene når der tændes for "lysshowet" Men når poterne først har "fanget" prikken 2-3 gange, så gider hun ikke mere....

Strålepunktet har en ret markant intensitet, og frembringer derfor med stor sandsynlighed en meget kraftig kontrast i kattens synsoplevelse - og det skal selvfølgelig jagtes! Og der tror jeg "housgoats" betragtninger er rimelige

Godkendelse af svar
Fra : Krassus

Dato : 02-01-08 23:30

Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : NuZer001

Dato : 05-02-08 09:06

Jeg tror også at det de første par gange er deres nysgerighed man tirre og det gør at de automatisk bliver helt vilde med det...
og selvfølgelig deres jagindstinkt...