/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udvendig isolering af sokkel
Fra : klemme2006
Vist : 8913 gange
300 point
Dato : 02-01-08 17:59

Jeg skal dræne, isolere min sokkel udvendigt, føre isoleringen op over jorden og vil helst have puds uden på. Grundvandet står ret højt. Jeg har kigget på thermisol, med platon?-plader bag.I anvisningen ser det ud som om at underlaget skal være pænt plant, Soklen er ikke for jævn, så jeg tænkte på om nogen har erfaring med et eller andet produkt, der tager højde for det? F. eks, nogle plader der står lidt fra muren, og man så fylder leca, eller andet isolerende og drænende granulat bag ved.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-01-08 18:52

Når du alligevel har elefanthud med vorter ind mod murværket, er det næppe så kritisk hvor plant det er.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-01-08 18:57

Hvis grundvandet står så højt, hvor vil du så dræne hen ?

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 02-01-08 19:29

jeg vil dræne til tagrendernes sandfang og derfra i kloaken.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 02-01-08 22:00

Hej Klemme

Det du skal gøre er at bruge flamingoplader (eller hvad folk nu kalder dem?) Min. 50mm, Dem stiller du op langs soklen; Den skal ikke være jævn, bare slå de største fremspring af; Uden på stiller du platonpladen... Drænet (Med fibertex omkring!) ligger du i bunden, uden for igen og fylder filtersand/grus (afhængig af landsdelen.. ) Om du fylder helt op med sand afhænger af jordtyppen.. Når du graver ud graver du IKKE under soklen!! Og IKKE to hjørner fri på samme side samtidig!! Normalt afslutter man den slags under terræn, med en kantliste til platonplader, du kan ikke pudse uden på platonplade, ihvertfald ikke med et godt resultat...

Hilsen en der har dette som profession

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 02-01-08 22:02

Glemte lige at sige at drænet er kloakmester arbejde, som du IKKE selv må udføre...

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 02-01-08 22:45

Hej ekspres105

Tak for vejledningen. Jeg havde egentlig forestillet mig at platonpladen skulle nærmest muren, for at holde flamingoen væk og ventilere, og så ville jeg pudse flamingoen op. Mener du at flamingoen altid skal nærmes muren, og platonpladen udenpå? Det der med kloakmesteren vil jeg huske. Skal der egentlig fald på drænet?

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 02-01-08 22:50

Ja altid platonpladen yderest... Og ja et dræn skal ha ca 3 promille, men i praktis er det jo næsten vandret og vandet skal nok finde vej... Men det ved kloakmesteren alt om..

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 02-01-08 23:43

Til Klemme2006

Jeg lagde en gang et dræn, og der kom aldrig vand i det.
Jeg førte det til en samlebrønd i kælderen, og så var det meningen at jeg ville pumpe vandet op derfra, men som sagt kom der aldrig vand i, men vægen blev tør.
Det med kloarkmesteren gælder vist kun hvis vandet føres til kloarken, bønderne lægger da rask væk drin i deres marker.
Platonplade, er det sådan en af plast med bobler på?
Hvis det er det vil jeg mene at den skal være inderst ved muren, ellers skal muren asfalteres,
For nogle år siden byggede jeg nyt, og brugte nogle flamingopalder med riller i. Dengang blev soklen asfalteret og flamingopladerne var udvendigt beklædt med fiberdug.

Bjørn

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 02-01-08 23:51

BjornJ

ALT dræn er underlagt autorisations loven om kloakarbejde! Uanset hvor det løber hen....
Det ENESTE man selv må lave e tag/overfladevand som ledes til faskine, Dog skal man ha lov til at nedsive af komunen!

Platonpladen er en kraftigplast med prægede knopper på.... Og en SKAL være yderst! Muren skal IKKE tjæres da den så ikke kan ånde som meningen er...

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 03-01-08 00:52

http://www.systemplaton.dk/dk/pdf/Xtra.norsk.utv.pdf

Fandt ovenstående link. Måske skulle du kigge på¨det, ekspress. Det er det gode ved gør-det-selv: tingene bliver gjort forskriftmæssigt.

Jeg tror nu, jeg er så nogenlunde inde i thermosol og platonplader, men leder efter erfaringer med at bruge det på knoldede vægge, eller alternativer, der kan.

Til Bjørn J: Hos mig vil der komme vand i røret. Da jeg lagde kommunevand ind piblede der klart vand ad udgravningen (og det kom ikke fra vandrøret.. Dit kælerdræn er måske noget for mig, da jeg er bange for at, drænet helst skulle ligge lave end fraløbet fra sandfanget . Her er ideen: drænet lægges i højde med fundamentets underside, føres til en brønd, hvor der sidder en dykpumpe. Dykpumpen pumper vandet over i sandfanget gennem et rør lidt højere end fraløbet fra sandfanget. Hvis dykppumpen ikke virker, står vandet lige så højt på soklen, som det ville have gjort, hvis jeg ikke lavede en ekstra brynd med en dykpumpe i. Hvad mon kloakmesteren siger til det?

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 03-01-08 14:49

Til Klemme2006

Når jeg ser på dit link syntes jeg det ser ud som om at termosolen ligger op af muren, og det mener jeg stadig at den skal. Bulerne i termosolen er der for at give ventilation.
Jeg tro ikke ekspress har ret der, ingen der kan forbyde dig at lægge et drænrør ned i din have og hvis du føre det til en brønd er der heller ingen der kan forbyde dig at tømme brønden.
Måske vil elregningen blive for stor hvis der ligefrem er en kilde der løber til med vand.
Hvordan løfter man vand uden brug af energi må blive det næte spørgsmål,
Jeg mener at der et sted i et uland er et system

bJØEN

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 03-01-08 17:03

Klemme.....

Ja ja men det er da måske meget godt men ikke på en sokkel som din, der er det meget lettere at styre den modsatte vej og Det gør ingen forskel.... Kun at du ikke risikere at lave steder hvor flamingoen er knækket og laver en kuldebro... Men det afgør du jo selv hvad du har det bedst med

Angående at pumet vandet før sandfang.... Det vil jeg kraftigt fraråde hvis det er så meget vand som det lyder til... Det vil simpelhen bliver fordyrt i pumper... Så hvis ikke der kan laves fald så det løber selv, så er det først et sandfanf og så en pumpebrønd! Men hvor meget vand er det? Hvor dyb er kælderen i forhold til vandspejlet?
Men har du ikke afløb i kælderen?

BjornJ....

Jo man må ikke dræns selv, iht . autorisationsloven... Men hvad folk ikke fortæller kan man jo ikke forbyde men man skal bare tænke sig om for det kan give problemer, men hensyn til evt. sætningsskader eller kloak problemer...

Løfte vand HELT uden energi..... Det er hvis en go patent at eje...

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 09-02-08 16:00

Tak for svarene hidtil. Jeg hæver og håber at nogen har et bud på mit spørgsmål: Findes der en sokkelisolering, der egner sig til naturstensfundamenter?

Til orientering cierer jeg herunder hvad producenten af platonplader skriver.

"Tak for mailen.

Jeg svarer lige på dine spørgsmål i den rækkefølge du har nævnt:

Spørgsmål fra website

Kategori: Drænplader

Jeg har set i spørgsmål og svar at man kan pudse uden på thermisol drænplader, som sokkel.
a) Hvor finder jeg nærmere anvisninger på hvordan dette arbejde udføres korrekt.
a) Det fremgår af vores Terrændækbrochurer hvordan man opsætter og afslutter.

b) Kan jeg pudse oversiden af den nye sokkel ind til muren, eller skal der afsluttes med sokkelkant?
Grundvandsspejlet ligger uhyggeligt højt hos mig, så jeg påregner at bruge platonplader.
b) Der findes flere måder at afslutte på. Man kan anvende vores drænafdækning. Man kan udføre en pudset banket. Man kan pudse på ydersiden af drænpladen efter at have fjernet filten. Mht. grundvandsspejlet er ThermiSol EPS ikke så egnet til at være under konstant vandtryk, her skal man anvende XPS.

c) Desværre er fundamentet til dels med natursten, så puds og tjære er måske en bedre løsning. Hvor plant skal soklen være, for at man kan bruge drænplader?
c) Soklen skal være rimelig plan, dvs. lunkerne må max. Være 10 - 15 mm.

d) Kan man skære lidt ud lokalt hvor der rager noget ud, eller evt forskalle med lodrette aluprofiler (hvor tæt) og hælde styroporkugler i mellemrummet mellem drænpladen og soklen?
d) Man kan skære ud for udragende knaster mm. Men jeg kan ikke anbefale at fylde med løse kugler.

Mvh. Bjørn M. Laursen

Indsendt dato: 01-01-2008 21:46:44
Afsenders IP adresse: 86.52.179.57

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 14-03-08 22:52

Hej Klemme...

Vil stadig påstå at du sagtens kan gøre som jeg har beskrevet tidligere.. Det har vi ihvertfald stor succes med

Hvis der er alt for store fremspring kan du jo banke disse af, dog ikke hele sten...

Hvor højt står gurndvandet i forhold til bunden af soklen?