/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fnugfilter i tørretumbler
Fra : briankrarup
Vist : 820 gange
100 point
Dato : 02-01-08 17:48

Har netop investeret i ny SIEMENS WT34V100DN tørretumbler.
Problemet er, at fnugfiltret standser maskinen 2-3 gange inden
tørring er gennemført ! Der er fri og god aftræk (40 cm slange )
gennem mur - og luftfilter er på ingen måde blokeret.
Kan filtret/føler være for "ny" og kan man rense filtret med andet
end det anbefalede varme vand ?

Hilsen
Brian

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 02-01-08 17:54

Hej briankrarup

Når du en extra gang har suikret dig at der ikke er "tilstopning" nogensteder på slangen fra maskine til afkast gennem muren ( prøv evt. som en test at køre UDEN slangen påmonteret.. - stopper maskinen stadigvæk ? )

Har du kontrolleret at der ikke sidder noget i vejen inde i maskinens luftafkast ( eks. en dækplade som skal fjernes inden opstart/opsætning ? )

Du anfører at maskinen er ny..? - Har maskinen fungeret der hvor den står ?

Husk FØR du roder ret meget med maskinen.. - du har altid 2 års reklamationsret fra forhanderen !

Mvh. - Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-01-08 17:56

Ekko! Check, at slangen er uden unødig vindmodstand!

Kommentar
Fra : briankrarup

Dato : 02-01-08 18:48

Hej igen,

tak for forslagene, men alt ser ud til at være i orden.
Der strømmer kold luft ind udenfra, når jeg stikker hovedet i tromlen
og der er kontraklapventil ved ydermur.
Jeg mener den kørte uden fnugindikator tændt den 1. gang, men siden har
den altså stoppet maskinen ved hver tørring.
Hvor lang tid skal en evt. test vare, og kan den køre en hel tørring uden slange
evt. med baggangsdøren åben (uden at "beskadige" maskinen)?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-01-08 18:50

Uden slange kan den køre uendeligt. Men hvis du har klapventil ud, og der kommer kold luft udefra ind i tromlen, så vender den klapventil sgu den gale vej. Du skal af med luft gennem slangen, ikke suge ind!
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-01-08 18:58

Der strømmer kold luft ind udenfra, når jeg stikker hovedet i tromlen ..............................
Det skal der ikke når du har kontraklap.

Kan den køre uden den 40 cm slange ??? ..................prøv

Fnugfilter................tilstopper det ???

Kommentar
Fra : briankrarup

Dato : 02-01-08 19:00

Klapventilen er af metal med konstant åbne (skrå) gæller og metalnet indenunder, så lidt luft kan man vel aldrig undgå ? Men, måske skulle man prøve en i plast med lukkede gæller, som lukker, når maskinen ikke bruges !

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-01-08 19:06

Ok så er det måske ikke en kontraklap men bare gæller.
Du skal da først få den til at køre, inden du skifter noget.

Kan den køre uden den 40 cm slange ??? ..................prøv

Fnugfilter................tilstopper det ???

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-01-08 19:31

Lige for en ordens skyld: Du skal tømme/rense fnugfilteret for hver gang, du tumbler

Kommentar
Fra : briankrarup

Dato : 02-01-08 19:44

Vi renser hver gang, og der er faktisk ikke ret meget
- fnuggene ligger hovedsageligt i bunden af filtret.

Når vi tager filtret op, sidder der noget, der ligner en føler lige nedenunder.
Hvis der kommer en smule luft udefra, kan små fnug, der har "sneget sig" helt ned i luftkanalen
måske sætte sig på denne, og derved være årsagen til stop ? Moderne følsomt skidt !?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-01-08 20:07

Som ham SALGSMANDEN siger (dette er så ikke lie et salgsforum selvom du hjælper hr.) så må den forretning du har købt den i jo forklarer dig hvad der evt er galt eller bytte maskinen hvis den er i udu Du siger at der er en fnugindikator og noget med vand ???? hmm bruger aldrig andet end at fjerne fnuglaget med fingrene Dog er det en naturgas tørrertumbler jeg har men tilfnugger det gør den også

Mvh Suno

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 02-01-08 21:35

Hvis du kun har ganske lidt tøj i tumbleren i forhold til hvad tumbleren kan tage, kan det være at den ikke kan registrere fugt.
Hvis der derimod er en stor, tyk enhed - f.eks. en dyne - kan fugtføleren måske registrere at den er tør på overfladen. Den stopper dermed, selvom der ikke er tør inde i dynen.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 02-01-08 23:31

Hej.

Uden at jeg skal fprsøge at gøre mig klog på det tekniske, på NOGEN som helst måde, så vil jeg lige tilføje at man, på de fleste maskiner, kan sætte tumbleren til at stoppe ved:
*strygetørt
*skabstørt

- osv.

For at tøjet er HELT tørt ved afslutning, skal den stå på 'skabstørt' - muligt du er helt klar over dette men man gange er vi Quinder altså lidt mere sådan 'kan se skoven selvom der er mange træer'

Når noget EL ikke virker, så er vores første tanke næsten altid 'er stikket faldet ud' - og det sætter vi så på plads igen, mens manden ligger på gulvet, omgivet af diverse reservedele og avanceret værktøj....

Hmm....et sidespring men husk at den skal stå på 'skabstørt' for at tøjet er helt tørt når den stopper. Hvis den står på f.eks. 'strygetørt' så vil den stoppe før tøjet er helt tørt.

Held og lykke med den nye maskine

Godt nytår.

Venlig hilsen Dorthe

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-01-08 12:49

Dorthe og hva mener du med det

Hav en god dag håber da at hører om den en dag inden garantien udløber

Mvh Sune

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 02-02-08 13:21

Du skriver at du renser filtret i vand. Det synes jeg ikke er nogen god idé, da de mindste fibre så kan klumpe sig sammen og sætte sig mere fast i filtret. Det burde være nok at fjerne det der har samlet sig, og så ikke foretage sig yderligere.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-02-08 15:48

Nu er det så en måned siden at der var en del der gik op i dig og din tørremaskine Har du fået ordnet den ??? ellers så ku du evt sige et eller andet så vi ikke føler os helt til grin