/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Linux Ghost program?
Fra : tbayh
Vist : 641 gange
100 point
Dato : 01-01-08 13:05

Hej

Jeg ved godt at der i mange forums er blevet spurgt om netop dette emne. Men jeg har til stadighed ikke fundet en løsning.
Jeg har brug for en "undo" funktion, Ghost image copu program til linux UBUNTU.
Findes der et grafisk godt program til det formål?

Kommentar
Fra : peque

Dato : 01-01-08 13:11

Tja - Normalt ville jeg nu bruge kommandolinie til dette.

Men generelt hvis det du leder efter er en generel mulighed for genoprettelse af systemet - så ville jeg have en anden maskine ( med noget plads på) som man Rsyncer over i mod - evt Men det er jo et problem i de fleste tilfælde i Linuxverdenen omkring grafisk/kommandolinie.

Jeg kender ikke til noget program der kan dette under Linux du søger - udover at kopiere hele maskinen. Men jeg har et program på en skive (UTP-cast) som bootes på og kan enten modtage eller sende Rsync af maskiner - dvs kloning via netværk. Men tja det er nok ikke helt det du søger. Men der kan du sende dit image afsted - dvs pakke det samme og går der noget galt - så modtager du det bare igen - men det tager noget tid

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 01-01-08 13:15

Det lyder smart. Kan jeg ikke lave en klon og lægge på min eksterne?

Kommentar
Fra : peque

Dato : 01-01-08 13:26

Jo - det kan du!
bund og grund kan du direkte efter at have mountet din externe harddisk i /media/disk (nu er det her et eksempel)! Derefter starter du en konsol og taster:
$ sudo rsync -xa / /media/disk

Dermed synkroniserer den / (din rod) til biblioteket /media/disk

Det er den nemmeste måde at gøre dette på - men tager lidt tid!

Kommentar
Fra : peque

Dato : 01-01-08 13:30

Og nårja - Det kunne være du skulle starte med at sikre dig at Rsync er installeret.
ellers er det igen i kommando linie :
$ sudo apt-get install rsync

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 01-01-08 13:37

Er det så hele linux den lægger over på min eksterne? og er det som en fil eller overskriver den det andet som jeg har liggende på harddisken?
Hvordan genskaber jeg?

Kommentar
Fra : peque

Dato : 01-01-08 13:50

Det du direkte gør der:
Du synkroniserer din rod af din Ubuntu over til roden af din externe harddisk.
Hvis man ville have mere på disken - så lav et bibliotek på din externe kaldet backup.
Så ville kommandoen være:
$ sudo rsync -xa / /media/disk/backup
Her synkroniserer du fra rod til harddisk

$ sudo rsync -xa /media/disk/backup /
Så synkroniseres den anden vej - du kan så også nøjes med kun at synkronisere enkelte biblioteker - alt efter hvilke det er f.eks /home
$ sudo rsync -xa /media/disk/backup/home /
Tager den og overskriver alle ændringer i home !! Deraf Rsync.
Generelt i Linux afgiver du en kommando med parameter på som dette også er:
Kommando=rsync
1 parameter - hvorfra = /media/disk/backup/home
2 parameter - hvortil = /

Du kan få enormt meget info omkring både rsync, scp og andre kommandoer til synkronisering/kopiering osv ved at skrive man først.
man rsync - fortæller dig alt hvad rsync kan .

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 01-01-08 14:02

Okay, tusind tak for din hjælp. Tilmed udførligt så jeg kan forstå det. Jeg vil prøve med at gøre det idag.
Dog lige et "newbie", afslutnings spørgsmål:
Min hd er en My Book. Skal jeg skrive mybook istedet for disk?
+ Kan jeg på den måde som du har beskrevet være sikker på at den ikke slette filerne på min harddisk? ( Jeg vil dog aldrig give dig skylden hvis det skulle ske !)

Kommentar
Fra : peque

Dato : 01-01-08 15:08

Nu skal du ikke undskylde at du er newbie - det har vi allesammen været.

Nu kører jeg ikke personligt selv Ubuntu - Men archLinux, men mener absolut at idet du tilslutter din harddisk via USB - at den automatisk åbner et vindue - Der er en adresse linie i toppen. Der kan du se hvad den bliver mountet som - ellers igen åbn en konsol og skriv:
$ mount (Smid outputtet her - så skal jeg fortælle dig hvad den hedder)
Generelt ses det i det bibliotek den normalt mounter i - I Ubuntu /media -->mener jeg!

Hehehe - alt kan ske og lade sig gøre MEN så længe du afslutter efter backup med / således:
....../backup/ så betyder det at det er en mappe/bibliotek! Dvs den synkroniserer ind i mappen.
Men der er extremt mange små finuligheder ved Linux og når du fremover skal bruge hjælp til dette eller lign - er http://www.linuxin.dk eller http://linuxforalle.dk nogle rigtig gode steder at starte med at kigge/søge efter lign problemstillinger inden man stiller et nyt spørgsmål

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 01-01-08 22:47

okay, tak for hjælpen. Tror jeg har fundet ud af det nu . kigger lige på det og du får selvføli point for din hjælp!

Kommentar
Fra : peque

Dato : 01-01-08 23:13

Har du f.eks altid din harddisk på???

For så kan du via CRONTAB sætte jobbet til at køre automatisk således at du er sikker på du har de rigtige ting.

Normalt ville jeg nu nok mene at man generelt laver et image - og derefter synkroniserer man kun de steder hvor man laver ændringer dvs /home og hvis man laver andre bindinger mm. F.eks roder jeg med MythTV i hjemmet her og er lige blevet færdig med det - der er visse biblioteker (/scripts) hvor jeg har lagt alle mine egne fabrikerede scripts - således at det er den ene mappe der klarer dette - ergo er det ikke være en som så!

Ergo kunne du også skrive et script der gør dine ting for dig - således at du bare kalder det script - så klarer det hurtigt ærterne for - og hvis ikke - så kan jeg lave det for dig - dog bliver det jo så et statisk løsning - men stadigvæk en mulighed

Men som afslutning til din intro i linux verdenen - Den bedste dokumentation du kan få er faktisk MAN siderne - som tidligere nævnt, eller google

Forsat go fornøjelse med dit projekt.

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 25-01-08 15:50

Hej igen

Kan ikke få det til at virke alligevel

Skriver $ sudo rsync -xa / /media/my book/backup

Kommentar
Fra : peque

Dato : 25-01-08 17:57

Så er næste spørgsmål - Så må der jo komme en fejl meddelse ???
Eller lign ?

Eller har du ikke tålmodighed til at vente ?
Som du skriver det der - Er der nu ikke meget at hjælpe med på over?????

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 25-01-08 18:39

Den skriver:

thomas@thomas-desktop$ sudo rsync -xa / /media/my book/backup
[sudo] password for thomas:
rsync: link_stat "/media/my" failed: No such file or directory (2)
rsync: mkdir "/home/thomas/book/backup" failed: No such file or directory (2)
rsync error: error in file IO (code 11) at main.c(529) [receiver=2.6.9]
rsync: connection unexpectedly closed (8 bytes received so far) [sender]
rsync error: error in rsync protocol data stream (code 12) at io.c(454) [sender=2.6.9]
thomas@thomas-desktop$

Kommentar
Fra : peque

Dato : 25-01-08 18:45

Det er ganske enkelt pga dit mellemrum i navnet.

Hvis du sætter ' rundt om stien ' Hvor der er mellemrum kører det.

Generelt er Whitespace - æ - ø - å ikke tilgængelige i Unix verden. Man bruger ikke disse i password, stier og navne!

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 25-01-08 19:52

Så skriver den dette:

thomas@thomas-desktop$ sudo rsync -xa / /media/'my book'/backuplinux
rsync: mkdir "/media/my book/backuplinux" failed: No such file or directory (2)
rsync error: error in file IO (code 11) at main.c(529) [receiver=2.6.9]
rsync: connection unexpectedly closed (8 bytes received so far) [sender]
rsync error: error in rsync protocol data stream (code 12) at io.c(454) [sender=2.6.9]
thomas@thomas-desktop$

Accepteret svar
Fra : peque

Modtaget 100 point
Dato : 25-01-08 20:43

Men konkret er det at bibliotek backuplinux ikke eksisterer.
rsync: mkdir "/media/my book/backuplinux" failed: No such file or directory (2)
Og maskinen kan ikke finde det derefter.

Så du vil få nogle problemer via kommando linie i fremtiden. Mit forslag for at gøre det enkelt:

cd /media
sudo mv 'my book' my_book

Dermed flytter du biblioteket my book til my_book! Men hvis dette først kommer idet den bliver mountet - Ville jeg tage en windåse maskine og omdøbe selve navnet på disken, således at det er i et - det navn er udiet!

Og så køre igen. For det er problemet omkring dette! Men men men - Hvilken USBharddisk er det lige præcis du gør dette med.
For ret generelt er det således at Linux har ikke skriverettigheder på NTFS (windows filsystem) - hvis du også skal kunne læse dette fra Windows - skal den være formateret i FAT32 - Problemet er nok mere at FAT32 kun kan håndtere filer på størrelse på 4GB, så ellers er sidste valg af formatere hele disken til Linux ext3 eller reiserfs ??? Det er op til dig - men så nybegynder vil så nok begynde med at umounte (afmontere) drevet men ikke tage det ud. derefter i en kommando:
sudo mkfs.ext3 -j -O /dev/<NAvnet på harddisken og partion = sd eller hd>

Derefter vil den blive formateret med Linuxfilsystem. ??

Der er generelt mange muligheder. Men hvis det er i FAT32 - er der nogle andre ting at tage hensyn til!

Godkendelse af svar
Fra : tbayh

Dato : 10-03-08 10:16

Tusind tak for svaret peque. Du har været yderst behjælpelig!!! Ekstra point herfra! Jeg makker stadig rundt i det, men nu kan jeg bruge det du skrev som guide.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 10-03-08 10:22

Takker .

Hvis det er du ender med et bashscript - Så kan du jo evt ligge det /sende det og jeg vil da gerne kigge det igennem for at se om det kan skrives om på andre linier - Men der er altid et eller andet man kan gøre bedre .

Men velkommen til Linux-verdenen, håber du ender med at blive lige så glad for det som jeg er !

Kommentar
Fra : peque

Dato : 10-03-08 10:25

Når du er lidt mere indsigtet - vil du nok begynde at bede maskinen om at evt pakke det ned i komprimerede filer osv!

Personligt har jeg fået mit til at fungere på Denne måde:
hver nat kører jeg mit backup program uanset hvad.
Hver søndag gemmer den i en anden mappe ( weekly) istedet for at overskrive den generelle backup ( Daily)
Hver den 1 i måneden gemmer den i monthly istedet for.

Derfor har jeg nu muligheden for at kunne genskabe data . 1dag tilbage - til sidste uge og til sidste måned!
Så hvois uiheldet er helt ude og ALT går galt - kan dette redde noget af det hele