/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Navnet "nikita" og "Kamprad"
Fra : gumle83
Vist : 1320 gange
363 point
Dato : 31-12-07 11:12

Mit for og efternavn.. VIlle rigtig gerne vide betydningen af det.. Ved at kamprad har en meget lang historie.. Men kender den faktisk ikk rigtig.. Nogen der kan hjælpe?

Nikita

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-12-07 12:06

En af dine forfædre:
"
Johann Heinrich Kamprath Pedigree
Birth: 1774 Celle, Hannover Stadt, Hannover, Preussen
Christening:
Death: 07 FEB 1826
"
resten finder vi til dig i det nye år...

Godt Nytår, Svend

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-12-07 12:16
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-12-07 12:18

Citat
Hej igen!
Jeg skrev lidt om Ingvar Kamprad her.
Lige nu, altså her og nu, viser svensk TV et dokumentarprogram om ham ( "Mannen som ville möblera världen").
Jeg så indledningen - og Ingvar Kamprads farfar kom faktisk til Småland fra Tyskland i slutningen af 1800-tallet.
Så et fotografi med bynavnet Oberhausen.
Farfaderen og konen Franciska (født i Sudetenland, altså i Böhmen) bosatte sig på gården Älmteryd (Elmteryd), Agonnaryd, altså: Ingvar Kamprad Elmteryd Agonnaryd = IKEA.
Der kan da være en navneforbindelse til området i Tyskland/ tidligere tyske besiddelser, omend ikke slægtsforbindelser.
Programmet bliver sikkert genudsendt.
Kig i avisen eller på nettet.
Mvh

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-12-07 12:33

Hvis vi skal finde din Kamprad/Camprad familie må du lige oplyse hvad din farfar hed?
Hvor han er født?? og hvornår???
Er det sidste efter1880 så spørg din faster om navnet på din oldefar???? Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-01-08 20:58

Nikita er vist Russisk?
se din berømte formand her:

http://www.answers.com/topic/2006-03-27-monday-march-27-2006

hvor Ikea stifteren også bekræftes...Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-01-08 21:58

Et alternativ til de tysk svenske Kamprad er den indvandrede:
"
Efternavn: Kamprad Fornavn: Reinhold Germanus
Erhverv: Handelslærling Fødelokalitet: København
Føderegion: København og Frederiksberg Fødeland: Danmark
Fødselsår: 1900 I DK fra: 1900
Bopæl, lokalitet: Korsør Amt, region: Sorø Amt
Lov af: 13 04 1923 Tillæg: A
Løbenr: 454
Bemærkninger: oplyst, søn af tysk mor. Kom kort efter sin fødsel til landet.
"
Fundet her: Svend

http://ddd.dda.dk/immibas/immibas2_soeg.asp?efternavn=Kamprad&fornavne=&bop%E6l_lokalitet=&erhverv=&f%F8delokalitet=&f%F8deland=

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-01-08 21:11

Hvis nu din farfar Frits er opkaldt efter sin farfar?
Så måske ham her:
"
Fritz Kamprath Birth: 06 NOV 1876 Of Radebuel, , Dresden, Sachsen
Spouse: Anna Bertha Knauke
Marriage: About 1900 Of Radebuel, , Dresden, Sachsen
"
Svend, der finder over 200 Kamprad/Kamprath i Tyskland,
men ingen Reinhard og kun den indvandrede Reinhold??

Kommentar
Fra : gumle83

Dato : 03-01-08 08:12

svendgiversen.. Hmm jamen min farfar hedder så leif. stemmer oplysningerne så stadig?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-01-08 08:46

Undskyld, glem det...

Leif er ikke et specielt tysk navn.
Vi har så over 200 Kamprad at vælge imellem, og du må komme med flere oplysninger...

Kom din familie hertil direkte fra Tyskland?
Eller via Sverige; i familie med IKEA stifteren, Europas rigeste slægtning??
Hvad hed Reinharts far???

På nettet finder man kun oplysninger om personer født før ca 1880...
Så uden flere oplysninger kan jeg ikke hjælpe dig. Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : gumle83

Dato : 03-01-08 17:23

Hej igen sven.. Jeg ved at vi er i familie med stifteren af ikea.. Men meget langt ude.. Og så ved jeg at i gamle dage var der en "sort" side og en god side af familien kamprad. Hvor jeg hører til den mørke side (hehe er faktisk ikk så slem igen ;) ) Men jeg kan prøve at høre min familie ad om de har flere oplysninger
Nikita

Kommentar
Fra : gumle83

Dato : 10-01-08 09:15

Hej svend.. Jeg beklager der er gået lidt tid før jeg har svaret, men har simpelhen ikk haft mulighed før nu.. Jeg har fundet lidt oplysninger om min familie men kun ganske få..

Vores familie stammer fra Polen.. Familien er så rejst til Tyskland og derfra til Danmark og Sverige. Vores familie er flere hundrede år gamle. Og måske er der stadig noglet familie tilbage i Polen.. Og så var der noget med vores familie er /var oldgotisk..

Det var desværre alt jeg kunne finde.. Håber du kan finde flere oplysninger..
Mvh Nikita

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-08 09:35

Uden lidt flere oplysninger bliver det svært:

-din farfar Leif lever endnu, med far Reinhard født ca 1900...hvor?
Det er for sent til at vi kan finde det på nettet...
Men mon ikke Leif kan huske navnet på sin farfar: Oma??

-en anden mulighed; din den sorte og den blå gren: De rige i Sverige...
Der må jo være en fælles forfar: Uhr Vater???

Jeg fandt flere Kamprad østpå, men jo gætværk hvis vi ikke har forbindelsen, Sveed

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-08 12:37

En af de yngste af over 50 Kamprad i Family Search: Polen...
"
JOZEFA KAMPRAD Birth: 1837 Of, Warszawa, Warszawskiego, Poland
Marriages: Spouse: ARNOLD GOETZE Family
Marriage: About 1860 Warszawa, Warszawskiego, Poland
"
Hvilke fornavne er typiske ud over Reinhard i din ældste familie?
Gælder også pigerne?? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-08 21:20

Har du hørt om, måske en søster til Reinhard, der emigrerede til USA, Svend
"
Navn: Kamprad, Madonna Stilling: Frøken
Alder: 28 Bestemmelsessted: N.Y.
Kontrakt nr.: 484700 Forevisningsdato: 9/20/1904
Fødested: Haderslev Fødesogn: Haderslev
Sidste oph.sogn: København Sidste oph. amt: København
Sidste oph.sted: Kbhvn. Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I0405K0704
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-08 21:30

Eller disse to nok brødre fra Haderslev med familier? Svend
"
Haderslev, Haderslev, Haderslev Købstad, Haderslev købstad, Slotsgrunden 5, Forh, , FT-1921,
Emil Kampradt 1/10 1867 gift Husfader Typograf Haderslev
Laura Kampradt 1/4 1869 gift Husmoder Ladegaard
Carl Kampradt 28/11 1906 ugift Søn Haderslev

Haderslev, Haderslev, Haderslev Købstad, Haderslev købstad, Lavgade 1 (1. famili, , FT-1921,
Karl Kamprad 21/1 1865 gift Husfader Barber & Frisør Haderslev
Marie Kamprad 14/8 1873?? gift Husmoder Haderslev
Ottilie Kamprad 11/5 1897 ugift Datter Haderslev
"