/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
DAB-radio ingen kanaler
Fra : zxcvbnm1
Vist : 3218 gange
100 point
Dato : 30-12-07 15:07

Min DAB-radio har været slukket (stikket taget ud) hele december måned og nu kan den pludselig ikke finde stationerne mere.
Når jeg laver auto-scan finder den 37 tjenester men jeg kan ikke afspille en eneste af dem. Jeg får besked om, at den er "Not availabel".

Jeg kan ikke umiddelbart se nogen reset-knap eller lign., men en ny auto-scan bør vel være tilstrækkelig.

Det er en Lenco DAB-One.

Jeg håber nogen kan hjælpe.

Med venlig hilsen
René

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-07 15:09

Der er åbenbart IKKE signal nok.....

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 30-12-07 15:11

Hej refi

DAB-radioen har virket UPÅKLAGELIGT i mere end et år på selv samme sted, og jeg har ikke hørt noget om, at signalet i mellemtiden skulel være blevet dårligere7svagere.

mvh
René

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-07 15:18

Her er en vejledning - ganske vist på svensk, men mon ikke det går.....

http://moon2.migroup.se/public/Downloads%5CBruksanvisningar%5CLenco%5CSvenska%5CDAB1%20Svenska.pdf

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 30-12-07 15:20

Hej refi

Tak, jeg kigger på den.

mvh
René

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 30-12-07 16:01

Hej refi

Det blev det ikke meget bedre af. Har forsøgt at lave en reset af radioen som beskrevet i brugsanvisningen, men radioen viser ikke "SYSTEM RESET" som beskrevet, selvom jeg gør som der står. FM-delen i radioen virker fint, men det har sikkert ingen betydning.

Har vi flere skud i bøssen??

mvh
René

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-07 16:23

Næh....

Ikke udover signalfejl.....

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 30-12-07 16:38

Hvordan undersøger man, om der var signalfejl??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-07 16:40

Kommer jo lidt an på hvilken antenne du bruger.....

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 30-12-07 16:43

Jeg bruger den indbyggede antenne, der jo har virket ganske fortræffeligt indtil nu...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-07 16:46

Så prøv at flytte radioen lidt - kan også være at dine signalforhold har ændret sig (nybyggeri o. lign.)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-12-07 16:54

Jeg har oplevet at en dab radio skulle stå m e g e t længe på en station før den pludselig gav sig til at spille.
Stil på DR nyheder, der er altid noget på. Lad den så stå, og glem den -- indtil du måske lige pludselig får lyden.

Jeg ved ikke hvorfor det er sådan.

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 30-12-07 16:58

Til refi: Der er ikke ændre noget på forholdene den sidste måned, og radioen står samme sted.

Til transor: Jeg kan end ikke se de stationer der tidligere virkede. Når jeg tænder for radioen siger den blot "Not avialabel" uanset, hvad jeg gør.

Kan det måske have noget at gøre med det format, der tidligere blev sendt i - er det MP2, det hedder, der er ændret??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-07 17:07

Nej - det ER dit antennesignal den er galt med.....

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 30-12-07 17:09

hmm, så må jeg prøve at finde ud af, hvorfor det pludselig har ændret sig - det lyder meget mærkeligt.

Foreløbig tak for hjælpen

mvh
René

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-12-07 20:44

analogt fjernsyn, og digital radio konkurrerer om de samme frekvenser. Derfor sker der undertiden rokader af senderne, så det kan være at din lokale DAB er nedlagt, så du nu skal have lidt bedre antenne. De fleste DAB rarioer har en antennepind, som kan trækkes ud og forsøges drejet i forskellige retninger. Den virker formentlig bedst vandret.

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 30-12-07 22:22

Jeg har en udendørs digital-antenne - godt nok beregnet til TV - kan den evt. bruges??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-07 22:38

Du kan da prøve - det burde kunne....

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 30-12-07 23:21

Det hjalp desværre heller ikke på problemet.
Det undrer mig også, at jeg ikke kan få reetableret fabriksindstillingerne igen.
Jeg må nok erkende, at radioen har set sine bedste dage.