/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Anders Flueben
Fra : svendgiversen
Vist : 2511 gange
100 point
Dato : 30-12-07 09:49

”Anders And” hedder jo Donald Duck på engelsk, men vist noget med Kalle Anker? på svensk.
Hvad hedder han på tysk?? og fransk??
Måske kender du endda navnet på et par andre hovedsprog?

”Snabel a” hedder jo ”at” =@ på engelsk, på tysk vist noget med abe hale: ”Affe A”?.
Hvad kaldes det på svensk?? og evt. fransk eller spansk???

Men et meget anvendt ord i kandu: ”Flueben”, her er jeg helt blank, hvad hedder det på hovedsprogene?

Hvem kan give de fleste multi sproglige oversættelsr af disse tre ord...
Svend, der ikke har fjernet flueben; det kan man vist ikke i egne spørgsmål

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-12-07 10:00

How to say at (@) in other countries.

--------------------------------------------------------------------------------

Hvad hedder @ (Snabel-a) i andre lande.:
Land @ / At Forklaring
@ Afrikaans Aapstert Abehale. (Monkeys tail)
@ Arabisk (Arabic) Fi Samme som engelske at.
@ Belgien ( Belgium) a-krul / apenstaartje A med krølle eler abe...
@ Bolivien arroba Se også spansk
@ Brasilien (Brazil) arroba Se også spansk
@ Bulgarsk Majmunsko a / majmunka Betyder henholdsvis abe a og lille abe. (Monkey A or Small Monkey)
@ Cantonesisk At Som på engelsk.
@ Dansk / Dänemark (Denmark) snabel-a / Snabel@ I de yngre edb dage blev det også kaldt for et data-a eller Alfa-A
@ Deutschland / Germany Schweineschwanz, Klammeraffe Grise hale, ellerse se tysk
@ Engelsk (English) trunk-a /at / At Betyder ved.
@ Esperanto (kunst-sprog) Atelo / volvita a Betyder henholdsvis edderkoppeabe og indpakket a.
@ Estland Kriksatrulla ?
@ Estisk Kommertsmärk Betyder kommercielt a - det lidt triste kælenavn er i øvrigt også brugt på en del andre sprog.
@ Farsi (iransk) Dar Betyder ved, på eller i.
@ Finsk / Finland (Suomi) miu mau / miuku-mauku / Taksa Taksa betyder noget i retning af "en pris." Symbolet har været brugt på finsk længe før computeren blev opfundet. Også kissanhäntä (kattehale) bruges ofte.
@ Frankrig / Frankreich (French) Arobase Se spansk.
@ Færøsk Snabel-a. Se også dansk
@ Græsk/ Griechenland (Greek) papaki / To pap’aki’ Den lille and.
@ Grønlandsk Snabel-a (kan også opleves direkte oversat: a-nagguaatsulik, som betyder a med elefantsnabel).
@ Gujri Man. Indiske dialek (betydning ukendt, men svarer formentlig til engelske "at")
@ Hebraisk Strudel-a En slags wienerbrød, hvis form minder om @.
@ Hindko Ottan. Indiske dialek (betydning ukendt, men svarer formentlig til engelske "at")
@ Hollandsk Apenstaartje Abehale. (Se også Nederland)
@ Indonesien / Indonesien a-keong / Uh Som på engelsk.
@ Islandsk Att Som på engelske.
@ Israel Strudel ?
@ Italien / Italiensk chiocciolina /Chiocciola Snegl.
@ Japansk At Se engelsk.
@ Kashmiri Peth. Indiske dialek (betydning ukendt, men svarer formentlig til engelske "at")
@ Katalansk Ensaimada En slags wienerbrød, hvis form minder om @.
@ Kinesisk Da Yi Ba a Det langhalede a.
@ Koreansk Dalphaengi Snegl.
@ Litauen / Litauisk auris / Comercial et Kommercielt a.
@ Mandarin Xiao lao shu Lille mus.
@ Nederland / Niederlande apenstaartje Abe...
@ Norsk / Norwegen alfakrøll / Snabel-a eller krøll-alfa / kroell-alfa Græsk A med krølle
@ Pahari Arr. Indiske dialek (betydning ukendt, men svarer formentlig til engelske "at")
@ Persisk Sarray. Indiske dialek (betydning ukendt, men svarer formentlig til engelske "at")
@ Polsk ma£pa / Malpa Abe.
@ Portugal / Portugisisk Arroba Se spansk.
@ Punjabi Tay. Indiske dialek (betydning ukendt, men svarer formentlig til engelske "at")
@ Pushto Sar. Indiske dialek (betydning ukendt, men svarer formentlig til engelske "at")
@ Rumænsk La Samme som engelske at.
@ Russland / Russisk sobatschka / naushnik / Sobachka Lille hund.
@ Schweiz / Schweizisk tysk Affenschwanz Abehale.
@ Serbisk Majmun Abe.
@ Sindhi May. Indiske dialek (betydning ukendt, men svarer formentlig til engelske "at")
@ Slovenien afna ?
@ Slowakei zavinac ?
@ Spanien / Spansk Arroba En speciel vægtenhed stammer formentlig fra arabisk.
@ Svensk / Svenska / Sweden Kanelbulle (eller snabel-a) / kanelbolle En slags wienerbrød, hvis form minder om @. (Dansk kanel-snegl)
@ Taiwan / Chinese Taipei laoshu hao / xiao laoshu ?
@ Thai (Thailand) Ai tua yukyu Betyder krybende orm.
@ Tschechien zavinac ?
@ Tjekkisk/slovakisk Zavinak En slags sammenrullet sild.
@ Tysk (German) affenschwanz / Klammeraffe affenschwanz = Abehale
Klammeraffe = Edderkoppeabe (dennne specielle abe har en lang hale, den bruger under klatring. De biologisk interesserede vil vide, at edderkoppeaben på latin hedder Genus Ateles af Cebidae-familien).
@ Türkei / Tyrkiet at Se engelsk
@ Tyrkisk Gul eller kulak Betyder henholdsvis rose og øre.
@ Ungarn / Ungarsk Kukac Orm.
@ Urdu Pay. Indiske dialek (betydning ukendt, men svarer formentlig til engelske "at")
@ Østrig / Österreich Klammeraffe Se tysk

Det blev vist ikke så tydeligt, men prøv at se her http://www.inoue.dk/gregers/snabela.htm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-12-07 10:04

Og her en liste med Anders And og alle de andre fra Andeby... på andre sprog

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_Disneyfigurers_namn_p%C3%A5_olika_spr%C3%A5k

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 30-12-07 10:06

Anders And på andre sprog:
Norsk: Donald Duck
Svensk: Kalle Anka
Finsk: Aku Ankka
Engelsk: Donald Duck
Tysk: Donald Duck
Fransk: Donald Duck
Italiensk: Paperino
Portugisisk: Pato Donald

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-12-07 10:08

Citat
Kalle Anker?

En bagatel, Kalle Anka hedder han på svensk.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-12-07 10:18

Jeg er imponeret Nordsted...
Men hvad med flueben?

Svend, der kun ved at gåseøje/øjne "hedder" fish eye/eies? på US engelsk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-12-07 10:27

Jeg har ikke søgt så meget efter flueben, og indtil nu kommer der kun alt muligt ubrugeligt frem, når jeg søger....

Søger måske videre, men ikke lige nu... (men tror det nu ikke)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-12-07 10:38

Jeg er ikke sikker, men tror at - check - bruges som - flueben - i England??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-12-07 10:40

Her er en "omvendt" ordliste, og hvis du kikke på Check, sååå

http://www.klid.dk/dansk/ordlister/ordliste.html

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-12-07 10:51

Hej

"flueben" hedder: spidery writing på engelsk og pattes de mouche(s) på fransk. Begge dele fundet i de gode gamle røde ordbøger fra Gyldendal.

Hilsen HelleBirgitte

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-12-07 10:59

Det må nok siges at Nordsted1 har været lidt sløset med resultet.

Så her er lidt suplement.
Det hedder en check-box der hvor fluebenet sættes, når der tales regneark og databaser.
Så måske et checkmark
http://www.google.dk/search?source=ig&hl=da&rlz=&q=checkmark&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-12-07 11:28

ups mine foreslag var vist ikke helt rigtige de pågældende ord dækker vist mest "fluebensskrift"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-12-07 11:40

He he Eyvind

Citat
checkbox *afkrydsningsfelt

Det er i hvert tilfælde sådan der står i klid-linket

Undskyld sløseriet, jeg skal prøve at være mere omhyggelig en anden gang

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-12-07 12:08

Ja og jeg bør kigge efter inden jeg - - - - -

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-12-07 12:29

"Check Mark" ser rigtigt ud, godt Eyvind
(det vidste jeg vist forresten godt?, men jeg husker ikke så godt mere).

Med den overvældende mangfoldighed af oversættelser til alle sprog af de to andre spørgsmål
får Nordsted alligevel de valuta stærke kandu points.

Jeg lader det stå lidt endnu...
Det er stadig muligt at tilføje nye spændende sprog blomster:

Eksempelvis min svogers meget omtalte ven hr. Høst, der tog på ferie i Frankrig,
hvad kaldte tjeneren ham på hotellet i Paris?

Foreløbig tak Nordsted, Svend

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 30-12-07 12:33

Hr. Host

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-12-07 12:43

Flueben på fransk skulle fra pålidelig kilde hedde

marquer

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-12-07 12:58

Nu har du helt sikkert vundet Nordsted.

Og "Nej" Olesen, hvis du bare havde hørt lidt bedre efter i fransk timerne...

Historien er:
H er stumt på fransk,
ø findes ikke på fransk,
og st udtales ikke i slutningen af et ord, med mindre der følger en vokal efter...
Så min svogers ven hedder ingenting på fransk.

Venter lidt med at ønske Godt Nytår, Svend

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-12-07 13:07

En italiensk udseende mand går ind på en jysk kro og siger "pizza"

-Det æ`føst dør på højr hånd....

Jeg havde en kollega der hed Zimmer, han var nu pæredansk.
Han havde meget morskab på parrets rejser i Tyskland når han ikke kunne finde konen og spurgte hotelpersonale efter Frau Zimmer.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-12-07 13:51

Dagen efter kommer måske den samme gæst ind på en anden kro,
ikke nødvendigvis i Jylland, for at spise...

Da kromanden tager mod bestillingen står han og klør sig bagi, og gæsten spørger:
"Har De hæmorider?".

"Ja, hvis det står på spisekortet så har vi".

Svend, der nu nok snart må lukke dette spørgsmål; af etiske grunde...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-12-07 13:59

http://www.marquer.fr/
Nok mere:
Mærke
Kendetegn

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-12-07 14:06

Så er min franske pålidelige kilde måske ikke så pålidelig endda??

Men mærke er vel også en slags flueben??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-12-07 14:19

Ja da - og jeg skriver altid under med fyldepen.................splat (mærke/flueklat/flueben)

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-12-07 22:25

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-12-07 22:32

Selv tak... det var en sjov tråd.

Godt nytår