/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
kondicykel med dynamo
Fra : bneigaard
Vist : 1781 gange
100 point
Dato : 29-12-07 22:46

Hvordan hulen laver man en kondicykel med en dynamo så den kan trække et fjernsyn? Er det overhovedet muligt at producere så meget strøm vha. en kondicykel?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-12-07 23:07

Det er muligt, men den færdige løsning findes ikke
lige ved hånden eller i handelen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-12-07 23:19

Du skal nok starte med et lille 12v S/H som ikke bruger så meget strøm.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 29-12-07 23:29

Ja det er muligt at producere så meget strøm vha. en kondicykel, hvis din kondi er iorden.
Det lettes er at bruge en 12v bil generator, som lader på et 12V batteri, har du et TV til 12V Dc kan du bruge det her, eller så skal du bruge bruge conveter der laver 12v Dc om til 230 Vac hvor du kan sætte et TV til.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-12-07 00:12

Det er nærmest umuligt, du kan højest lave 60 W i energi, når du kører helt vildt, men da det skal omsættes fra dynamo/generator transformeres osv. så er der kun det halve tilbage.
Desuden er der ingen fjernsyn der kan tåle ikke at få ders fulde spænding, såå
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-07 10:07

Du ser for mange TVreklamer......

Energien fra et helt fitnesscenter ville nok kunne trække en transistorradio, men jeg ville nødig være afhængig af at skulle se en "spændingsfilm" på samme institut....

Kommentar
Fra : bneigaard

Dato : 30-12-07 12:21

....ok! Tak for hurtige svar. Det kan godt være at jeg skulle droppe projektet og finde på noget andet. Jet syntes bare at det var en god måde at få hamret noget krudt á på når man nu alligevel bare sidder og ser jule/nytårs tv. Er der for øvrigt ikke noget med at fladskærms apparater ikke bruger så megen strøm...?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-07 12:36

Jo, men DU kan ikke producere nok alligevel.....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-12-07 12:46

Citat
du kan højest lave 60 W i energi,

Du skal regne med 200W, så tre fire mand på hver sin cykel
Projektet vil koste mere end i nogensinde kan tjene ind.

Kommentar
Fra : peterpyt

Dato : 04-01-08 07:46

På el museet i Tange stod der engang en kondicykel, når man oksede afsted som en anden Bobby Olsen tændte et tv og et kamera og man kunne således se sig selv på skærmen... Det kan meget vel have været have været en anden spænding end 230V, og dette indlæg er såmænd også tænkt mest som en annekdote..
Læg det på youtube hvis du får det til at virke...
/ Peter..