/ Forside/ Teknologi / Hardware / Lydkort / Spørgsmål
10  Sunowich 657
Summelyd - ved at blive skør..
Fra : madsrkristensen
Vist : 533 gange
60 point
Dato : 28-12-07 19:59

Hej alle sammen,

Min computer er pludselig begyndt at sige en summelyd, gennem højtalere, ørebøffer osv.

Der er to udgange, dvs. en foran og en bagpå. Har prøvet begge, samt prøvet at tilslutte anlæg til den bagerste udgang uden held.

Er mit lydkort brændt af, eller hvad er det sket ? :S

MVH,
Mads.

Kommentar
Fra : madsrkristensen

Dato : 28-12-07 20:06

Det skal lige siges, at lyden følger "hvad jeg laver". Hvis i forstår. Og skruer jeg godt op for lyden forvrænger den.

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 28-12-07 20:11

Måske du skulle prøve at "jorde" dit kabinet dette kan du gøre ved at tage en ledning og sætte imellem en af skruerne på kabinettet og trække den til en radiator (så den får "forbindelse") eller et jordspyd (skal stikke min 1M i jorden) det kunne måske tage lidt af det

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-12-07 20:14

Prøv at fjerne de fremmede tilslutninger du har til lydkortet fra/til mikrofon eller HI-FI forstærker, grammofon mv.
Hvis din summen ( brummen) så forsvinder har det en enkel forklaring.

Hjælper det ikke , så fortsætter du med TV , antenne , og hvad der nu ellers er.

Forment lig er det kun dine tilslutninger til lydkortet det kommer fra.
Brummelyden dannes egentlig i selve computerens strømforsyning. De støjdæmpningskondensatorer, som skal være der gør at computerens stel kommer til at svæve på den halve netspænding ( Ca. 115 V ) hvis der ikke er en rigtig jordledning på computeren.
Når man så til lydindgangen tilslutter noget som har en stor kapacitet til jord, eller er rigtig jordforbundet , kommer den tilhørende vekselstrøm fra støjkondensatorerne til at flyde gennem lydudgangen , og det giver brum.
Løsningen er rigtig jordforbindelse af alt, eller galvaniske skillefiltre og evt. højpasfiltre i din lydindgang.

Kommentar
Fra : madsrkristensen

Dato : 28-12-07 20:31

Jeg har intet andet tilsluttet end ørebøffer til udgangen foran nu. Ingen forskel.

Det lyder da godt nok noget træls at skulle til at tilslutte computeren til stel? (radiator). Kan det virkelig være nødvendigt, nu den har været placeret samme sted i 3 år ? .

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-12-07 21:02

Er dine ørebøffer med mikrofon ? Måske noget som kommer ind gennem mikrofonen

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 28-12-07 21:26

Tjek om du har en bi i dit øre.

Kommentar
Fra : madsrkristensen

Dato : 28-12-07 23:19

"Tjek om du har en bi i dit øre." - håhå .. :S

O.V.N.: Jeg har ingen mikrofon, så der ligger problemet heller ikke.

Prøver at vise min far den lange, tekniske forklaring transor kom med. Så må vi håbe på at han forstår noget.. :P

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-12-07 01:07

Det er ikke ørebøfferne foran som er problemet. De sidder på en udgang, og har ikke så stor kapacitans til jor a det gør noget. Det er især en forbindelse fra radio eller lignende lysnetdrevet til en lydkortindgang som er problematisk.